نمای ساختمان چه رابطه ای با روان انسان دارد؟
به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خبرنگاران/قم یک روانشناس بالینی گفت: انسان تحت تاثیر محیط است و به طبع هر چه محیط شاداب تر باشدهیجانات مثبت به افراد منتقل می گردد و به تبع آن انگیزه های مثبت در فرد افزایش می -یابد.
جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.
احمد ترابی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد تاثیر نمای ساختمان بر روان افراد جامعه اظهار کرد: نمای ساختمان نیز بخشی از محیط پیرامون انسان است که می تواند منجر به احساسات مثبت و هیجاناتی مثل شادی و دوری از غم و هیجانات منفی شود، این که نما به چه شکلی باشد برمی شود به فرهنگ هر جامعه در فرنگ ما نماهایی که جنبه های مذهبی دارند و تلفیقی از فرهنگ ایرانی اسلامی هستند، مورد قبول هستند.
ترابی همچنین توضیح داد: به طور کلی فضای بصری که وجود دارد تاثیرش بر روان انسان کاملا بدیهی است و ارتباط انسان با عالم خارج به وسیله حواس است، آن چیزی که وارد ذهن انسان می شود به وسیله حواس انسان وارد ذهنش می شود.
وی با بیان ینکه هر چه محیط مبتنی بر زیبایی شناختی باشد آرامش فرد بیشتر است، اظهار کرد: هر چه سازه ها دور از مبانی زیباشناسی، معماری و عمران باشد تاثیرها منفی است و محیطی که در آن زندگی می کنیم، نوع سازه ها، نوع نورپردازی و مسائل حوزه معماری تاثیرمستقیم بر روان ما دارد. هر اندازه حواس انسان آسوده تر باشد ذهن او نیز آسوده تر است.
روان شناس بالینی خاطر نشان کرد: در زمینه فرهنگی، غرب فرهنگ کلان است و ما خورده فرهنگ هستیم به نحوی که غرب در زمینه فرهنگی بسیار پررنگ ظاهر شده است و تقریبا از قرن هفدهم به بعد فعالیت هایی در جهت متمایل کردن دیگر ملت ها به سمت خودشان داشته اند.
وی اضافه کرد: حالا این فرهنگ در معماری، سینما، علم، معرفت و دیگر زمینه ها بوده است. در نتیجه غرب توانسته فرهنگ های خورد را در خودش حل نماید و طبعا معماری هم از این قاعده جدا نیست و این ها به جهت کار فرهنگی کلان، قدرت رسانه ای و قدرت علمی غرب بوده است. فرهنگ هایی که مترجم علم تمدن هستند نه مولد آن در فرهنگ های کلان حل می شوند و ما هم درگیر این مسئله و پیامدهایش هستیم.
این روانشناس یادآور شد: وقتی ساختار فرهنگی یک کشور آنالیز می شود؛ نمی توان سازه ها شهرنشینی و ساختار شهر را به طور کلی از این ماهیت جدا کرد. مردم در این فضاها زندگی می نمایند و این ها نشان دهنده فرهنگ خاص به خود هستند. برای مثال یک مسجد فرهنگ مخصوص خود را به افرادی که در این محیط قرار می گیرند می دهد یا یک خانه سنتی هم به همین صورت است. یک فضای مدرن هم یادآور برج های اروپایی و فضای غرب است. افرادی که در این محیط ها قرار می گیرنند به آن سمت جذب می شوند، ممکن است درباره این فرهنگ جستجو نمایند و به آن تمایل پیدا نمایند. این قاعده برای همه انسان ها ناگزیر است. هر سازه روحی دارد. این روح می تواند به فلسفه، فرهنگ، علم و تمدن غربی برشود یا به فلسفه شرقی و علم و تمدن ایرانی-اسلامی یا هر فرهنگ دیگری.
وی ادامه داد: محیط روی ما موثر است و این تاثیر می تواند خودمطلع یا ناخودمطلع باشد. بسیار واضح است که انسان وابسته به محیط پیرامونش است. محیط شامل ساختمان، شهر، روستا، مدرسه، خانواده و اطرافیان، رسانه ها و… می شود.
ترابی تاکید نمود: با توجه به افزایش جمعیت در دنیا و همچنین در کشورمان امکان استفاده از بناهای سنتی کاهش پیدا نموده است. بناهای قدیمی به علت فضایی که اشغال می نمایند و هزینه های بیشتر نمی تواند گزینه مناسبی برای انسان امروز باشد. در نتیجه افراد به آپارتمان ها روی می آورنند.
وی اضافه کرد: مسئولین نهادهای مربوط به مسکن و شهرسازی باید وارد میدان شوند و تمهیداتی بیاندیشند که افراد بتوانند از زمین های عظیم تر و خانه هایی با معماری سنتی بهره-مند شوند. در این راه باید فرهنگ سازی صورت گیرد و به مسائل مالی مردم توجه کرد زیرا بسیار موثر است. تا وقتی در سطح کلان برای این مسئله برنامه ای نباشد اتفاق مثبتی نمی افتد. در زمینه مردم تحت تاثیر حاکمیت هستند که چه برنامه ای برای ایجاد زیرساخت ها برای استفاده بیشتر مردم از ساختمان ها و نماهای سنتی و استفاده کمتر از خانه های آپارتمانی و کوچک دارد. باید توجه داشت آپارتمان ها مسائل خود را دارند. زندگی در این نوع مسکن افراد را به سمت افسردگی، انزوا و تنهایی می برد، خواسته ناخواسته ارتباطات کمتر می شود و محدودیت هایی که هم فیزیکی و هم روانشناختی هست را ایجاد می نماید.
ترابی تاکید نمود: مسئولیت روشنگری و مطلع سازی مردم بیشتر بر دوش آموزش و پرورش و آموزش عالی است. در وهله بعد رسانه ها و فضای مجازی اگر هدفی داشته باشند و می -توانند نقش موثری ایفا نمایند. بخشی از آموزش ها نیز می تواند در سرای محله ها انجام گیرد.
وی گفت: نمی توان افراد علاقه مند به لوکس نشینی و سازه های لوکس را قضاوت یا شماتت کرد. احتمال می رود افرادی که دارای روحیه رقابت طلبی، خود شیفتگی و کمال طلبی هستند یا افرادی که طرحواره استحقاق در آن ها است و خود را مهم می دانند بیشتر دنبال تجملات بروند. افراد رقابت جو سعی می نمایند با این رفتارها روی احساس حقارت خود سرپوش بگذارنند و عقده حقارت را با احساس رجحان تعویض نمایند. اما نمی توان تمام افرادی که دارای زندگی لوکس هستن را قضاوت کرد و در این گروه ها قرار داد.
ترابی در ادامه سخنانش گفت: در مورد شهر و سازه های شهری متولیان کسانی هستند که در معماری، عمران و شهرسازی تخصص دارند. این تخصص باید با روانشناسی و جامعه شناسی عجین شود چون پشت هر سازه ای یک فلسفه و یک ماهیتی و یک تفکری وجود دارد. حالا می تواند غربی، شرقی، اسلامی، چینی، رومی و. . . باشد. هر سازه نشان دهنده یک تفکر یک ایدئولوژی و یک باور است. کسانی که به این حوزه ورود می نمایند باید بدانند که سازه ها تا چه اندازه تاثیرگذار هستند. معماری ساختمان ها برمیشود به این که معماران چه قدر با مبانی انسان شناسی، روانشناسی، فرهنگی، فلسفه و. . . در یک سو هستند یا حتی در تعارض اند.
این روانشناس تشریح کرد: این مسئله نیازمند هم اندیشی و هم فکری و به کارگیری افراد مجرب و دلسوز است. افرادی که دانش و هنر لازم را دارند. استفاده از افرادی که در کشورهای دیگر این راه را رفته اند و در این راه از تجاربشان بهره برد. باید همه چیز برسی و آسیب شناسی شود، محدودیت ها و نقاط قوت دیده شود. برای مثال در سطح شهر قم چرا نباید فضاهایی برای تخلیه هیجانات مثبت وجود داشته باشد؟ اگر مردم بتوانند هیجانات مثبت خود را ارضا نمایند و حس شادمانی در جامعه ایجاد شود افراد کمتر دچار معضلاتی مثل اعتیاد، بزه، افسردگی، غم و مصادیق هیجانات منفی می شوند.
منبع: خبرگزاری ایسنا