بازسازی و موریانه زدایی مسجد علی در روستای قهرود کاشان

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از انجام عملیات بازسازی و موریانه زدایی مسجد علی در روستای قهرود این شهرستان با همکاری هیئت امنای مسجد و اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان اطلاع داد.

بازسازی و موریانه زدایی مسجد علی در روستای قهرود کاشان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بهگزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مهران سرمدیان امروز 7 مردادماه با اعلام این مطلب گفت: به دلیل آسیب های جدی وارد شده به قسمت هایی از بنای اصلی این مسجد تاریخی توسط موریانه ها، عملیات کنترل و پاک سازی این بنا در دستور کار اداره شهرستان نهاده شد.

او اضافه نمود: با توجه به اینکه مسجد علی، یکی از ارزشمندترین بناهای دوره ایلخانی این شهرستان است و همچنین در بخش مرکزی بافت قدیم روستای قهرود قرار گرفته است، بازسازی و نگهداری آن اهمیت دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان توضیح داد: این بنا با توجه به آثار و تزیینات به جامانده از جمله کاشی های نصب شده در سردر ورودی به شبستان اصلی و در پر از نقش و کتیبه مربوط به سال 700 هجری قمری و همچنین کاشی های داخل محراب که از نوع کاشی های زرینفام و مربوط به خاندان ابی طاهر کاشانی است، متعلق به 800 سال پیش همزمان با دوران مغول است.

او ادامه داد: این عملیات بازسازیی با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال و از محل اعتبارات هیئت امنای مسجد که توسط خیرین جذب شده بود و همچنین موقوفه های این مسجد تاریخی، توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان، با نظارت این اداره انجام شد.

عباس متولی معاون میراث فرهنگی کاشان نیز در همین زمینه گفت: نوع ساختار و همچنین مصالح به کار رفته در ساخت مسجد به مرور زمان باعث شده بود تا این بنا در معرض آسیب های متعدد قرار گیرد، با آنالیز های صورت گرفته تعیین شد که تیرهای چوبی موجود در ساختار بنا، زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه ها فراهم آورده بود و در دیوارها و همچنین دیگر اجزای چوبی بنا، آثار خوردگی موریانه وجود داشت.

او اضافه نمود: چوب از جمله موارد مقاوم در سازه های تاریخی خصوصاً در مناطق کوهستانی بوده و از سوی دیگر چون دارای مواد آلی است، به سادگی می تواند توسط حشراتی که از این مواد تغذیه می نمایند، دچار فرسودگی شده و خسارت های غیر قابل جبرانی وارد کند.

متولی تأکید کرد: بیشترین آسیب موریانه ها، در داخل شبستان مسجد بوده، این شبستان در چهار جهت اصلی، 9 غرفه به عمق تقریبی دو متر دارد که سقف آن با استفاده از شش تیر چوبی به طول چهار متر ساخته شده است، همچنین به منظور کلاف کشی قوس های سقف شبستان، از 12 الوار چوبی به طول تقریبی پنج متر که از وسط برش خورده است، استفاده شده که به دلیل آسیب های واردشده توسط موریانه ها، در قسمت هایی از سقف تعدادی از غرفه ها، ترک های ایجاد شده بود.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این مسجد تاریخی، اضافه نمود: عملیات بازسازی این مسجد تاریخی شامل پاک سازی گرد و غبار از سطوح با برس نرم، تمیزکاری چوب ها با استفاده از محلول آب و الکل، تزریق محلول سم به داخل شکاف ها، تثبیت اولیه چوب ها، بتونه کاری و پرکردن شکاف های عظیم و کوچک و تثبیت نهایی و همچنین تعویض تیرهای کاملاً آسیب دیده است، که با روش های کاملاً علمی و با در نظر دریافت حفظ اصالت بنا، انجام شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 583

به "بازسازی و موریانه زدایی مسجد علی در روستای قهرود کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و موریانه زدایی مسجد علی در روستای قهرود کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید