اورانوس هدف بعدی کاوش بشر خواهد بود؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، گزارش تازه منتشر شده به وسیله آموزشگاه های علمی آمریکا پیشنهاد می نماید که ناسا و دیگر آژانس ها در دهه آینده تمرکز خود را روی کاوش سیاره اورانوس متمرکز نمایند.

اورانوس هدف بعدی کاوش بشر خواهد بود؟

این نوع گزارش که در هر دهه یک بار منتشر می گردد، با انتشار در روز سه شنبه به ناسا و دیگر آژانس های فضایی توصیه کرد که برای درک دنیا های یخی غول پیکر در منظومه شمسی و فراسوی آن، طی یک دهه آینده، سیاره اورانوس را مطالعه نمایند.

پیشنهادهایی که به وسیله مجموعه آموزشگاه های ملی علوم، مهندسی و پزشکی منتشر شدند، اگرچه الزام آور نیستند، اما تأثیرگذار هستند و اغلب بودجه دولتی را به سمت مأموریت های فضایی آینده راهنمایی می نمایند.

ناسا اکنون بر اساس پیشنهادهای قبلی، که 10 سال پیش توصیه شده بود، در حال اجرا دو مأموریت شاخص است: اروپا کلیپر (Europa Clipper) که قرار بود تا سال 2024 پرتاب گردد و به تعویق افتاد و مریخ نورد پشتکار (Perseverance) که حالا کارزار علمی دوم خود را در سیاره سرخ شروع می نماید.

کمیته آنالیز های دهه ای علوم سیاره ای و اخترزیست شناسی، مدارگرد و کاوشگر اورانوس را به عنوان مأموریت پرچم دار تازه با اولویت برای سال های بین 2023 تا 2032 معین کرد و این سیاره را یکی از مجذوب کننده ترین اجرام در منظومه شمسی مطرح نمود.

در این گزارش آمده است: انرژی داخلی کم، دینامیک اتمسفر فعال و میدان مغناطیسی پیچیده، همه معماهای بزرگی را ایجاد می نمایند. یک برخورد بزرگ اولیه ممکن است شیب شدید محوری سیاره و احتمالا حلقه ها و قمرهای آن را ایجاد نموده باشد اما این موضوع دقیق معین نیست.

این مأموریت آینده، یک کاوشگر را به جو اورانوس می فرستد تا منشأ سیاره، فضای داخلی، اتمسفر، مغناطیس سپهر (مگنتوسفر)، حلقه ها و قمرهای آن را بهتر درک کند.

علاوه بر اورانوس، انسلادوس اوربی لندر (Enceladus Orbilander) که در این گزارش به آن اشاره شده است، برای کاوش در انسلادوس، ششمین قمر بزرگ زحل و به ویژه جست وجوی شواهدی از حیات فراتر از زمین در توده های غنی از آب که از اقیانوس زیرسطحی این سیاره به فضا پرتاب می شوند، درنظر گرفته شده است.

این ستون های دارای هیدروژن را فضاپیمای کاسینی در سال 2017 کشف کرد که نشان می دهد احتمالا دریچه های آب گرمایی در کف دریای انسلادوس وجود دارد. دانشمندان پیشنهاد نموده اند که شرایط اطراف این دریچه های آب زیرسطحی می تواند از حیات پشتیبانی کند.

پروژه پیشنهادی اوربی لندر برای درک بهتر قابلیت سکونت اقیانوس انسلادوس می تواند توده های مواد را از مدار و در طول یک مأموریت فرود دو ساله تجزیه وتحلیل کند. رابین کاناپ (Robin Canup) دستیار معاون اداره علوم سیاره ای جنوب غربی و رئیس مشترک کمیته راهبردی آموزشگاه های ملی برای این گزارش گفت: این گزارش یک منظره جاه طلبانه اما عملی را برای پیشبرد مرزهای علوم سیاره ای، اخترزیست شناسان و دفاع سیاره ای در دهه آینده ارائه می دهد.

او اضافه نمود: این مجموعه پیشنهادی از مأموریت ها، فعالیت های تحقیقاتی با اولویت بالا و توسعه فناوری، پیشرفت های دگرگون نماینده ای در دانش و درک انسان از منشأ و تکامل منظومه شمسی و زندگی و قابلیت سکونت روی دیگر اجرام فراتر از زمین ایجاد می نماید.

این گزارش بعلاوه به ناسا و دیگر آژانس های علمی توصیه می نماید که با شناسایی و ردیابی اجرامی که تهدیدی برای حیات روی زمین هستند، دفاع از سیاره را در اولویت قرار دهند و تأکید نموده است که بیشتر به سلامت و ایمنی انسان توجه دارد تا پیشرفت درک علمی.

طبق این گزارش، شهاب سنگی که در سال 2013 بر فراز چلیابینسک روسیه منفجر شد، نشان داد که اجرام فرازمینی چقدر برای زمین و ساکنان آن خطرناک هستند و اهمیت دفاع سیاره ای را یادآور شد. این شهاب سنگ با وزن 10 هزار تن حدود 440 کیلوتن انرژی بر فراز شهر آزاد کرد و بیش از 1000 نفر را مجروح کرد.

عکس کاور: اورانوس از نگاه کاوشگر وویجر 2

Credit: Heritage Space/Heritage Images/Getty Images

منبع: Axios

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1536

به "اورانوس هدف بعدی کاوش بشر خواهد بود؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اورانوس هدف بعدی کاوش بشر خواهد بود؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اورانوس هدف بعدی کاوش بشر خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید