اعلام کف هزینه ساخت مسکن

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور کف هزینه ساخت هرمترمربع مسکن در کشور را خاطرنشان کرد. حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور روز گذشته در نشست با خبرنگاران خاطرنشان کرد: هزینه ساخت الان قطعا کمتر از 10 میلیون تومان برای هر مترمربع نخواهد بود و این رقم در ساختمان های بلندمرتبه بین 18 تا 21 میلیون تومان برآورد می گردد.

اعلام کف هزینه ساخت مسکن

به گزارش جهانی اقتصاد، این در حالی است که بر اساس اعلام وی، این سازمان هزینه هر مترمربع ساخت مسکن در سال 1402 را ابتدای سال جاری برای ساختمان های یک تا دو طبقه 5 میلیون و300 هزار تومان و برای 16 طبقه به بالا 10 میلیون تومان اعلام نموده بود. حمزه شکیب البته گفت که این عدد، عدد متعارفی نیست و فعالان حوزه ساخت مسکن اعلام می نمایند که مگر می گردد با این اعداد و ارقام ساختمان سازی کرد؟ وی با بیان اینکه ما مجبور به ابلاغ این اعداد شدیم، مبنای معین این اعداد را جداول و فرمول هایی بیان کرد که برای استخراج تعرفه دستمزد مهندسان در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در سال 1384 آمده است و تا امروز به روزرسانی نشده است.

شکیب بعلاوه تاکید نمود که مهندسان ناظر نسبت به مسوولیت و فعالیتی که دارند دستمزد بسیار کمی دریافت می نمایند و مسوولیت و خدمات آنها هیچ تناسبی با تعرفه های دستمزد آنها ندارد. معین قیمت هر مترمربع ساخت مسکن، مبنای معین تعرفه دستمزد ارائه خدمات مهندسی از سوی مهندسان ناظر ساختمان است. رئیس این سازمان در حالی به غیرواقعی بودن این اعداد اذعان دارد که بر اساس همین اعداد معین شده که عملا نصف هزینه واقعی ساخت هر مترمربع مسکن در کشور به طور میانه است، در حال حاضر، دستمزد مهندسان ناظر ساختمان به طور میانگین حدود 2 تا 5/ 2 درصد از این مقدار است. این مقدار برای ارائه خدمات مهندسی از سوی مهندسان ناظر، از ابتدا تا انتهای فرآیند ساختمان سازی یعنی از طراحی، ساخت و اجرا را دربرمی گیرد. در جهان دستمزد مهندسان ناظر به طور میانه حدود 7 تا 8 درصد از هزینه ساخت است و در بعضی کشورها تا 10 درصد هم می رسد.

در حالی که غیرواقعی بودن دستمزد مهندسان ناظر یکی از مهم ترین عوامل کیفیت پایین ساخت وسازها و امضافروشی بعضی از ارائه دهندگان خدمات مهندسی است. کارشناسان تاکید دارند که در صورتی که سازمان نظام مهندسی ساختمان از یکسو احقاق حقوق واقعی اعضای خود و از سوی دیگر افزایش کیفیت ساخت به واسطه افزایش نظارت ها در حین عملیات ساخت را دنبال می نماید ضروری است تمام موانع موجود در مسیر واقعی سازی تعرفه های ارائه خدمات نظام مهندسی و اصلاح سطح دستمزد مهندسان ناظر از میان برداشته گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 2 مرداد 1402 بروزرسانی: 2 مرداد 1402 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1751

به "اعلام کف هزینه ساخت مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام کف هزینه ساخت مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید