کشف و شناسایی سه اثر تاریخی مهم در تربت حیدریه

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف و شناسایی سه اثر تاریخی مهم در تربت حیدریه صورت پذیرفت.

کشف و شناسایی سه اثر تاریخی مهم در تربت حیدریه

محمود طغرایی (مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی) در بازدید میدانی از شهر نسر تربت حیدریه اظهار کرد: در آنالیز های باستان شناسی که به منظور شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی منطقه نسر انجام شد، یک محوطه تاریخی با ارزش مربوط به دوران اشکانی کشف و مستندسازی شد.

او ادامه داد: بعلاوه یک آب انبار تاریخی و یک محوطه تاریخی دیگر در محدوده شهر نسر شهرستان تربت حیدریه شناسایی و مستندسازی شد.

طغرایی توضیح داد: منطقه نسر بدلیل موقعیت ویژه جغرافیایی علاوه بر وجود بناها و محوطه های تاریخی شاخص، دارای میراث های ناملموس متعدی بویژه در حوزه آیین و رسوم، غذاهای بومی و سنتی و بازی های بومی محلی است که بزودی کار مستندسازی این میراث های معنوی برای ثبت در لیست میراث ناملموس ایران شروع خواهد شد.

بعلاوه علی محمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی شهرستان تربت حیدریه اظهار کرد: در منطقه نسر تا به امروز شش اثر تاریخی شناسایی شده که دو اثر در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و مقدمات ثبت بقیه آثار به وسیله حوزه ثبت آثار تاریخی اداره کل در حال اجرا است.

او با اشاره به اهمیت حفظ و معرفی میراث ناملموس این منطقه اضافه نمود: یکی از میراث های معنوی با ارزش شهر نسر، بازی های بومی محلی است که به همین دلیل هر ساله در ایام نوروز این بازی ها در قالب مسابقات در سطح شهرستان و استان در این منطقه برگزار می گردد.

او یادآور شد: شهر تازه تاسیس نسر که در فاصله 130 کیلومتری مشهد واقع شده است، دارای جاذبه های تاریخی متعدد، منطقه ها ییلاقی و مزارهای تاریخی، صنایع دستی و هنرهای سنتی متنوعی و بعلاوه زیرساخت های اولیه توریستی از جمله وجود اقامتگاه بومگردی است که در سال پذیرای هزاران مسافر و توریست است.

منبع: همگردی
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1582

به "کشف و شناسایی سه اثر تاریخی مهم در تربت حیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف و شناسایی سه اثر تاریخی مهم در تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید