تاثیر متقابل صنایع دستی و صنعت گردشگری بر یکدیگر

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، در این رهگذر آثار هنری و معماری به جای مانده از هر قوم و ملت درخور توجه خاص و شایان است.

تاثیر متقابل صنایع دستی و صنعت گردشگری بر یکدیگر

چراکه آنالیز این گونه نفایس است که می توان به خلقیات، اعتقادات، علایق، سلایق، لباس، آداب و سنن و نحوه زندگی افراد دوران گذشته پی برد و تفاوت های فرهنگی ملل و اقوام را از هم بازشناخت و ویژگی های آن را برشمرد.

بدون شک فراوریات صنایع دستی هم چون ریتون های هخامنشی، تندیس های اشکانی، آثار فلزی و پارچه های دستبافت ساسانی، آثار خط و کتابت به جای مانده از دوران اسلامی و آثار نفیس و باارزش شیشه ای، فلزی و سفالی و نیز پارچه ای دستبافت سلجوقی، ترمه های زیبا و قالی های منقوش دروان صفویه و... همه و همه بیانگر اندیشه های ژرف، خلاق و توانمندی های بی نظیر مردم شایسته ایران در عرصه های فرهنگ و هنر بومی این سرزمین است.

می توان گفت صنایع دستی تبلور عینی فرهنگ و بازتاب ذوق و هنر دینی و مقدس ایران زمین است، به زبانی دیگر صنایع دستی ایران به عنوان هنری کاربردی که صنعتی مستقل و ملی که مبین ذوق و خلاقیت، اعتقادات و باورهای هنرمندان سلیم النفس و چیره دست ایرانی است و از گذشته های دور تا به امروز بخشی از تاریخ هنر این سرزمین را تشکیل داده و ریشه های عمیق و پایدار در حیات مالی، اجتماعی و جلوه های فرهنگ معنوی و مردمی داشته و دارد.

و با توجه به جمیع جهات فوق الذکر چون صنایع دستی یکی از مظاهر فرهنگی و هنری محسوب می گردد و نظر به این که هریک از فرآورده های دستی، بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی کشور محل فراوری است، بنابراین می توان عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن به حساب آید و به خصوص آنکه موجبات جلب و جذب توریستان را فراهم آورد.

امروزه دیگر تنها آثار تاریخی وسیله جذب توریست به کشورهای درحال توسعه که اکثراً دارای تمدنی کهن بوده اند نیست، بلکه همراه آن فرآورده های دستی با طرح ها و اصالت های ویژه خود مطرح است و می تواند مکمل دیدنی های تاریخی هر کشور باشد.

تا آنجا که در بعضی از کشورها که مهد صنایع دستی هستند شرایطی فراهم شده است که توریستان ضمن اقامت در این گونه مراکز از نزدیک با چگونگی فراوری مصنوعات دستی آشنا می شوند.

از سوی دیگر در جنب آثار تاریخی و باستانی، با ایجاد مراکز فروش و عرضه صنایع دستی زمینه تشویق توریستان به خرید صنایع دستی فراهم می گردد.

از ویژگی های مهم توسعه صنایع دستی می توان به حضور مؤثر، خلاق، مستقیم و بلاوسطه انسان در فراوری و شکل بخشیدن به اثر فراوریی، داشتن بار فرهنگی، عدم همانندی و عدم تشابه فرآورده های فراوریی با یکدیگر تأثیر بسزایی در پیشگیری از مهاجرت های بی رویه به شهرهای و جلوگیری از بروز مسائل اجتماعی، تأثیر شایان توجه صنایع دستی در برطرف مشکل بیکاری جوانان به دلیل عدم احتیاج به سرمایه گذاری زیاد، امکان انتقال دانش و مهارت و رموز و فنون فراوری به صورت استاد و شاگردی و تجربی اشاره نمود.

علی هذا با توجه به اینکه صنایع دستی ایران براساس نظر کارشناسان صاحب نظر یکی از سه قطب برتر صنایع دستی دنیا (به همراه چین و هند) است و همچنین با توجه به اینکه صنایع دستی ایران با بیش از 180 رشته یکی از متنوع ترین صنایع دستی دنیاست و اندیشمندان این صنعت را هنری فاخر می دانند و بر این عقیده هستند که این گونه آثار به سبب آن که حالتی تجریدی داشته فرازمانی، فرا مکانی بوده اگرچه توسط فرد یا افراد مشخصی فراوری می گردد ولی انحصار به مرزوبوم خاص ندارد.

لذا آثاری که در عرصه معماری چون آینه کاری، کاشی کاری و یا هنرهای سنتی چون قالی بافی، سفال سازی و... پدید می یابد در زمره هنرهای دینی و معنوی قرار دارند.

امیدواریم برای بهره برداری بیشتر از قابلیت های منحصربه فرد مردم هنرور، با ذوق و استعداد برنامه ریزی های اساسی و کارشناسی صورت گیرد.

باز تأکید می گرددکه اوج معنویت هنری، تبلور عینی فرهنگ و اندیشه های ژرف فردی و کمال ذوق و سلیقه را در آثار صنایع دستی هر کشور می توان مشاهده کرد.

که هرکدام می تواند سفیر شایسته و مناسبی برای معرفی فرهنگ یک کشور باشد ازاین رو آثار صنایع دستی را می توان فراوریات فرهنگی قلمداد کرد، زیرا هر قطعه آن نمایانگر آداب، رسوم، سنت ها و مجموعه فرهنگ بومی و معنوی کشور است.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 824

به "تاثیر متقابل صنایع دستی و صنعت گردشگری بر یکدیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر متقابل صنایع دستی و صنعت گردشگری بر یکدیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید