بازسازی خانه تاریخی عطایی اهر، موزه سنگ ارسباران ایجاد می گردد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران، اَهر یکی از شهرستان های شمالی استان آذربایجان شرقی است. اهر در ارتفاع یک هزار 340 متری از سطح دریا، در 89 کیلومتری شمال شرقی تبریز و 765 کیلومتری شمال غربی تهران واقع شده است که این شهر به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت استان محسوب می گردد.

بازسازی خانه تاریخی عطایی اهر، موزه سنگ ارسباران ایجاد می گردد

جهت دریافت خدمات محوطه سازی باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

شهر اهر در مرکز منطقه سرسبز و خوش آب و هوای ارسباران و در فضایی به وسعت 15 کیلومتر مربع گسترده شده است و به همین دلیل، از آب و هوایی خوش بهره مند شده است. اهر بزرگ ترین شهر منطقه ارسباران است و تا پیش از انقلاب اسلامی به عنوان مرکز این منطقه شناخته می شد.

این شهرستان در میان ارتفاعات مهمی چون قیزقلعه سی و کوه تاریخی معروف هشت سر محصور شده و دامنه ارتفاعات مزبور از جهات شمال و جنوب و غرب تا هوراند کشیده شده است. پست ترین نقطه، بخش کناره های رودخانه قره سو که در قسمت شرقی شهرستان واقع و محل کشت و زرع انواع محصولات باغی و زراعی است.

این شهرستان یکی از زیباترین شهرستان های استان است که در بیشتر ایام سال مملو از مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است. این شهرستان بیش از صدها اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری دارد که باعث شده به یکی از قطب های اصلی گردشگری استان تبدیل گردد.

ضرورت ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرستان اهر

حسن باقرپور عصر آدینه در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اهر، گفت: با انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 طبق پیش بینی های اجرا شده تبریز و سایر شهرستان ها میزبان میلیون ها گردشگر و مسافر خواهد بود و به احتمال زیاد این گردشگران در شهرستان های آذربایجان شرقی نیز حضور می یابند که باید در این خصوص تمامی دستگاه ها با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اهر در ایام نوروز سال گذشته جزو شهرستان های برتر در امر خدمات رسان به مسافران و گردشگران قرارگرفته بود، ادامه داد: بازرسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که چندین بار امکانات این شهرستان را آنالیز کردند که خوشبختانه به عنوان یکی شهرهای مطلوب خدمات رسان در حوزه گردشگری انتخاب شده است.

باقرپور اضافه کرد: پیش نویس طرح ساماندهی و ارتقای خدمات سفرهای نوروزی سال 95 شهرستان اهر موردآنالیز نهاده شد تا اینکه هیچ گونه کمبودی وجود نداشته باشد، هرکدام از دستگاه های خدمات رسان این شهرستان به عنوان مسئولین بخش های ستاد ساماندهی سفرهای نوروزی انتخاب و حکم آن ها ابلاغ می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اهر بابیان اینکه معرفی ظرفیت های گردشگری برای جذب مسافران نوروزی در این شهرستان لازم است، گفت: باید از هم اکنون در راستای جلب رضایتمندی مسافران و گردشگران بسترها و زمینه های گردشگری را در شهرستان تقویت کنیم.

گنبد مقبره شیخ شهاب الدین اهری در زلزله سال 91 ترک برداشت

وی با اشاره به اینکه گنبد مقبره شیخ شهاب الدین اهری که براثر زلزله ارسباران ترک هایی واردشده و طبق بخشنامه سازمان میراث فرهنگی کشور بیش از 40 نفر در داخل مقبره نباید تجمع ننمایند، بیان نمود: تا به امروز کارشناسان مقاومت مقبره شیخ شهاب الدین اهری بعد از تجربه زلزله ارسباران در برابر حوادث غیرمترقبه نتوانسته اند تشخیص دهند.

باقرپور به بازسازی مجدد مقبره شیخ شهاب الدین اهری نیز اشاره نمود و گفت: قسمتی از آجرهای مناره شیخ شهاب الدین اهری تجدید بناشده و 3 هزار آجر این مناره را که از اصفهان خریداری نموده ایم و با پیمانکار در این خصوص قراردادی انعقاد شده و برای آغاز کار احتیاج به پیگیری های مسئولان شهرستان اهر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اهر با تأکید بر اینکه مسجد جامع اهر باوجود قدمت هزارساله با بعضی مسائل روبرو شده است، یادآور شد: راه اندازی موزه سنگ ارسباران احتیاج به مکاتبه با شهرداری اهر دارد، درواقع، در سطح استان با کمترین هزینه تأسیس موزه کار آسانی نبوده و اگر در شهر دو موزه داشته باشیم زیرساخت های گردشگری فوق العاده پیشرفت می نماید.

وی با اشاره به اینکه افزایش زیرساخت های گردشگری در شهرستان اهر احتمال اینکه نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان به اداره تبدیل گردد وجود خواهد داشت، اضافه کرد: اگر چنانچه موزه سنگ ارسباران به جد پیگیری گردد شاید تا ماه های آینده توانستیم افتتاح کنیم.

ثبت ملی شیرینی اهری

باقرپور همچنین گفت: کوشش های بسیاری در زمینهٔ ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان اهر اجرا شده که این طرح جزو مصوبات استانی است، متأسفانه به نا به دلایلی نمی توانیم این بازارچه را در پارک ولایت ایجاد کنیم و تنها مشکل سند زمین بوده و بر اساس مکاتبات با شهرداری برای واگذاری زمین 1600 متری که آن ها این زمین را در صورت حفظ مالکیت واگذاری می نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اهر گفت: میدان ارسباران با ایجاد آلاچیق زیرساخت ها برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی آماده بوده و در صورت تمایل با احداث نمازخانه و تحویل آلاچیق ها به تولیدنمایندگان صنایع دستی حتی می توانیم تا زمان اتمام ساخت بازارچه دائمی صنایع دستی و بهره برداری احتیاجهای شهرستان را تأمین کند.

باقرپور در انتها از ثبت ملی شیرینی اهری اطلاع داد و گفت: برابر با آنالیز های کارگروه ثبت استان هزینه قسمتی از مستند سازی پخت شیرینی اهری به مبلغ دومیلیون تومان است که ازطرف اتاق اصناف واتحادیه شیرینی فروشان در این خصوص اقدام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 217

به "بازسازی خانه تاریخی عطایی اهر، موزه سنگ ارسباران ایجاد می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "بازسازی خانه تاریخی عطایی اهر، موزه سنگ ارسباران ایجاد می گردد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه تاریخی عطایی اهر، موزه سنگ ارسباران ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید