اجلاسیه کمیته ملی استاندارد های فناوری نانو به صورت مجازی برگزار گردید

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، صد و هشتمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد های فناوری نانو در روز چهارشنبه 20 بهمن 1400 به صورت مجازی برگزار گردید.

اجلاسیه کمیته ملی استاندارد های فناوری نانو به صورت مجازی برگزار گردید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، صد و هشتمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد های فناوری نانو در روز چهارشنبه 20 بهمن 1400 به صورت مجازی برگزار گردید و استاندارد فناوری نانو - آلومینای متخلخل نانوساختاری به عنوان پایه کاتالیست برای کنترل نشر گاز های خروجی اگزوز وسایل نقلیه - معین مشخصات و روش های مقدار گیری تصویب و آماده انتشار شد.

آلومینای متخلخل نانوساختاری به عنوان پایه کاتالیست برای کنترل نشر گاز های خروجی اگزوز وسایل نقلیه، نقش مهمی را در پالایش گاز های خروجی خودرو ایفا می نماید. تقاضا برای آلومینای متخلخل نانوساختاری به عنوان یکی از مهم ترین مواد در مبدل های کاتالیستی بسیار بالا است. هم اکنون برای پالایش گاز های خروجی خودرو، سالانه تقریبا 11000 تن پودر آلومینای متخلخل مورد احتیاج است. در سیستم کنترل گاز های خروجی وسایل نقلیه، در سرتاسر جهان از مبدل های کاتالیستی سه راهه استفاده می گردد که می توانند کربن مونوکسید، هیدروکربن و اکسی نیترید را به کربن دی اکسید، نیتروژن و اکسیژن تبدیل نمایند. مزیت آلومینای متخلخل نانوساختاری، مساحت سطح ویژۀ بالا و بعلاوه پایداری گرمایی عالی است که موجب می گردد در خودرو های بنزینی، فعالیت کاتالیستی بالای خود را در دمای 900 تا 1000 درجه سانتیگراد حفظ نمایند. مساحت سطح ویژه، حجم حفره ویژه، ناخالصی ها و پایداری گرمایی مشخصات اصلی هستند که بر عملکرد آلومینای متخلخل نانوساختاری به عنوان پایه کاتالیست اثر می گذارند.

این استاندارد به معین مشخصات آلومینای متخلخل نانوساختاری به شکل پودر به عنوان پایه کاتالیست برای کنترل نشر گاز های خروجی اگزوز وسایل نقلیه و بعلاوه معین روش های مقدار گیری آن ها می پردازد. این استاندارد شامل مشخصات مهمی است که مقدار گیری آن ها الزامی است و بعلاوه شامل مشخصات افزوده ای است که براساس توافق بین طرف های ذی نفع توصیه می گردد مقدار گیری شوند. در این استاندارد برای هریک از مشخصات روش های مقدار گیری توصیه شده است.

برای تدوین این استاندارد ملی، از استاندارد بین المللی ایزو به شماره 23362 به عنوان منبع استفاده شد که به وسیله سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) در سال 2021 منتشر شده است. این استاندارد ملی با مشارکت خانم عادله دارابی (دکترای فیزیک)، به عنوان دبیر تدوین استاندارد و متخصصانی از سازمان ملی استاندارد، شرکت های مرتبط و کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو تدوین شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1551

به "اجلاسیه کمیته ملی استاندارد های فناوری نانو به صورت مجازی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجلاسیه کمیته ملی استاندارد های فناوری نانو به صورت مجازی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید