ارائه توضیحاتی درباره آخرین یافته ها و نتایج کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، ایلنا/ براساس خبرهای واصله، ارائه توضیحاتی درباره آخرین یافته ها و نتایج کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو صورت پذیرفت.

ارائه توضیحاتی درباره آخرین یافته ها و نتایج کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو

کارخانه فولاد نمین چند سال پیش به منظور راه اندازی درخواست استعلامات لازم را به بخشهای مرتبط ارسال کرد و یکی از این نهادها میراث فرهنگی بود. در نهایت بعد از آنالیز و مطالعات باستان شناسی، در محوطه 97 هکتاری کارخانه فولاد زمینی به مساحت 3300 متر به عنوان محوطه باستانی قره حسنلو معین و گفته شد که فعالیت کارخانه فولاد در این 3300 متر ممنوع است.

محوطه باستانی قره حسنلو برای اولین بار در تیر سال 1400 و در پی استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با پیمایش کارشناسان اداره کل شناسایی شد و بعد از طی روندهای لازم بویژه بعد از کاوش نجات بخشی از بهمن 1400 تا اردیبهشت 1401 که منجر به کشف بنای تاریخی و معماری به دو شیوه ساخت خشتی و سنگی شد، در مرداد 1401 به ثبت ملی رسید.

با توجه به قرارگیری محوطه قره حسنلو در مسیر رسوب گذاری دامنه کوهستان سبلان و پوشیده شدن آن زیر لایه های رسوب به ضخامت حدود یک متر، شواهد باستانی بعد از برداشت انباشت رسوبی بدست آمد.

فریبرز طهماسبی (سرپرست هیأت کاوش محوطه باستانی قره حسنلو) گفت: ساختارهای خشتی به شکل دیوارهای عریض بوده که با ملات گل بهم چسبیده شده اند. این دیوارهای خشتی به نظر می رسد قسمتی از ساختار معماری فضاهایی باشد که بخش هایی از آن در این کاوش بدست آمده است.

طهماسبی بعلاوه با اشاره به آنکه به احتمال زیاد این سازه خشتی، سکویی است که شامل ساختاری با پی سنگی در سه رج با قلوه سنگ و قطعه سنگهای بزرگ می گردد، ادامه داد: بدنه این سازه تماما خشتی است و در مرکز این تپه قرار گرفته است.

قطعات سفالی از دیگر یافته های این فصل از کاوش در محوطه قره حسنلو بود که طهماسبی به آن اشاره و اذعان داشت: سفالینه هایی که از نظر طیف رنگی در گروه های سیاه، خاکستری، نخودی، قرمز، قهوه ای و آجری قرار دارند در این محوطه یافت شد. از گونه های سفالی عصر مفرغ، گونه سفال های عصر آهن یک و دو که تعدادی از آنها منقوش داغدار است. سفالینه های منقوش داغدار بدست آمده در این محوطه شامل لبه و یدله بوده و از نظر طیف رنگی در سه گروه خاکستری، سیاه و نخودی قابل تقسیم هستند.

از دیگر یافته های این کاوش میتوان به گوشواره سیمین، گوشواره سیمین با نگین سنگ، گوشواره های زرین، درپوش آهنی، قیچی آهنی اشاره داشت که این روزها در نمایشگاه یافته های باستان شناسی در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده اند.

این باستان شناس بعلاوه با اشاره به کشف شواهدی از تدفین انسانی در کاوش محوطه قره حسنلو گفت: این تدفین انسانی به شیوه طاق باز بوده و به نظر می رسد متعلق به دوران تاریخی باشد. البته چند تدفین دیگر نیز طی کاوش بدست آمد که به همراه اشیاه و وسایلی در این محوطه و طی کاوش نجات بخشی کشف شده اند، در مخزن مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی نگهداری می شوند.

سرپرست هیأت کاوش محوطه باستانی قره حسنلو درخصوص نتایج این کاوش گفت: با توجه به یافته های فرهنگی بدست آمده، محوطه باستانی قره حسنلو حداقل در طی دو دوره مورد استقرار قرار گرفته و به عبارتی این تپه را با توجه به یافته های سفالی و سازه بزرگ خشتی، میتوان محوطه مسکونی آیینی در نظر گرفت بطوریکه مطالعه تطبیقی اجرا شده در ارتباط با سفال های آن، نشان از بعضی تعاملات فرهنگی منطقه ای و فرامنطقه ای محوطه با سایر محوطه های دیگر در طی ادوار مذکور دارد.

او ادامه داد: در نهایت با توجه به سایر داده های فرهنگی بدست آمده از این محوطه باستانی میتوان گاهنگاری نسبی محوطه را بدین شکل تفسیر نمود که این محوطه در طی عصر آهن یک و دو احتمالا برای نخستین بار مورد استقرار قرار گرفته و پس از یک دوره گپ زمانی، مردمان پارتی با بنا نهادن سکوی خشتی روی این تپه، این مکان را به محلی آیینی تبدیل کرده و به صورت موقت و در بعضی از فصول در این محوطه استقرار یافته اند.

منبع: همگردی
انتشار: 8 فروردین 1402 بروزرسانی: 8 فروردین 1402 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1704

به "ارائه توضیحاتی درباره آخرین یافته ها و نتایج کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو" امتیاز دهید

1 کاربر به "ارائه توضیحاتی درباره آخرین یافته ها و نتایج کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی درباره آخرین یافته ها و نتایج کاوش باستان شناسی در محوطه قره حسنلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید