هواپیمای غول پیکر مافوق صوت روسیه غرب را متحیر کرد، عکس

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، وقتی بریتانیا و فرانسه در اوایل دهه 1960 اعلام کردند که قصد ساخت یک هواپیمای مسافربری سوپرسونیک را دارند، اتحاد جماهیر شوروی نیز تصمیم گرفت هواپیمای مشابهی بسازد. در واقع روس ها در این زمینه جلوتر از رقبای غربی خود بودند و Tu-144 در خاتمه سال 1968 و چند ماه زودتر از رونمایی کنکورد غربی، هواپیمای سوپرسونیک تجاری خود را رونمایی کردند.

هواپیمای غول پیکر مافوق صوت روسیه غرب را متحیر کرد، عکس

از همان ابتدا شباهت بین دو هواپیما همه را در حیرت فرو برد و خیلی زود این شایعات شروع شد که روس ها طرح های مربوط به کنکورد را از رقبای غربی به سرقت برده اند. ناظران غربی که فزونی تکنولوژیکی خود را باور داشتند، فکر می کردند که تنها راهی که شوروی توانسته به ایده ساخت Tu-144 برسد به وسیله جاسوسی تکنولوژیکی بوده است. اما این دو هواپیما علیرغم شباهت های ظاهری شان، از بسیاری جهات دو هواپیمای متفاوت بودند. در ابتدا به نظر می رسید که شوروی چند ماه زودتر از رقبای غربی خود از هواپیمای سوپرسونیکشان رونمایی نمایند. هواپیمای ساخته شده به وسیله توپولوف کمی بزرگ تر و سریع تر از کنکورد بود و چهار ماه پیش تر از رقیب غربی خود پروازهای سوپرسونیکش را انجام داد.

در قسمت جلوی این هواپیما برآمدگی هایی به شکل بال وجود داشت که canard نامیده شده و نسبت به دوره خود جلوتر بودند. اتحاد جماهیر شوروی به Tu-144 افتخار نموده و مردم شوروی مطمئن بودند که هواپیمای آن ها بهتر از کنکورد است و البته بسیار زیبا هم بود. در مقایسه با کنکورد، Tu-144 بیش از 12 فوت بلندتر بود و موتورهای قدرتمندتری داشت. اما حضور این دو در نمایشگاه هوایی پاریس، شروع انتها هواپیمای روسی Tu-144 بود.

درباره هواپیمای شگفت انگیز تو 144 و سرنوشت غم انگیز آن در انتها غم انگیز هواپیمای سوپرسونیک روسیه بیشتر بخوانید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آذر 1402 بروزرسانی: 14 آذر 1402 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1779

به "هواپیمای غول پیکر مافوق صوت روسیه غرب را متحیر کرد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای غول پیکر مافوق صوت روسیه غرب را متحیر کرد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید