ممنوعیت فعالیت خارجی ها؛ کمک به فوتبال یا فرار از بی کفایتی مدیران!

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، سازمان لیگ فوتبال ایران در تصمیمی احساسی جذب بازیکنان و مربیان خارجی را برای تیم ها در فصل بعد ممنوع کرد که این کار به نوعی سرپوش گذاشتن به عملکرد مدیران بی کفایت فوتبال ایران در مساله قرارداد با خارجی ها است.

ممنوعیت فعالیت خارجی ها؛ کمک به فوتبال یا فرار از بی کفایتی مدیران!

به گزارش خبرنگاران، شکست در پرونده ویلموتس بار دیگر هزینه مالی زیادی روی دست فدراسیون و فوتبال ایران گذاشت تا حالا همه ارکان کشور مستاصل به دنبال راهی برای پرداخت بدهی بیش از 160 میلیارد تومانی مربی بلژیکی باشند. اشتباه بزرگ فدراسیون فوتبال در قرارداد بسته شده با ویلموتس کار دست ایران داده و حالا سئول نشینان باید به فکر راه حلی برای این موضوع باشند.

در این بین باز هم سازمان لیگ دست به تصمیمی احساساتی زد و عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی جدید را ممنوع کرد. تصمیمی که در پی شکست های قبلی تیم های ایرانی در پرونده های ارسال شده به فیفا، گرفته شده بود و نه نتیجه موثری داشت و نه دوامی در آن بود. به زودی دوباره پنجره جابجایی باز می شود و دولت، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به دلیل فشار تیم های پرطرفدار از این تصمیم خود سرباز می زند.

پاک کردن صورت مساله

جدا از ثبات نداشتن فوتبالی های ایران در این موضوع، ممنوعیت از استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی جدید به نوعی پاک کردن صورت مسئله است زیرا این مدیران باشگاه ها و فدراسیون فوتبال هستند که از قرارداد لا خارجی ها سعی در پر کردن جیب خود دارند. شاید بهتر بود به جای این قانون، قانونی گذاشته می شد که قرارداد خارجی ها شفاف در همه رسانه ها انتشار پیدا کند تا هر مدیدی نتواند با تعللی عمدی، هم جریمه های این چنینی روی دست فوتبال ایران بگذارد و هم نتواند قراردادی با مبالغ خارج از عرف فوتبال ایران با بازیکنان و مربیان خارجی امضا کند تا پولی در کنار آن به جیب بزند.

این تصمیم خیلی نمی تواند به بهبود مسایل مالی و بدهی های باشگاه های ایرانی کمک کند زیرا تنها قیمت بازیکنان داخلی را بالا می برد و آن ها هم اگر پولشان داده نشود، باز هم شکایت شان را به فیفا می برند و باز همان آش است و همان کاسه. معلوم نیست مدیران این فوتبال چه گلی به سر آن زده اند که نه هیچوقت رنگ محرومیت را می بینند، نه جریمه را و نه حتی تذکر را. ممنوعیت حضور خارجی ها در فوتبال ایران خیلی تفاوت ایجاد نمی کند و تنها باعث می شود مدیران و دلالان فعال در عرصه فوتبال، به جای سودهای دلاری هنگفت، به سودهای ریال زیاد قناعت کنند.

افت کیفی لیگ برتر

چند فصلی است که بازیکنان خارجی خوبی راهی باشگاه های ایرانی شده اند و از کیفیت بالایی برخورد دارند. شیخ دیاباته استقلال آقای گل لیگ است، رادوشوویچ با حضور در کمتر نیمی از بازی های این فصل پرسپولیس، پنجمین دروازه بان برتر لیگ از نظر کلین شیت است، مارکوویچ بار خط حمله ذوب آهن را به دوش می کشد، کی روش و پریرا آقای گل های فصل گذشته لیگ ایران هستند و بسکمک بازینان خارجی دیگر که در سایر تیم های ایرانی می درخشند. قطعا یکی از دلایل بهبود کیفیت لیگ ایران حضور چنین بازیکنانی است و حالا تصمیم احساسی سازمان لیگ می تواند دوباره باعث افت کیفیت لیگ شود. تصمیم درست تر نظارت بر قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی است و ممنوعیت حضور آن ها در ایران، فقط به فوتبال مملکت صدمه می زند. طی سال های اخیر درصد حضور خارجی های بی کیفیت در زمین یا روی نیمکت تیم ها کاهش پیدا کرده که این نکته مثبتی برای فوتبال ایران است. تعلل در پرداخت قرارداد خارجی ها از سوی مدیران فوتبالی، باعث ایجاد چالش در باشگاه های مختلف و حتی تیم ملی شده است. بازیکن و مربی خارجی باکیفیت در فوتبال ایران زیاد است اما هیچ گونه نظارتی در قرارداد آن ها و پرداخت پول به آن ها نیست و همین مسئله ساز شده است. متاسفانه فوتبال ایران به قربانی کردن افراد برای مدیران بی کفایت عادت کرده است و این بار نوبت خارجی ها است که قربانی مسئولیت نداشتن و طمعکار بودن مدیران ایرانی و بی کفایت فوتبالی شوند.

معلوم نیست فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تا چه اندازه روی این تصمیم خود خواهند ماند و آیا مثل سال های قبل، باز هم با فشار هواداران از آن صرفه نظر خواهند کرد یا خیر اما مسئله مهم تر رسیدگی به خرابکاری ها و دسته گل به آب دادن مدیرانی است که با وجود به دردسر انداختن فوتبال ایران، ککشان هم نمی گزد و باز هم تنها به فکر پر کردن جیب خود هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 651

به "ممنوعیت فعالیت خارجی ها؛ کمک به فوتبال یا فرار از بی کفایتی مدیران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت فعالیت خارجی ها؛ کمک به فوتبال یا فرار از بی کفایتی مدیران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید