ساب ووفر چیست و چه تأثیری روی کیفیت صدا دارد؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، اسپیکرها ممکن است از نظر ظاهری شبیه به هم به نظر برسند، اما انواع مختلفی از آن ها وجود دارد و هر کدام کارکردهای متفاوتی دارند. میزان، شکل، جهت و شدت سیگنالی که دریافت می نمایند، همگی می توانند تأثیر عمیقی بر نوع صدایی که فراوری می نمایند داشته باشند. هر بلندگو در یک سیستم صوتی وظیفه متفاوتی دارد و معدودی به میزان ساب ووفر عملکرد منحصر به فردی دارند.

ساب ووفر چیست و چه تأثیری روی کیفیت صدا دارد؟

شاید یکی از این دستگاه ها را در ماشین، سیستم صوتی منزل یا همراه با ساندبار به عنوان بخشی از سیستم سینمای خانگی خود نصب نموده باشید. ساب ووفرها معمولاً واحدهای بزرگ و مستقلی هستند که باس عمیق و قدرتمندی را به پروفایل صوتی سیستم صوتی شما اضافه می نمایند. شما نه تنها صداهای بم را می شنوید، بلکه آن ها را در سراسر بدن خود احساس می کنید. در این مطلب به هر آنچه در خصوص ساب ووفر و عملکرد آن باید بدانید، می پردازیم.

عملکرد ساب ووفر

برای درک اینکه ساب ووفر (Subwoofer) دقیقا چه کاری انجام می دهد، ابتدا باید با نحوه کارکرد فرکانس های صوتی آشنا شویم. تمام صداها از لرزش هوا و محیط اطراف تشکیل شده اند. این لرزش ها به وسیله گوش انسان دریافت و سپس به وسیله مغز ترجمه می شوند. در حالی که صدای دو ساز دیگر عمیق تر و طنین اندازتر است. قطعا می توانید تنها با یک ویولن موسیقی بنوازید، اما برای تکمیل یک کوارتت زهی به ویولنسل یا باس احتیاج دارید. علت این امر آن است که فرکانس های پایین (صداهای بم) باعث ایجاد تعادل در کل صدا می شوند.

متخصصان صدا برای دسته بندی دقیق تر این فرکانس ها از اصطلاحات خاصی استفاده می نمایند. این اصطلاحات از بالا به پایین عبارتند از: درخشندگی، شفافیت، صدای میانی بالا، میان صوت، صدای میانی پایین، باس و باس پایین. وظیفه ساب وفر فراوری فرکانس های باس پایین است. عمیق ترین طیف های صدا کمی با سایرین متفاوت هستند. بلندگوهای معمولی می توانند باس را فراوری نمایند، اما آن ها در بازفراوری فرکانس های باس پایین دچار مشکل می شوند. برای بازفراوری مناسب این فرکانس ها به یک بلندگوی اختصاصی احتیاج است. علاوه بر این، این بلندگو باید به روش بسیار خاصی طراحی شود.

ساب ووفر چگونه طراحی می شود

بخشی از علتی که سایر بلندگوها به خوبی ساب ووفر قادر به فراوری صداهای با فرکانس پایین نیستند، این است که برای این کار طراحی نشده اند. بسته به تعداد بلندگوهایی که دارید، شکل اتاق و اینکه آیا می خواهید صدای جهت دار ایجاد کنید، روش های مختلفی برای راه اندازی اسپیکرهای معمولی وجود دارد. اما همه این بلندگوها به سمت بیرون، به سمت هوا و به طرف مستمع صدا را پخش می نمایند. ساب ووفرها متفاوت هستند.

ساب ووفرها به طور سنتی روی زمین قرار داده می شوند. این به این علت است که صداهای با فرکانس پایین در واقع به وسیله کف و دیوارهای اتاق بهتر از هوای آزاد منتقل می شوند. بعلاوه ساب ووفرها به طور کلی بسیار بزرگتر هستند و به قدرت بیشتری احتیاج دارند. به گفته شرکت Bose، که یکی از برترین فراورینمایندگان بلندگو در بازار است، اگرچه می توانید صدای باس را به وسیله یک بلندگوی معمولی بشنوید، اما تنها یک ساب ووفر فول رنج می تواند باعث لرزش کف شود، زیرا می تواند دامنه فرکانسی بین 20 تا 200 هرتز را پخش کند. اجزای داخلی که صدا را فراوری می نمایند شامل درایورها یا ووفرهای با مقدار های مختلف آن ها هستند که قطر آن ها از 8 تا 16 اینچ متغیر است.

بعضی از ساب ووفرها به سمت بیرون صدا را پخش می نمایند و بعضی دیگر به سمت پایین. ساندبارها و سایر سیستم های صوتی همه فن حریف، معمولا از یک ساب ووفر جداگانه بهره می برند. اما در همه این موارد، این سطوح محکمی هستند که ساب ووفرها را نگه می دارند و صدا را منتقل می نمایند. به همین علت است که صداهای با فرکانس پایین اغلب به وسیله کفپوش های چوبی نسبت به زمین فرش شده به طور واضح تری پخش می شوند.

ساب ووفر فعال در برابر غیر فعال

حالا که فهمیدید ساب ووفر چه کاری انجام می دهد و چگونه کار می نماید، دانستن این نکته هم مهم است که دو نوع مختلف ساب ووفر وجود دارد: ساب ووفرهای فعال و غیرفعال. تفاوت اصلی بین این دو نوع به نحوه دریافت برق آنها برمی شود.

ساب ووفرهای غیرفعال به وسیله یک آمپلی فایر خارجی یا گیرنده A/V تغذیه می شوند. این نوع ساب ووفرها به طور قابل توجهی ضعیف تر از نمونه های فعال هستند، اگرچه همچنان به اندازه قابل توجهی دامنه صدا را نسبت به نداشتن ساب ووفر افزایش می دهند. بعلاوه در بعضی موارد می توانند بسیار کاربردی باشند، زیرا اغلب جمع و جور بوده و فضای کمتری اشغال می نمایند. با این حال، ساب ووفرهای اکتیو معمولاً صدای باکیفیت تری ارائه می دهند. این نوع ساب ووفرها معمولاً دارای منبع تغذیه و آمپلی فایر اختصاصی خود هستند. با قرارگیری همه این اجزا در یک محفظه، به یک آداپتور برق جداگانه احتیاج دارند، اما این موضوع باعث می شود که توان آن ها بیشتر باشد زیرا احتیاجی به اشتراک گذاری منابع ندارند. بعلاوه به علت اینکه آمپلی فایر داخلی آن ها به طور خاص برای صداهای با فرکانس پایین طراحی شده است، عملکرد دقیق تری را ارائه می دهند.

ساب ووفر باید در کجا قرار بگیرد

آخرین نکته ای که در خصوص ساب ووفر باید بدانید، محل قرارگیری آن است. راه اندازی یک سیستم صوتی فراتر از قراردادن ساده استریو روی قفسه و چیدن بلندگوها در مکان های مختلف است. برای اینکه برترین استفاده را از سیستم صوتی خود ببرید، باید هر بلندگو را با دقت در جای مناسب قرار دهید. این موضوع در خصوص ساب ووفر هم صدق می نماید. با این حال، چندین نظریه در خصوص برترین روش انجام این کار وجود دارد.

از آنجایی که صدای بم به وسیله کف و دیوار حرکت می نماید، قرار دادن ساب ووفر در گوشه اتاق می تواند این اثر را تقویت کند. به نظر ایده خوبی می رسد، درست است؟ نه دقیقا. شرکت Polk Audio در واقع ادعا می نماید که باید از دیوارها و گوشه ها اجتناب کرد، زیرا این تقویت نماینده، صدای بم را نموده و باعث کاهش شفافیت و ایجاد اعوجاج می شود. Axiom Audio نیز نظرات مشابهی دارد، اما اشاره می نماید که جزئیات موضوع کمی پیچیده تر از این است.

تقویت صدای بم می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گیرد. مقدار اتاق، شکل آن، قدرت ساب ووفر و حتی متریالی که دیوارها از آن ساخته شده اند، همگی می توانند در نحوه انتقال فرکانس های بم نقش داشته باشند. در این میان باید خاطرنشان کنیم اگر در پی خرید ساب ووفر خودرو هستید که البته خود دنیای دیگری دارد، می توانید به فروشگاه خبرنگاران سر بزنید.

منبع: SlashGear

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1403 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1785

به "ساب ووفر چیست و چه تأثیری روی کیفیت صدا دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساب ووفر چیست و چه تأثیری روی کیفیت صدا دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید