خشت طلایی فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی شهری است

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، شهردار تهران رویداد بین المللی جایزه جهانی خشت طلایی تهران را فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی شهری و قدردانی از تلاش های مجموعه های جهانی مدیریت بر کلانشهرها دانست.

خشت طلایی فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی شهری است

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی شهردار تهران عصر شنبه در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه دنیای خشت طلایی تهران که با حضور مدیران دولتی، اعضای شورای شهر، مسئولان و نمایندگان سازمان های بین المللی و شهرداران شهرهای خارجی در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به مهمانان مراسم گفت: ورودتان را به شهر تهران خوش آمد می گویم؛ شهری که از نوادر دنیایست؛ در شمال شهر تهران ارتفاعاتی داریم که نقطه نهایی شان 4400 متر بالاتر از سطح دریاست و دمای کمتر از 15 درجه زیر صفر دارد، از سوی دیگر در مناطق جنوبی شهر شن های روانی داریم که بستر پرورش شتر است؛ این تنوع اقلیمی از خصایص کمیاب تهران است: پایتخت 200 ساله ایران.

حناچی ادامه داد: ما تا دهه 30 در ایران تنها یک کلانشهر داشتیم و امروز با 15 کلانشهر یا شهرهایی در آستانه کلانشهر شدن روبرویم. در دهه 30 نسبت جمعیت شهری به جمعیت روستایی کشور 30 به 70 بود و بر اساس آخرین سرشماری های رسمی، حالا این نسبت کاملا برعکس شده است؛ این اتفاق با آهنگی کندتر در دنیا نیز در حال افتادن است.

شهردار تهران، اغلب مسائل کلانشهرهای دنیا را مشابه یکدیگر دانست و توضیح داد: آلودگی هوا و ترافیک و تغییرات آب و هوایی که جزو مسائل اصلی زمین به شمار می رود، در شهرها و کلانشهرها موضوعیت مهمی دارند. کنترل فقر و حاشیه نشینی و کنترل اسکان رسمی که در پیام همکارانم در سازمان ملل نیز مورد اشاره قرار گرفت، از دیگر دغدغه های مهم کلانشهرها هستند. مسائل آب، بهره وری انرژی و استفاده از سوخت های فسیلی، همه و همه مسائل مشابه و مشترک کلانشهرها به شمار می روند.

حناچی ادامه داد: تلاش کرده ایم که این جایزه را فرصتی برای بالا بردن کیفیت شهر خود و ارج نهادن به زحمات همکاران خوبمان در اقصی نقاط دنیا بدانیم. این جایزه در سال های 93 تا 95 برگزار شده بود و امسال نیز با شعار شهرهایی هوشمند، تاب آور و زیست پذیر برای همه در آن حضور داریم.

وی افزود: از UN Habitat و دیگر نهادهای بین المللی که ما را در این بزرگداشت همکاری و همراهی کردند، تشکر می کنم. در دوره اول با تعداد معدودی از پروژه ها روبرو بودیم؛ در دوره دوم حدود 230 پروژه در این رویداد شرکت کردند که 24 مورد از آن ها با رأی داوران انتخاب شدند. عناوین جالبی در میان این پروژه ها وجود داشتند، مثلا پروژه ای در ملبورن استرالیا که نتیجه آن کاهش 4 درجه ای دمای شهر بود. در دوره سوم که بیش از 40 کشور دنیا در آن شرکت کردند، در مجموع 164 پروژه داخلی و 255 پروژه خارجی شرکت داشتند. شهر بعلبک لبنان و شهر رشت از منتخبان آن دوره بودند. در برنامه امسال نیز حدود 500 کاندیدا داشته ایم.

او تأکید کرد: امیدواریم با نگاه جدیدی که در مدیریت تهران تعقیب می شود، این رویداد را فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی در تهران و باقی شهرهای ایران بدانیم و از تجربیات مفید دیگر کشورها نیز بهره ببریم.

پیروز حناچی شهردار تهران گفت: در خاتمه از همه کسانی که در این حرکت بزرگ همیاری و همکاری کردند، مخصوصا همکاران خوبم که زحمت زیادی برای برگزاری این رویداد کشیدند، تشکر می کنم و همه شما را به خدای بزرگ می سپارم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 12

به "خشت طلایی فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی شهری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشت طلایی فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی شهری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید