خبرنگاران دستگاه ایمنی بدن باید باتغذیه متعادل تقویت گردد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، کرمانشاه- خبرنگاران- کارشناس نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در طول اپیدمی کرونا، باید به یک رژیم غذایی معقول و منطقی پایبند باشیم و دستگاه ایمنی بدن خود را به وسیله تغذیه متعادل بهبود بخشیم.

خبرنگاران دستگاه ایمنی بدن باید باتغذیه متعادل تقویت گردد

لاله مظفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای یک رژیم غذایی مناسب، باید روزانه 250 تا 400 گرم غلات (شامل برنج، گندم، ذرت، جو) و سیب زمینی مصرف گردد.

او گفت: روزانه 150 تا 200 گرم غذاهای پروتئینی با کیفیت بالا (شامل گوشت بدون چربی، ماهی، میگو، تخم مرغ، شیر، لوبیا و فراورده های آن ها) باید مصرف کرد.

او با تاکید بر اینکه از لبنیات بخصوص از انواع پروبیوتیک آن غافل نشوید، توضیح داد: روزانه بیش از پنج نوع سبزیجات و میوه های تازه، ترجیحاً بیش از 500 گرم میل کنید؛ صیفی جات و میوه جات رسیده مانند اسفناج، کرفس، کلم بنفش، هویج، گوجه فرنگی، پرتقال، نارنگی، سیب، کیوی و غیره را انتخاب کنید.

وی با تاکید بر اینکه باید همه روزه انواع جوانه ها را در رژیم غذایی خود مصرف کنید، افزود: مصرف مکمل روی در دوز پایین مفید است، روی در حبوبات، آجیل خام، سبوس و جو فراوان است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه چای سبز، زعفران و زردچوبه بسیار مفیدند، افزود: مصرف چربی های با کیفیت بالا، از جمله روغن های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب n-9 برای پخت و پز و دانه های روغنی مغذی مانند بادام زمینی و گردو را قدری افزایش دهید. کل انرژی تأمین شده توسط چربی باید به 25 تا 30% از کل رژیم غذایی برسد.

مظفری با تاکید بر اینکه آب کافی بنوشید، روزانه 1/5 تا 2 لیتر در چند نوبت و مقادیر اندک نورد احتیاج است، گفت:

قبل یا بعد از غذا آب جوشیدۀ گرم، چای کم رنگ، سوپ سبزیجات، سوپ ماهی، سوپ مرغ و غیره نوش جان کنید.

وی همچنین یاداوری ورد حیوانات وحشی را لمس نکنید و نخورید.

او توضیح داد: برچسب های مواد غذایی را بخوانید و غذاها را به طور منطقی انتخاب کنید. غذای خام و پخته شده را از هم جدا کنید و اطمینان حاصل کنید که گوشت کاملاً پخته شده است.

او گفت: اعضای خانواده باید از بشقاب های جداگانه غذا بخورند و از مصرف سیگار یا الکل جداً بپرهیزید.

مظفری افزود: غذاهایی مانند سبزیجات تازه، میوه و آجیل سرشار از ویتامین های B، C و E هستند که به عنوان آنتی اکسیدان و تنظیم نمایندۀ ایمنی اثرات قوی دارند، باید به عنوان مکمل مصرف شوند. سایر مکمل های غذایی را نیز می توان در مقادیر مناسب افزود.

او با بیان اینکه لوبیا و فراورده های لوبیا، زرشک و سایر مواد غذایی حاوی فلاوونوئیدها، بتائین و آنتی اکسیدان ها هستند، گفت: گوشت بدون چربی سرشار از پروتئین است و همۀ این ها به تقویت سیستم ایمنی یاری می نمایند.

وی گفت: کسانی که اشتهایشان را از دست داده اند و به قدر کافی مواد غذایی مصرف نمی نمایند، باید به مصرف ویتامین های B، C، A، D و سایر مواد مغذی بیشتر توجه نمایند.

او تاکید نمود: در خوردن هیچ چیز زیاده روی نکنید. کل کالری دریافتی را کنترل نموده تعادل انرژی را حفظ کنید.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 407

به "خبرنگاران دستگاه ایمنی بدن باید باتغذیه متعادل تقویت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دستگاه ایمنی بدن باید باتغذیه متعادل تقویت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید