رونمایی از خودروی اپل در سال 2024
به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، طبق این گزارش، این خودروی الکتریکی که قادر به حمل چند سرنشین خواهد بود، از فناوری رانندگی خودران بهره می برد و در آن از تکنولوژی باتری بسیاری پیشرفته ای استفاده خواهد شد.
برای حدود یک سال موضوع خودروی اپل بحث رسانه ها بود، اما بعد از آنکه گفته شد شرکت از فکر ساخت چنین خودرویی صرف نظر نموده، این برآورد ها نیز از رسانه ها رخت بست. حالا، ولی دوباره به نظر می رسد که تصمیم اپل در فراوری و عرضه اولین خودروی الکتریکی خود در آینده نزدیک جدی است. رویترز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که این خودرو در سال 2024 عرضه می شود.
طبق این گزارش، این خودروی الکتریکی که قادر به حمل چند سرنشین خواهد بود، از فناوری رانندگی خودران بهره می برد و در آن از تکنولوژی باتری بسیاری پیشرفته ای استفاده خواهد شد.
البته هنوز اطلاعات دقیقی درخصوص این باتری به بیرون درز ننموده است. با این حال، شواهد نشان می دهد که بعد از تصمیم ناگهانی اپل برای توقف فراوری خودرو، این شرکت بار دیگر، فراوری این محصول را در دستور کار قرار داده است.
انتشار اولین خبر های مربوط به طراحی و فراوری خودرو توسط اپل به سال 2015 برمی شود؛ اما در سال 2016 شنیده ها حکایت از این داشتند که اپل به دنبال فراوری نرم افزاری ویژه خودروهاست تا بتواند لایسنس آن را به شرکت های خودروساز بفروشد.
یک سال بعد، اما اپل حدود 200 نفر از کارکنان تیم طراحی خودروی خود را اخراج کرد و ابهامات زیادی درخصوص این پروژه به وجود آمد. حالا و در تازه ترین تحول رویترز اعلام نموده که این خودروی الکتریکی در حال ساخت است و در سال 2024 شاهد معرفی آن خواهیم بود.
البته شاید به دلیل همه گیری کرونا و مشکلاتی که برای شرکت ها به وجود آمده، این محصول با یک سال تاخیر یعنی در سال 2025 معرفی شود.
عرضه خودرو یا پلت فرم خودران
رویترز همچنین این احتمال را دور از ذهن ندانست که مدیران اپل بخواهند از پروژه ساخت یک خودرو منصرف شوند و تنها فناوری خودران خود را به شرکت های خودروساز بفروشند. گفته می شود که فناوری باتری خودروی اپل مبتنی بر طراحی مونوسل (Monocell) خواهد بود که قادر است ظرفیت بیشتری را برای باتری ها به ارمغان آورد.
به گفته رویترز، این فناوری باعث می شود خودرو ها بتوانند میزان مسافت بیشتری را با هزینه کمتری بپیمایند. طراحی باتری این خودرو کاملا منحصر به فرد بوده و گفته می شود ظرفیت شارژ آن بسیار بالا خواهد بود. همچنین برای فراوری این باتری نیز از مواد تازه و خاصی مانند فسفات استفاده شده است.
این باتری لیتیومی فسفات موسوم به ال اف پی، به شدت گرم نمی شود و در فراوری آن از فلز کمیاب و گران قیمت کبالت نیز استفاده نشده است. اگرچه اپل هنوز هیچ واکنشی نشان نداده، اما اگر این شرکت بخواهد خودروی خودران را فراوری کند، با موانعی بر سر راه خود روبرو خواهد بود.
تا به امروز هیچ خودرویی که به معنی واقعی کلمه، خودران باشد عرضه نشده و خودرو هایی همانند محصولات تسلا تا حدی می توانند به خودی خود و بدون احتیاج به یاری سرنشین حرکت نمایند. اوایل ماه جاری میلادی، اپل مدیریت پروژه فراوری خودروی خود را به جان جیاناندرا سپرد.
او کسی است که مدیریت تیم هوش مصنوعی این شرکت را نیز برعهده دارد. جیاناندرا در سال 2018 برای کار روی قابلیت های سیری به استخدام اپل درآمد. او پیشتر در شرکت گوگل مشغول به کار بود.
خودرو موبایل نیست
فراوری خودروی خودران حتی برای شرکتی مانند اپل که پول فراوانی دارد و سالانه صد ها میلیون دستگاه الکترونیکی می سازد که قطعاتش در سراسر جهان فراوری می شوند، اما هرگز یک خودرو نساخته است، یک چالش زنجیره تامین محسوب می شود.
برای ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا 17 سال طول کشید تا انتها به سودآوری پایدار در خودروسازی دست پیدا کند. یک منبع مطلع که برای پروژه تایتان کار نموده است، در این باره گفت: اگر در جهان یک شرکت باشد که منابع کافی برای انجام چنین کاری داشته باشد احتمالا اپل خواهد بود، اما در عین حال خودرو، تلفن همراه نیست.
معلوم نیست که چه شرکتی خودروی برند اپل را مونتاژ خواهد نمود، اما منابع مطلع اظهار نموده اند که انتظار دارند این شرکت به یک شریک فراورینماینده برای فراوری خودرو متکی باشد و همچنان این احتمال وجود دارد که اپل به جای فراوری یک خودرو با برند اپل، کوشش های خود در زمینه خودروی خودران را تنها به ساخت سیستم های راهنمایی اتوماتیک خودرو محدود کند که در خودرو های فراوری خودروسازان به کار گرفته می شود.
سقوط ارزش تسلا، رشد ارزش اپل
ارزش سهام شرکت تسلا روز دوشنبه 5/ 6 درصد سقوط کرد و ارزش سهام اپل پس از انتشار این خبر با 24/ 1 درصد افزایش بسته شد. به گفته منابع مطلع، اپل تصمیم گرفته است برای عناصر این سیستم شامل حسگر های لیدار که به خودرو های خودران یاری می نمایند دید سه بعدی از جاده داشته باشند، از شرکت های دیگر یاری بگیرد.
این شرکت ممکن است برای اسکن فواصل مختلف، از حسگر های لیدار متعدد استفاده کند. بعضی از حسگر ها می توانند از واحد های لیدار ساخت اپل گرفته شوند. مدل های آی فون 12 و آی پد پرو اپل که سال جاری عرضه شدند، به حسگر های لیدار مجهز هستند که از آن ها در زمینه فوکوس دوربین گوشی استفاده می شود.
رویترز پیشتر گزارش نموده بود که اپل مذاکراتی با فراورینمایندگان حسگر لیدار داشته است، اما فراوری حسگر خود را هم مدنظر دارد.
اپل پیشتر با شرکت مگنا اینترنشنال درباره فراوری یک خودرو وارد مذاکره شده بود، اما پس از اینکه برنامه های اپل مبهم شد، این مذاکرات به جایی نرسید.
بر اساس گزارش رویترز، اما فراورینمایندگان قراردادی برای سود کردن معمولا خواستار حجم بالای فراوری هستند که این موضوع چالشی برای اپل محسوب می شود که یک تازه وارد در بازار خودرو خواهد بود. از این رو بعضی از سرمایه گذاران نسبت به برنامه فراوری خودرو توسط اپل با احتیاط واکنش نشان دادند.
هرچند به نظر می رسد اپل سال 2024 را برای عرضه خودروی خود در نظر گرفته، اما بعضی رسانه های تایوانی معتقدند که سال 2021 این رونمایی انجام خواهد شد، موضوعی که احتمالا باعث چالش های فراوانی برای اپل خواهد شد.
منبع: فرادید