هواپیما خطرناک تر است یا هلیکوپتر؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، در حادثه ای در گرند کنیون بعد از سقوط هلیکوپتری که منجر به کشته شدن سه بریتانیایی شد، توجه همگان به امنیت هلیکوپترها جلب شد.

هواپیما خطرناک تر است یا هلیکوپتر؟

شرکت هلیکوپتری پاپیلون در گرند کنیون، پروازهای جهانگردی برگزار می نماید و سالانه حدود 600000 مسافر ، در پارک های ملی آمریکا با این هلیکوپتر ها رفت و آمد می نمایند.

شرکت هلیکوپتری پاپیلون روز یکشنبه اعلامیه ای مبنی بر آنالیز علل سقوط به وسیله کارشناسان متخصص در این امر منتشر کرد. سخنگوی گروه پاپیلون، برندا هالوورسان (Brenda Halvorson) در این باره می گوید:

این واقعه بسیار دلخراش بود و قلب ما همراه با خانواده های کشته شدگان این حادثه است.

او ادامه می دهد:

اولویت اول ما مراقبت و تامین نیازهای مسافران و خدمه است.

شرکت این بیانیه را صادر کرد که:

قوانین مربوط به امنیت پروازها بنا به درخواست اداره هواپیمایی فدرال آمریکا، سخت گیرانه تر شده است.

حوادث دیگر در گرند کنیون

این حادثه، اولین حادثه رخ داده در گردش در گرند کنیون نبود. یکی از مرگبارترین حوادث گرند کنیون در سال 1986 رخ داد که 25 نفر در برخوردی که بین یک هواپیمای دو موتوره و یک هلیکوپتر در جنوب این منطقه رخ داد، کشته شدند.

این حادثه در اوج تقاضای جهانگردان یعنی در ماه ژوئن رخ داد و باعث به وجود آمدن شک و تردید در خصوص امنیت هلیکوپترها شد. این حادثه، اولین حادثه شرکت هلیکوپتری پاپیلون نبود. در آگوست سال 2001، یکی دیگر از هلیکوپترهای این شرکت در آریزونا سقوط کرد و خدمه و پنج مسافر آن کشته شدند. براساس گزارش دفتر امنیت ملی حمل و نقل، دلیل این سقوط تصمیم اشتباه خلبان بود که با سرعت زیادی ارتفاع را کم نموده بود و به صخره های گرند واش (Grand Wash) برخورد نموده بود.

در سال 1999 میلادی هم یکی از هلیکوپترهای پاپیلون به درخت برخورد کرد و خلبان کشته شد و یاری خلبان هم به شدت آسیب دید.

احتمال وقوع حوادث هلیکوپتری

بعد از آنالیز این حوادث به نظر می رسد که احتمال وقوع سقوط در هلیکوپترها زیاد است. در ماه گذشته، تعداد پنج مورد خرابی در هلیکوپترهایی که در مکزیک پرواز می کردند، گزارش شده است. از اشخاصی که در این حوادث کشته شدند، می توان به چارلز برنت سوم (Charles Burnett III)، یک سرمایه گذار انگلیسی و روی بنت (Roy Bennett)، یک فعال سیاسی زیمبابوه ای اشاره نمود.

برخورد هلیکوپتری با جرثقیلی که به برج واکسهال (Vauxhall Tower) متصل بود و در سال 2013 رخ داد، از خاطر لندنی ها پاک نخواهد شد. طی این حادثه دو نفر، یک خلبان و یک عابرپیاده، کشته شدند و افراد زیادی مصدوم شدند.

با توجه به آمارهای اخیر، احتمال وقوع حادثه در پروازهای هلیکوپترها کم و کم تر می گردد. بر اساس گزارش امنیت پروازهای ملی آمریکا، احتمال وقوع سقوط در هلیکوپترها، 5 پرواز از 100000 پرواز در سال 2013 و 4 پرواز از 100000 پرواز در سال 2016 میلادی است. این بدین معنی است که تعداد حوادث از 146 مورد به 106 مورد و تعداد حوادث مرگبار هم از 30 مورد به 17 مورد در سال کاهش یافته است.

قبل از سال 2006، تعداد حوادث رخ داده با هلیکوپترها، سالانه 2.5 درصد افزیش پیدا می کرد.

تیم امنیت هلیکوپترهای اروپایی گزارش داده که در سال 2000 تا 2005، تعداد 311 حادثه در اروپا رخ داده است، ولی تعداد حوادث در سال 2006 تا 2010 به 162 مورد کاهش پیدا نموده است.

هلیکوپتر یا هواپیما

طبق گزارشاتی که به وسیله سازمان امنیت ملی آمریکا اجرا شده است، درصد حوادث رخ داده در هواپیما بسیار بیشتر از هلیکوپتر است. البته باید به این نکته ظریف هم توجه کرد که اکثرا از هلیکوپترها در شرایط خطرناک و نامساعد استفاده می گردد، برای مثال در منطقه ها جنگی و شرایط آب و هوایی بد.

نکات مورد توجه در خرید تور هلیکوپتری

نیک ترند (Nick Trend)، متخصص مشتری های تلگراف در این باره می گوید:

در هنگام خرید تور هلیکوپتر، علاوه بر موسسه ای که از آن بلیط را تهیه می کنید، باید به مدارک و اجازه پرواز شرکت هلیکوپتری هم توجه کنید. مطالب بیشتری در این مورد در رسانه های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شده است. البته باید این موضوع را دانست که برای یک جهانگرد عادی، تصمیم گیری در خصوص امنیت یا عدم امنیت شرکت هلیکوپتری آسان نخواهد بود.

او ادامه می دهد:

برترین روش برای اطمینان این است که بلیط خود را از یک شرکت معتبر و از کشوری مطمئن خریداری کنید. در این حالت در صورت بروز حادثه ای، مطمئن خواهید بود که کشور مبدا شما را بیمه نموده و جوابگو خواهد بود.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1507

به "هواپیما خطرناک تر است یا هلیکوپتر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیما خطرناک تر است یا هلیکوپتر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید