روایتی پرآب وتاب از ذهنیات و شهودات کارگردان فیلم تل ماسه

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران : تل ماسه (Dune) رمانی در ژانر علمی ـ تخیلی نوشته فرانک هربرت، نویسنده آمریکایی است که در 1965 منتشر و ترجمه فارسی آن نیز در 1397 (مهیار فروتن فر، تهران: کتابسرای تندیس) چاپ و پخش شده است.

روایتی پرآب وتاب از ذهنیات و شهودات کارگردان فیلم تل ماسه

ماجرای این رمانِ محبوب، زندگی بشر در ادوار آینده است؛ دورانی آن سوی عصر ماشین ها که منابع مادّیِ در اختیار آدمی ته کشیده اند و نزاع ها بر سر آب و خاک و... در اسلوبی بدوی دنبال می شوند. دِنی ویلنوو (Denis Villeneuve) فیلمنامه نویس و کارگردان 54 ساله فرانسوی ـ کانادایی است که حدود 20 سال از معروفیت و ستوده شدنش در فستیوال های کانادایی و امریکایی می گذرد. تل ماسه جدیدترین فیلم ویلنوو است که نخستین بار سوم سپتامبر سال جاری در بخش غیررقابتی جشنواره ونیز به نمایش عایدی. از جمله ستارگان فیلم تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن و جیسون موموآ هستند.

کتاب موردنظر که هنر و روحِ تل ماسه نام دارد (نشر Insight Editions)، کاری ژورنالیستی روی تصاویر پشت صحنه فیلم و مصاحبه ها و یادداشت هایی درباره فیلم است. گردآورنده، تانیا لاپوینت (tanya lapointe) یکی از عوامل گروه فراوری فیلم نیز بوده است؛ همان خانمی که در عکس های فرش قرمز کارگردان همراه اوست. نوشتار کتاب دربرگیرنده یادداشت برایان هربرتِ 74 ساله (پسر فرانک هربرت)، مقدمه کِوین اندرسون Kevin J. Anderson ظاهراً از دوستان برایان و نیز پیشگفتار کارگردان فیلم، دنی ویلنوو نیز هست.

در معرفی کتاب در آمازون چنین آمده: خود را در دنیای فیلمِ دنی ویلنوو غرق کن و قدم به سفری خلاقانه و باورنکردنی بگذار؛ سفری که رمان فرانک هربرت را روی پرده سینما آورد. رمان کلاسیک هربرت، دوباره جان گرفته است؛ همانند دیگر اقتباسِ تحسین شده دنی ویلنووِ (Blade Runner 2049). حالا هواداران ویلنوو می توانند در سفر خلاقانه کارگردان، رسماً همراه او شوند. به گفته گردآورنده کتاب، تانیا لاپوینت، این سیاحتِ تصویریِ خیره کننده در فرایند ساخت فیلم (منظورش همین کتاب است)، خواننده را با ریشه های خیالی و خلاقانه سازنده فیلم آشنا می نماید؛ از فرایند طراحی آن صحنه های جاذب و جاندار تا مفاهیم و معانی انتخاب و طراحی آن لباس های پیچیده و تا آن دیجیتال افکت های شاخص. کتاب بعلاوه مصاحبه هایی اختصاصی با بازیگران اصلی و عوامل فنّی فیلم و نیز خودِ کارگردان را دربرمی گیرد. این کتاب با به نمایش گذاشتنِ شیوه شهودی دنی ویلنو در به تصویرکشیدنِ وقایع رمان، همراهِ اصلیِ شاهکار اخیرِ کارگردان است.

تانیا لاپوینت ظاهراً از آن ژورنالیست های پرهیجان و احساسی است که می خواهند به سوژه هرچه نزدیک تر شوند؛ تا حدّ چسبیدن حتی. او سه کتاب دیگر نیز دارد که دوتای شان بازهم درباره دنی ویلنوو هستند و همزمان با انتشار این کتاب نسخه های اسپانیایی و فرانسوی آن را هم منتشر نموده است و جالب اینکه این مجموعاً شش کتاب را با شش ناشر مختلف به طبع رسانده است؛ کاری که روابط اجتماعی وسیع و موفقی می خواهد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1394

به "روایتی پرآب وتاب از ذهنیات و شهودات کارگردان فیلم تل ماسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی پرآب وتاب از ذهنیات و شهودات کارگردان فیلم تل ماسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید