تفاوت رقابت کتاب های الکترونیک و چاپی در کشورهای مختلف

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران به نقل از گودریدر، شیوع ویروس کرونا و قرنطینه اجباری در بیشتر کشورهای دنیا موجب شده بسیاری از خرید و فروش های مربوط به کتاب به صورت آنلاین صورت گیرد و گزارش های گذشته حاکی از رغبت مردم به سوی کتاب های الکترونیک و صوتی داشته است ولی اخیراً یک موسسه تحقیقاتی در آمریکا می گوید آمار فروش کتاب های چاپی نسبت به کتاب های الکترونیک در این کشور تقریباً دو برابر بوده است.

تفاوت رقابت کتاب های الکترونیک و چاپی در کشورهای مختلف

شرکت تحقیقاتی آماری مدیا اتلوک می گوید در سال 2020 میزبان فروش کتاب های چاپی نزدیک به دو برابر کتاب های الکترونیک بوده است و این میزان فروش در حالی است که سال گذشته کشور آمریکا در اوج درگیری با ویروس کرونا قرار داشته است. این شرکت اعتقاد دارد با وجود ویروس کرونا هنوز خیلی ها کتاب های چاپی را به کتاب های الکترونیک ترجیح می دهند.

طبق آمارهای ارائه شده این شرکت تحقیقاتی در سال گذشته میلادی حدود 45درصد از مردم آمریکا کتاب چاپی خریداری کردند؛ درحالی که این رقم در خصوص کتاب های الکترونیک تنها 23درصد بوده است. البته این شرکت گفته است که بازار کتاب های الکترونیک در سال های گذشته ثبات خود را داشته است؛ ولی ظاهراً مردم در قرنطینه ترجیح می دهند کتاب چاپ شده و سنتی مطالعه نمایند.

تحقیقات نشان می دهد در میان کشورهای دنیا، چینی ها بیشترین مصرف نماینده کتاب های الکترونیک هستند به طوری که سال گذشته بیش از 24درصد از جمعیت این کشور کتاب الکترونیک تهیه کردند. آمریکا در مصرف کتاب های الکترونیک رتبه دوم را دارد.

هرچند آمار منتشرشده از سوی انجمن ناشران آمریکا از رشد 15 درصدی بازار کتاب های الکترونیک در سال 2020 میلادی حکایت دارد. در سال گذشته میلادی با وجود خسارت های مالی که شیوع کرونا به بخش ها و صنایع مختلف زد، ارزش این بازار به یک میلیارد دلار افزایش یافت.

در کشور انگلیس نیز شرایط کتاب های الکترونیک نسبت به کتاب های چاپی بهتر است. در شرایط همه گیری کرونا، میزان فروش کتاب های الکترونیک و صوتی ناشران انگلیسی به بالاترین میزان خود رسیده است. حذف مالیات بر ارزش افزوده بر کتابهای الکترونیک در انگلیس، یکی از دیگر دلایل رونق بازار این دست از کتابهاست. به دنبال حذف این مالیات 20 درصدی، آمازون نیز از اول می سال گذشته قیمت کتابهای الکترونیک خود را کاهش داد تا قیمت آنها را با بهای نسخه های چاپی معاف از مالیات هم تراز کند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1119

به "تفاوت رقابت کتاب های الکترونیک و چاپی در کشورهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت رقابت کتاب های الکترونیک و چاپی در کشورهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید