خودرو رهام دانشگاه فردوسی مشهد به مسابقات جهانی فرمولا SAE راه یافت
به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خودرو رهام (Roham) از دانشگاه فردوسی مشهد به مسابقات جهانی فرمولا SAE یا مسابقات فرمولا دانشجویی راه یافت. این خودروی ساخت داخل چگونه و با چه مشخصاتی راهی ایتالیا شد؟ سرپرست تیم دانشجویی رهام در گفتگوی اختصاصی با بیت ران جزئیات این خودرو مسابقه ای فرمولا دانشجویی را بیان نمود.
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: یک تیم 12 نفره از دانشجویان رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد پیروز شدند یک خودروی فرمولا SAE با نام خودرو رهام را طراحی، فراوری و راهی مسابقات جهانی نمایند.
این مسابقات که با نام فرمول دانشجویی هم شناخته می گردد قرار است 21 تا 25 تیر ماه در ایتالیا برگزار گردد. رهام در تست ورودی پذیرفته شد و هم اکنون در حال آماده شدن برای مسابقه اصلی است.
این خودرو از پیشرانه 600 سی سی موتورسیکلت سوزوکی استفاده می نماید. رهام قابلیت دستیابی به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صدی معادل 5.2 ثانیه دارد.
اما این مسابقات چگونه است و خودروهای شرکت نماینده باید چه معیناتی داشته باشند؟
رقابتی داغ میان جامعه مهندسان خودروساز (SAE)
مسابقات فرمولا SAE در سال 1979 در آمریکا افتتاح شد و هم اکنون بزرگ ترین مسابقات دانشجویی خودرویی در سطح جهان است. هر سال بیش از 700 دانشگاه از تمام جهان تیم های خود را به این مسابقات اعزام می نمایند.
در واقع این مسابقات یک رقابت تنگاتنگ برای به رخ کشیدن توانایی های فنی و مهندسی هر دانشگاه و شناسایی استعدادها است.
دانشجویان باید یک خودرو مسابقه ای به سبک فرمول یک و در چهارچوب قوانین و دفترچه فنی مسابقات دانشجویی را از پایه طراحی و فراوری نمایند. انجمن مهندسان خودرو آمریکا و خودروسازان مطرح جهان نیز میزبان این رقابت ها هستند.
معینات فنی رهام
خودرو رهام یک خودروی مسابقه 285 کیلوگرمی مجهز به پیشرانه 600 سی سی سوزوکی است. قدرت و گشتاور این خودرو برابر با 67 اسب بخار و 51 نیوتون متر است.
برای دستیابی به کمترین وزن ممکن، شاسی و بدنه این خودرو از فیبر کربن و آلومینیوم ساخته شده است. شتاب صفر تا صد این خودرو در آسفالت نا مناسب 5.2 ثانیه و حداکثر سرعت آن حدود 170 کیلومتر بر ساعت است. یکی از چالش های اصلی تنظیم قوای محرکه این خودرو، کوچک کردن ورودی هوا و تغییر ECU به دلیل قوانین مسابقه بود.
گفتنی است هفت مهندس مکانیک، دو مهندس مکانیک خودرو و سه مهندس صنایع به مدت دو سال روی این پروژه کار کردند.
قوانین مسابقه فرمولا دانشجویی
تمام خودروهای شرکت نماینده باید در چهارچوب قوانین و دفترچه فنی مسابقه فرمولا SAE طراحی و فراوری شوند. برای مثال حداکثر حجم پیشرانه مجاز برای شرکت در مسابقات 710 سی سی و قطر ورودی هوا نیز باید حداکثر 20 میلی متر باشد. این مسابقه در سه دسته احتراق داخلی، الکتریکی و خود ران برگزار می گردد که رهام در دسته احتراق داخلی شرکت کرد.
مسابقات دارای یک آزمون ورودی با چهار پارامتر بازرسی فنی، تست شیب، تست ترمز و تست صدای اگزوز است. خودرو رهام در این مرحله پذیرفته شد تا به مسابقات راه یافت.
دو مرحله دیگر شامل سطح سه استاتیک و سطح یک دینامیک نیز بخش های اصلی مسابقه هستند. در تست سطح یک دینامیک تست های شتاب (100 امتیاز)، اسکید پد (75 امتیاز)، اتوکراس (125 امتیاز)، استقامت (275 امتیاز) و مصرف سوخت (100 امتیاز) مورد ارزیابی قرار می گیرند.
در تست سطح سه استاتیک نیز پارامترهای طراحی مهندسی (150 امتیاز)، طراحی تجاری (75 امتیاز) و گزارش هزینه ها (100 امتیاز) مورد ارزیابی قرار می گیرند.
چالش های فنی طراحی و ساخت رهام
محمد حسین ابریشمی سرپرست تیم دانشجویی رهام درباره چالش های فنی طراحی و ساخت خودرو رهام در گفت و گو اختصاصی با بیت ران گفت: یکی از بزرگ ترین مسائل سر راه ما، نبود دسترسی به مراجع معتبر و بعلاوه تجارب تیم قبلی شرکت نماینده بود. به عنوان مثال هنگام طراحی سیستم تعلیق خودرو، اطلاعات مورد احتیاج را به سختی از کتاب های قدیمی، یوتیوب و… استخراج کردیم. ما مجبور شدیم این سیستم را از نو طراحی کنیم. در صورتی که تیم قبلی هم یک بار این کار را انجام داده بود. تیم های دانشگاهی باید پشت سر هم باشند و بتوانند از تجارب یکدیگر استفاده نمایند. با این کار خودروها هر سال پیشرفته تر می شوند.
وی درباره چالش های تامین قوای محرکه خودرو نیز اضافه نمود: یکی از چالش های اصلی ما کاهش هوای ورودی، طبق قوانین مسابقه بود. به طوری که باید یک منیفولد هوای ورودی چهار دهنه را به یک منیفولد تک دهنه به قطر 20 میلی متر با چهار خروجی تبدیل می کردیم. چالش بعدی نصب ECU تازه و برنامه نویسی آن بود.
پیغامی به مسوولان
سرپرست تیم رهام درباره نحوه تامین مالی پروژه اضافه نمود: مانند سایر پروژه های دانشجویی، ما هم زمان زیادی را صرف یافتن اسپانسر و حامی مالی کردیم. این چالش بسیار بزرگی بود. اکنون که این پروژه به ثمر نشست ما از کسانی که باید حامی ما می شدند اما نشدند، هیچ اسمی نمی بریم و حرفی هم نمی زنیم. چند دانشجوی مهندسی از مشهد دور هم جمع شدند و با کمترین امکانات، یک خودروی مسابقه ای ساختند که به مسابقات جهانی راه پیدا کرد. این کار ما یک پیغام به مسوولینی است که از ابتدا ما را باور و حمایت نکردند. در این میان تشکر می کنیم از تمام افرادی که بدون هیچ چشم داشت مالی به ما یاری های بزرگی کردند. اکنون نیز با توجه به اینکه این پروژه هنوز به انتهای مسیر خود نرسیده و هنوز هم احتیاجهای مالی داریم، آماده همکاری با هر شرکت و سازمانی هستیم تا به هدف خود برسیم.
بودجه های چند صد هزار دلاری خارجی ها
ابریشمی درباره سطح دیگر شرکت نمایندگان مسابقه فرمولا SAE به بیت ران گفت: دانشگاه های خارجی با امکانات و بودجه های زیاد به این مسابقات راه پیدا می نمایند. به عنوان مثال یک دانشگاه مطرح ممکن است تا چند صد هزار دلار بودجه برای خودرویش در نظر بگیرد. اما کل هزینه خودروی ما حدود دو میلیارد تومان است. ما در این رقابت ها انتظار کسب رتبه های خوب را نداریم اما انتظار داریم به جز گذشتن از آزمون ورودی، مسابقه را بدون خرابی به اتمام برسانیم. چرا که بعضی از تیم ها قادر به تمام کردن مسابقه نیستند.
اعضای تیم ایران در مسابقات فرمولا SAE
سید محمد حسین ابریشمی سرپرست تیم خودرو رهام است. سینا احمد آبادی، حسین علیزاده، محمد قربانی فارمد، جواد ایزدی، محمد سالار نیا، آرمین شهرستانی از اعضای این تیم هستند. بعلاوه امیر رضا ضیایی، محمد فرید دری، گلناز بختی، نیلوفر داوودی و زهرا عیدیان سایر اعضای تیم فرمولا SAE رهام هستند. مهندسان رضا مختاری و وحید ریاضی تهرانی نیز مشاوران این تیم هستند.
پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید
زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو معین شد
سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی نمایند!
کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد
شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه
ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟
منبع: بیت ران