نوشیدن قهوه کافئین دار هم مفید است و هم مضر!

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز تازه خود دریافته اند که مصرف قهوه کافئین دار، پیامدهای مفید و مضری را برای سلامتی به همراه دارد.

نوشیدن قهوه کافئین دار هم مفید است و هم مضر!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آنی نیوز، نتایج یک پژوهش نو نشان می دهند که قهوه دارای کافئین می تواند اثرات کوتاه مدت مفید و مضر از جمله افزایش ضربان قلب غیر طبیعی، افزایش فعالیت بدنی و کاهش مدت زمان خواب را برای سلامتی به همراه داشته باشد.

گریگوری مارکوس(Gregory Marcus)، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو(UC San Francisco) و از پژوهشگران این پروژه گفت: قهوه از رایج ترین نوشیدنی های مورد استفاده در دنیا به شمار می رود اما اثرات آن بر سلامتی هنوز ناتعیین است. اگرچه بیشتر پژوهش های بلندمدت، فواید بالقوه نوشیدن قهوه را مطرح نموده اند اما این نخستین آزمایش تصادفی برای آنالیز پیامدهای فیزیولوژیکی مصرف قهوه است.

مارکوس و همکارانش، 100 داوطلب بزرگسال را مورد آنالیز قرار دادند و از آنها خواستند که به مدت دو هفته از دستگاه های ضبط مداوم نوار قلب برای ردیابی ضربان قلب، از دستگاه های مچی برای ردیابی فعالیت بدنی و خواب و از صفحه نمایش گلوکز برای ردیابی سطح قند خون استفاده نمایند. میانگین سنی شرکت نمایندگان 38 سال بود. 51 درصد از شرکت نمایندگان، زن و 48 درصد، سفیدپوست بودند. بعلاوه پژوهشگران، نمونه های DNA بزاق شرکت نمایندگان را برای ارزیابی انواع ژنتیکی که ممکن است سوخت و ساز کافئین را تحت تأثیر قرار دهند، آنالیز کردند.

سپس، از شرکت نمایندگان به طور تصادفی خواسته شد که از مصرف قهوه خودداری نمایند یا مصرف آن را ادامه دهند. مصرف قهوه، روی صفحه نمایش ثبت شد و پژوهشگران، رفتن شرکت نمایندگان به کافی شاپ ها را با ردیاب جغرافیایی دنبال کردند. بعلاوه شرکت نمایندگان، پرسشنامه های روزانه ای را تکمیل کردند تا اندازه قهوه مورد استفاده در صبح هر روز را تعیین نمایند.

این آنالیز نشان داد که مصرف قهوه با افزایش 54 درصدی انقباض زودرس بطنی(PVC) مرتبط است. در مقابل، نوشیدن قهوه بیشتر با اندازه کمتری از تندتپشی فوق بطنی(SVT) همراه بود.

مصرف قهوه، به طور پیوسته با فعالیت بدنی بیشتر و بعلاوه خواب کمتر مرتبط بود. پژوهشگران، نتایج زیر را به طور تعیین دریافتند؛

●شرکت نمایندگانی که قهوه مصرف می کردند، در مقایسه با روزهایی که قهوه نمی نوشیدند، روزانه بیش از 1000 گام اضافی را ثبت کردند.

●دستگاه های فیت بیت(Fitbit) نشان دادند شرکت نمایندگانی که هنگام روز قهوه می نوشیدند، 36 دقیقه کمتر در شب می خوابیدند.

●نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه، تعداد ضربان های نامنظم قلب را بیش از دو برابر بالا برد.

●مصرف هر فنجان قهوه اضافی، با حدود 600 گام بیشتر در روز و 18 دقیقه خواب کمتر در هر شب همراه بود.

●هیچ تفاوتی در اندازه گلوکز ثبت شده هنگام مصرف قهوه و اجتناب از نوشیدن آن وجود نداشت.

مارکوس گفت: فعالیت بدنی بیشتر که به نظر می رسد ناشی از مصرف قهوه باشد، فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو و چندین نوع سرطان. بعلاوه، افزایش فعالیت بدنی می تواند به افزایش طول عمر یاری کند. از سوی دیگر، کاهش خواب با انواع پیامدهای نامطلوب روانی، عصبی و قلبی-عروقی همراه است. ضربان های غیرطبیعی قلب، خطر بروز فیبریلاسیون دهلیزی را به همراه دارد و ضربان های غیرطبیعی تر، خطر نارسایی قلبی را افزایش می دهند. این نتایج، رابطه پیچیده میان قهوه و سلامتی را نشان می دهند.

شرکت نمایندگانی که انواع ژنتیکی مرتبط با سوخت و ساز سریع تر کافئین را داشتند، با مصرف قهوه کافئین دار، ضربان قلب غیرطبیعی تری را نشان دادند. هرچه یک فرد براساس ژنتیک خود، سوخت و ساز کافئین را کندتر انجام دهد، با نوشیدن قهوه کافئین دار، خواب بیشتری را از دست می دهد.

بعلاوه پژوهشگران در پی پاسخ این پرسش هستند که آیا تغییرات اجرا شده در ورزش یا خواب، بر تاثیر قهوه بر ضربان غیرطبیعی قلب اثر می گذارند یا خیر. آنها چنین ارتباطی را شناسایی نکردند.

مارکوس اعلام نمود: از آنجا که قهوه به طور تصادفی به شرکت نمایندگان این پژوهش داده شد، می توان رابطه دلیل و معلولی را استنباط کرد. این مشاهدات، طی ارزیابی های مکرر روزهای مصرف قهوه در مقایسه با روزهای مصرف نکردن آن انجام شد و نگرانی ها را در خصوص تفاوت های موجود در ویژگی های فردی به عنوان توضیحی برای این نتایج از بین برد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1407

به "نوشیدن قهوه کافئین دار هم مفید است و هم مضر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدن قهوه کافئین دار هم مفید است و هم مضر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید