آشنایی با لپه و خواص آن

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، مصرف لپه فواید و خاصیت های عالی را برای بدن به همراه دارد، کنترل فشار خون، جلوگیری از کم خونی، یاری به ایمنی و افزایش انرژی جزئی از خواص لپه محسوب می شوند.

آشنایی با لپه و خواص آن
لپه ها به خانواده عدس و لوبیا تعلق دارند چیزی که لپه خشک را متمایز می نماید روش هایی است که تهیه می شوند و شکل می گیرند آنها رنگ های سبز، قرمز و زرد دارند لپه زرد مزایای تغذیه ای بسیاری دارد از جمله غنی بودن در فیبر رژیمی و پروتئین لپه به طور کلی به دانه های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته میگردد آنچه که در کشور ما تحت عوان لپه شناخته شده و مصرف آن رایج است، لپه هایی است که از نوعی نخود با نام نخود کفتری تهیه می گردد.

ارزش غذایی لپهلپه از کربو هیدرات ها،قند، فیبر رژیمی، چربی، پروتئین تشکیل شده است لپه حاوی ویتامین ها مانند تیامین (ب1)، ریبوفلاوین (ب2)،نیاسین ، پانتوتنیک اسید (ب5)، ویتامین ب6، ویتامین ک،ایی ،ث ،کولین ، فسفر، منگنز، منگنز، پتاسیم، منیزیم.

ارزش غذایی برای هر 100 گرمکالری1.5 گرم

چربی کامل17 میلی گرم

سدیم1،392 میلی گرم

پتاسیم63 گرم

کربوهیدرات کل22 گرم

ویتامین ها و مواد معدنی لپه

0.13کلسیم

% 28آهن

% 15ویتامین B - 6

% 45منیزیم

کنترل فشار خونپتاسیم مواد معدنی اصلی است که در لپه یافت می گردد که چنانچه بارها در بخش سلامت نمناک گفته شده است به عنوان گشاد نماینده رگها عمل می نماید و گرفتگی خون ، فشار خون را کاهش می دهد آن هایی که فشارخون بالا دارند باید لپه را به رژیم غذایی روزانه اضافه نمایند چون شدیدا مستعد بیماری های قلبی و عروقی هستند.

جلوگیری از کم خونیمقادیر زیادی اسید فولیک در لپه واقع شده است کمبود اسید فولیک به شدت به کم خونی و نقص های ویژه لوله عصبی در بچه ها متولد نشده مرتبط است کم خونی مساله رایج به ویژه در بانوان است یک فنجان لپه هر روز بیش از 110 درصد مصرف مفید این ویتامین اصلی را تامین می نماید.

یاری به رشدلپه حاوی پروتیین و یک فنجان لپه پخته شده شامل 11 گرم پروتئین است. پروتئین برای رشد و رشد منظم حیاتی است چون تمام قطعات سلول ها و بافت ها ، ماهیچه و استخوان ها را می سازد پروتیین می تواند برای درمان منظم و بازسازی سلول ها به وسیله بدن ضروری باشد.

یاری به کاهش وزنلپه با وجود اندازه کمی کالری، کلسترول و چربی های اشباع شده سالم است اما حضور فیبر رژیمی افراد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد متابولیسم را افزایش می دهد و احتمالات افزایش وزن را کاهش می دهد مواد غذایی یافت شده در لپه به انرژی قابل استفاده تبدیل می شوند تا به عنوان چربی ذخیره گردد.1

بیماری های قلبی عروقیلپه منبع غنی فیبر است به همین علت برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری های قلبی - عروقی توصیه می گردد.

عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری های قلبی - عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می سازد، وجود پتاسیم است.

به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، اندازه سدیم لپه کم است و به همین دلیل به افراد فشارخونی خوردن آن توصیه می گردد.

لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ های خونی می گردد از این رو به حفظ سلامت قلب یاری می نماید.

سلامت دستگاه گوارشهمان طور که ذکر شد لپه منبعی غنی از فیبر است به همین علت برای پیشگیری از یبوست توصیه می گردد و احتمال ابتلا به بیماری های روده را کاهش می دهد و در کاهش وزن نیز موثر است.

بیماری دیابتآخرین تحقیقات اجرا شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق العاده عالی است. لپه موجب می گردد که کلیه های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی اکسیدان نیز هست برای کاهش فشارخون بالا بسیار خوب و مفید است.

لازم به ذکر است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود.

بعلاوه لپه دارای فیبر بالایی است و می تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته گردد.2

کاهش سطح کلستروللپه منبع خوبی برای فیبر محلول به شمار می رود. در واقع، افزودن لپه، به مقدار یک فنجان کوچک، به رژیم غذایی می تواند تقریبا 65 درصد از ارزش روزانه توصیه شده برای فیبر را در رژیم غذایی تان فراهم کند.

فیبر برای کاهش سطوح کلسترول خون (مجموع کلسترول، از جمله لیپو پروتئین کم چگال، ال دی ال) بسیار مفید است. فیبر موجود در لپه در مجاری گوارشی به ماده ای ژله مانند تبدیل می گردد. بنابراین، صفرای حاوی کلسترول را در خود به دام می اندازد، و از بدن خارج می نماید.

کاهش خطر ابتلا به سرطانلپه حاوی ایزوفلاون (به ویژه دایدزین) است که می تواند خطر ایجاد بعضی انواع سرطان ها را، به ویژه سرطان های پستان و پروستات را کاهش دهد. ایزوفلاون ها اساسا نوعی استروژن گیاهی هستند؛ بنابراین می توانند نقش هورمون ها را در بدن تقلید نمایند.

هم چنین مطالعات نشان داده اند، ایزوفلاون های غنی از دایدزین برای کاهش گر گرفتگی در زنان یائسه بسیار مفید هستند. به علاوه، نخود و لپه حاوی اندازه زیادی کومسترول هستند. مطالعه ای در کشور سوئد نشان داده است، این ترکیب ممکن است با کاهش خطر تومور های گیرنده منفی در ارتباط باشد.

کاهش حساسیت به سولفیتحساسیت به سولفیت می تواند با تجربه علائمی نظیر افزایش سرعت ضربان قلب، سردرد، اسهال، حالت تهوع، و نظایر این ها همراه باشد؛ افرادی که دچار حساسیت به سولفیت هستند، با مصرف مواد غذایی حاوی سولفیت به علائم فوق دچار می شوند. سولفیت معمولا به عنوان ماده نگهدارنده به مواد غذایی فرآوری شده ای نظیر کیک ها و کلوچه ها، مرباها، چیپس سیب زمینی، شربت ها، نشاسته، سرکه و ... اضافه می گردد.

بیماران مبتلا به آسم معمولا بیش تر از سایرین در معرض حساسیت به سولفیت قرار دارند.

لپه سرشار از ماده معدنی کم اندازهی به نام مولیبدن است که می تواند به زدایش (دفع) سولفیت از بدن یاری کند. یک فنجان لپه پخته شده خنک می تواند تقریبا دو برابر ارزش روزانه توصیه شده را برای این ماده معدنی در رژیم غذایی فراهم کند.

یاری به درمان سندرم روده تحریک پذیراز خواص لپه این است که برای مقابله با اختلالات گوارشی نظیر سندرم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز بسیار مفید است، زیرا حاوی اندازه زیادی فیبر محلول است.

غالبا به افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر توصیه می گردد اندازهی زیادی فیبر محلول (به جای فیبر نامحلول) را در رژیم غذایی شان قرار دهند؛ زیرا فیبر محلول به افزایش حجم و تسهیل حرکت مدفوع در روده یاری می نماید.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.hamshahrionline.ir

3.www.yjc.ir

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1343

به "آشنایی با لپه و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با لپه و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید