راهکاری برای افزایش ویتامین دی در بدن

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، نتایج یک پژوهش نشان می دهد یکی از راهکارهای افزایش ذخیره ویتامین دی مردم می تواند غنی سازی روغن کانولا با ویتامین دی باشد.

راهکاری برای افزایش ویتامین دی در بدن

به گزارش خبرنگاران، ویتامین D پروهورمون محلول در چربی است که به طور طبیعی در نتیجه سنتز زیرپوستی پس از قرار دریافت در معرض نور خوشید در بدن فراوری می گردد. این ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ، ماهیچه و همچنین جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان ها، دیابت، بیماری های قلبی-عروقی و بیماری های خودایمنی دارد. از این رو، محققان در پژوهشی تاثیر مصرف روغن کانولای غنی شده با ویتامین دی را بر شرایط ویتامین دی و چربی های خون بزرگسالان سالم آنالیز کردند.

در این پژوهش که توسط نگار قاسمی فرد، نسرین نسیمی، زهرا حسن زاده رستمی، اعظم عباسی و شیوا فقیه اجرا شده، آمده است: عوامل متعدد محیطی، فرهنگی و فیزیولوژیکی از جمله سن، جنسیت، چاقی و عرض جغرافیایی محل زندگی می توانند بر میزان سنتز زیرپوستی ویتامین دی تاثیرگذار باشند. از سوی دیگر، منابع غذایی غنی از ویتامین دی بسیار محدود بوده و معمولا برای تامین نیازهای بدن کافی نیستند. در نتیجه، شیوع کمبود ویتامین دی یکی از مهم ترین دغدغه های بهداشت عمومی در کلیه جمعیت های نژادی، جنسیتی، سنی و تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران است.

بر اساس آن چه در این مقاله آمده، مطالعه حاضر به روش کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور اجرا شده و تعداد 99 نفر(به عبارتی 33 نفر در هر گروه) در این مطالعه مورد آنالیز قرار دریافتد.

شرکت کنندگان به وسیله نصب اطلاعیه در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز فراخوانده شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل زنان و مردان بزرگسال سال قبل بود. ابتلا به بیماری های مزمن نظیر دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان، نارسایی کبدی و مسائل گوارشی، مصرف مکمل های مولتی ویتامین - مینرال، مصرف داروهای کاهنده چربی خون، بارداری و شیردهی از معیارهای عدم ورود به مطالعه بود.

معیارهای خروج از مطالعه نیز شامل عدم تمایل به ادامه مطالعه، عدم پیروی از پروتکل مطالعه، ابتلا به بیماری های جدید، مصرف داروهای موثر بر متابولیسم چربی، مصرف مکمل های مولتی- ویتامین مینرال و بارداری بود.

افراد واجد شرایط شرکت در مطالعه به روش تصادفی سازی بلوکی متوازن به سه گروه مساوی تخصیص یافتند. 1) گروه دریافت کننده روغن کانولای غنی شده با ویتامین دی: روزانه یک قرص دارونما+ 25 گرم روغن کانولای غنی شده با ویتامین 2) گروه دریافت کننده مکمل ویتامین دی: روزانه یک قرص ویتامین دی + 25 گرم روغن کانولا مصرف می کردند. 3) گروه کنترل: روزانه: روزانه یک عدد قرص دارونما+ 25 گرم روغن کانولا مصرف می کردند.

طول مدت مداخله 12 هفته بود. از شرکت کنندگان درخواست شد در طول مطالعه برنامه غذایی و فعالیت بدنی خود را تغییر ندهند. در این تحقیق 99 نفر شرکت کردند و در نهایت 93 نفر مطالعه را به انتها رساندند.

در این مقاله بیان شده است: نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر نشان داد که مصرف روزانه روغن کانولای غنی شده با IU1000 ویتامین دی برای مدت 12 هفته، می تواند باعث افزایش سطح سرمی 25-هیدروکسی کوله کلسیفرول تنها در زیرگروه بزرگسالان با سطوح طبیعی ویتامین دی گردد اما تاثیر معنی داری در بهبود شرایط ویتامین دی در افراد با کمبود این ویتامین دیده نشد.

بر اساس آن چه در ویکی پدیا آمده است، ویتامین D3 (کوله کلسیفرول)، عموماً در پوست وجود دارد این ماده در کبد به 25-هیدروکسی کوله کلسیفرول تبدیل می گردد.

پژوهشگران معتقدند در مجموع نتایج آنالیز حاضر حاکی از این است که مصرف روزانه روغن کانولای غنی شده با ویتامین دی برای مدت 12 هفته، می تواند در حفظ سطح سرمی ویتامین دی در محدوده طبیعی در جمعیت موثر باشد و هیچ تاثیر مفید یا مضری بر سطوح سرمی پروفایل چربی ندارد.

نتایج این مطالعه در دومین شماره پانزدهمین سال مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 557

به "راهکاری برای افزایش ویتامین دی در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای افزایش ویتامین دی در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید