شعر نوجوان باید از جنس حرکت و پویایی باشد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان غربی، نشست معرفی و بررسی آثار افسانه شعبان نژاد با حضور کتابداران، اعضای کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی و علاقه مندان به آثار این شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان، به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با اجرای زکیه لطفی، کارشناس فرهنگی این اداره کل بر بستر فضای مجازی برگزار گشت.

شعر نوجوان باید از جنس حرکت و پویایی باشد

افسانه شعبان نژاد در اردیبهشت 1342 در شهداد کرمان به جهان آمد. او دارای مدرک کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی و دکتری هنر است. این نویسنده فعالیت خود را در حوزه کودک و نوجوان از سال 1360 آغاز کرده است. سردبیری مجلات رشد نوآموز و رشد دانش آموز، عضویت در شورای شعر کیهان بچه ها، عضویت در شورای شعر و موسیقی و شورای نمایشنامه نویسی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان از مسئولیت های قبلی و فعلی افسانه شعبان نژاد به شمار می رود.

در ادامه، شعر زیر توسط ستایش سپهری، عضو کودک کتابخانه مرکزی ارومیه قرائت شد:

باران

می زند آهسته باران

تق و تق بر روی شیشه

می نشیند روی خانه

باز هم مثل همیشه

من کنار شیشه هستم

می زند باران صدایم

می نشیند توی ایوان

شعر می خواند برایم

شعرهایش خوب و زیبا

مثل لالایی مادر

می نویسم شعر او را

با مدادم توی دفتر

سپس، فرزانه آقاپور، مدرس و عضو هئیت علمی دانشگاه ویژگی های شعر کودک و نوجوان را تشریح کرد و گفت: روانی و سادگی، بازی گونگی، پویایی و حرکت، زاویه دید بچه هاه، پرهیز از شکسته نویسی، هم حسی با طبیعت، بهره گیری از طنز و خنده، ... از ویژگی های شعر کودک است.

آقاپور اظهار کرد: نوجوانان دغدغه های فردی و اجتماعی متفاوتی با بچه ها دارند. نوجوان نیاز به امید و حرکت دارد و شعر نوجوان نیز باید از جنس حرکت و پویایی باشد و آنها را به حرکت و پویایی سوق دهد و دارای تخیلی سرشار از جنس نوجوان باشد.

وی در ادامه ویژگی های آثار افسانه شعبان نژاد را توصیف کرد و گفت: افسانه شعبان نژاد آثار متعدد و متنوعی دارد و تا به امروز 400 عنوان اثر در حوزه شعر، داستان، ترجمه و بازنویسی برای بچه ها و نوجوانان از وی منتشر شده است.

آقاپور اظهار کرد: شاعر از امکان های متفاوتی در آثارش استفاده کرده است؛ از شعرهای عامیانه و متل ها استفاده کرده است و این اشعار برای بچه ها و نوجوانان بسیار جذاب است و آنها را با فرهنگ شفاهی خودشان آشنا می کند. از دیگر ویژگی های ممتاز شعر شعبان نژاد بازی گونگی و استفاده از تکنیک آشنایی زدایی است. کتاب نی نی ها و اجی مجی از نمونه های پیروز استفاده از این تکنیک هست.

آقاپور اعلام نمود: جان بخشی و تشبیه متداول ترین ابراز کار شاعر است. تشبیه ها اغلب تکراری هستند و شاعر در جان بخشی و هم حسی با محیط اطراف به ویژه در شعرهای حوزه خردسال خود، پیروز عمل است.

وی ادامه داد: جمله های بی کارکرد و سست، لغزش های وزن و قافیه، ضعف پیرنگ، ایدئولوژی مردسالارانه در برخی آثار شاعر به چشم می خورد.

شعرخوانی اعضای کودک و نوجوان کتابخانه ها، پرسش و پاسخ کتابداران پیرامون آثار افسانه شعبان نژاد و گفتگوی صمیمی اعضای کودک و نوجوان با نویسنده، بخش هایی از این نشست بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 814

به "شعر نوجوان باید از جنس حرکت و پویایی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعر نوجوان باید از جنس حرکت و پویایی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید