ذخیره گاه جنگلی ارغوان ایلام؛ زیبا و منحصر به فرد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خبرنگاران-گروه استان ها: علیرضا دوستی*: تنگه ارغوان در ورودی راه شمالی راستا کرمانشاه به ایلام در راستا تنگه قوچعلی و پنج کیلومتری جاده ایلام به سیروان از جاده قدیم و درفاصله سه کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام قرار گرفته است.

ذخیره گاه جنگلی ارغوان ایلام؛ زیبا و منحصر به فرد

این مناطق به لحاظ توپوگرافی، جهت های جغرافیایی (شمالی و شمال غربی) و شرایط خاص رویشگاهی شرایط پوشش گیاهی چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد و با گل ها و درختان ارغوانی مخصوصا در فصل بهار زیبایی وصف ناپذیری را به طبیعت و جنگل های سبز این منطقه می بخشد.

این تنگه جزو مناطق سردسیر استان بوده و بخشی از اکوسیستم جنگلی زاگرس میانی است که به لحاظ ویژگی های ساختاری و رویشی از تنوع گیاهی بالایی برخوردار و زادگاه اصلی درختچه ارغوان است، وجود جنگل انبوه بلوط در دو سمت جاده و تیغه های سنگی و زیبای کوهستان و گردشگاه های طبیعی مناسب و درختان ارغوان در طول تنگه و ترکیب رنگها در نظام طبیعی و مراتع پرپشت و گونه های نادر گیاهی مانند گون - طویلک(دافنه) - قارچ و گیاهان معطر دارای تنوع زیستی بسیار خوبی بوده و در ادامه این تنگه و ارتفاعات ییلاقی آن در راستا گز گردکان و سورگه صنعت زنبورداری راد ر تهیه عسل ناب ایلامی رونق بخشیده است.

تعیینات گونه

گونه نادر و در حال انقراض (Cercis griffithii) و از تیره ارغوان یا Caesalpiniaceae، گیاه بومی سرزمین های جنوبی اروپا و جنوب غربی آسیاست و در ایران در خراسان رضوی ،ایلام، شاهرود، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس به صورت خودرو می روید که گونه های دیگری از جمله بلوط ایرانی(Qurcus brantii var. Persica.)، انجیر (Ficus johanis)، بنه (Pistacia atlantica)، کیکم (Acer monspessulanum) و بادام(sp Amygdalus.) همراه آن هستند.

ارغوان یکی از زیباترین گونه های جنگلی استان است و درعین حال یک گونه پر توقع از لحاظ بارندگی و ارتفاع بوده و به همین خاطر رویشگاه آن بیشتر در دره هاست و جایی که علاوه بر رطوبت بیشتر نه زیاد آفتاب گیر باشد و نه در سایه .

بلندی این گونه بین 5تا 7 متر بوده و در برخی موارد به 12 متر نیز می رسد ولی بیشتر به صورت درختچه است معمولا شاخه های این درختچه زیبا نازک و شکننده هستند، گلهای آن زودتر از برگهای این گونه در می آیند و برگهای ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره های صاف و برگها گل وسرشاخه های آن دارای خاصیت دارویی هستند.

این درختچه در کناره رودخانه های سیلابی و فصلی که خاکی سبک و رسوبی دارند به خوبی رشد کرده و به سبب نرمی شاخه ها مجبور است از ریشه به صورت چند شاخه ای رشد کند تا شاخه ها به کمک هم بلند شوند و کمتر آسیب ببینند.

درخت ارغوان از طریق بذری که در غلاف لوبیا مانند است تکثیر می شود و فقط یک سال مراقبت از آن کافی است تا در سال های بعد گل دهد. همه ساله در اوایل بهار و هنگامی که دمای روز به بیش از 15 درجه برسد شکوفا شده و شکوفه های ارغوانی آن تا دو هفته دوام دارند.

اقدامات صورت گرفته

برای مراقبت و نگهداری بیشتر ،این رویشگاه در سال 86 از طرف اداره کل منابع طبیعی استان ایلام به عنوان منطقه ذخیرگاه گاه جنگلی(Forest Reserve Area) اعلام شد. سطح اصلی و هسته مرکزی این رویشگاه 22 هکتار و مساحت پیرامونی و حلقه حفاظتی حدود 170 هکتار است.

در یک ذخیره گاه جنگلی ویژگی های خاص و هدف گذاری شده تعیین شده، از هرگونه دخل و تصرف در این محدوده جلوگیری کرده و اقدامات و عملیاتی را با اهداف کمک به تجدید حیات برای آن تعیین و تعریف می کند تا گیاهان قادر باشند به طور طبیعی به حیات خود ادامه دهند و قدرت رقابت کامل و کافی را بیابند. همچنین بتوانند امکان بازیابی، تولید نسل (تولید بذر و …) و قابلیت احیاء و بازگشت به کلیماکس را در فرایند طبیعی و در زیست گاه های خود داشته باشند.

سالیانه در حدود 200 هزار اصله نهال ریشه لخت وگلدانی ارغوان در نهالستانهای سرد سیری تحت نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تولید می شود و جهت احیا و جنگلکاری با این گونه در سطح عرصه های طبیعی استان و توسعه پارکهای جنگلی و فضای سبز شهری استفاده می شود و بنا به درخواست به سایر استانها نیز صادر می شود.

*کارشناس منابع طبیعی استان ایلام

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 327

به "ذخیره گاه جنگلی ارغوان ایلام؛ زیبا و منحصر به فرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ذخیره گاه جنگلی ارغوان ایلام؛ زیبا و منحصر به فرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید