حیف و میل دسترنج کشاورزان خراسان شمالی در کنار جاده های شمال

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خبرنگاران: ترددها در فصل پر تب و تاب مسافرت تابستانی در حالی در جاده های خراسان شمالی جریان دارد که بساط داغ دست فروشان در راه همچنان مشکل آفرین است.

حیف و میل دسترنج کشاورزان خراسان شمالی در کنار جاده های شمال

به گزارش خبرنگاران از بجنورد، فروش محصولات کشاورزان در حاشیه جاده ها اقدامی غیرقانونی است اما روستائیان خراسان شمالی به ویژه مرکز استان برای رسیدن به سود بیشتر خطر تصادف ها را به جان می خرند و محصولات تولیدی خود را در کنار جاده و البته به صورت پراکنده در دید مسافران عبوری قرار می دهند.

بیشترین مسائل بساط فروشندگان حاشیه جاده ها در این استان مربوط به جاده های جوزک، درکش، دوراهی قاضی تا کشانک در و نیز حوزه بدرانلو تا گردنه امین الله و همزمان با فصل برداشت میوه های فصلی در این مناطق است.

البته بعضی کارشناسان علت این امر را فرار مالیاتی عنوان نموده و می گویند روز بازارها و میادین شهرداری می تواند به عنوان فضای ایمن و دور از خطر برای کشاورزان مورد بهره برداری قرارگیرد.

یکی از شهروندان در این باره می گوید: در بجنورد بازار امام رضا(ع) و نیز بازار اتحاد برای عرضه کالاهای تولیدی کشاورزان ایجاد و راه اندازی شده است اما متاسفانه کشاورزان به جای استفاده از این مکان ها، اقدام به فروش محصولات خود در کنار جاده ها می نمایند.

سبحانی می افزاید: با تمام این احوال، تابستان و فصل برداشت محصولات کشاورزی که می گردد روستائیان کنار جاده ها را به بازار فروش تولیدات خود بدل می نمایند و حاشیه جاده های این استان عرصه فروش محصولات کشاورزی می گردد.

وی تصریح می نماید: بازاریابی و عرضه محصول کشاورزی به قیمت مناسب، مشکل آشنای کشاورزان کم درآمد این استان است به این لحاظ عبور مسافران را فرصت و غنیمتی می دانند که محصولات را با قیمت اندکی بیشتر به فروش برسانند اما این اقدام خطری است که با حادثه همراه است.

یکی از اهالی روستای تاتار در این باره می گوید: کشاورزان با خطرات این کار آشنا هستند اما برای رسیدن به سود ناچیز به ناچار اقدام به فروش محصولات خود در کنار جاده می نمایند.

غلامی می افزاید: تابستان که می گردد کشاورزان در نزدیکی باغ های خود در کنار جاده اقدام به فروش محصولات خود می نمایند تا از فرصتی که عابران و مسافران ایجاد نموده استفاده نمایند.

وی می گوید: البته هرساله با کشاورزان که محصول خود را در حاشیه راه عرضه می نمایند برخورد می گردد اما مشکل همچنان ادامه دارد و روستائیان از این اقدام کوتاه نمی آیند.

یکی از اهالی روستای بدرانلوبجنورد نیز دراین باره می گوید: فروش محصولات تولیدی کشاورزان در حاشیه جاده یکی از مسائل است که تولیدنمایندگان این استان با آن روبه رو هستند و البته این بازارهای فصلی احتیاج به ساماندهی دارد.

بدری اظهار می نماید: ساماندهی این بازارها وعده ای است که داده شده و اما هنوز پس از گذشت سالها عملی نشده است.

وی می افزاید: باید مکانی در محورهای بین شهری برای کشاورزان آماده نمایند تا تولیدات کشاورزان در فضایی ایمنی به مسافران عبوری عرضه گردد.

وی می گوید: اگر برخورد با فروشندگان کنار جاده ها به درستی انجام گردد، کشاورزان به خودی خود بساط خود را از حاشیه جاده ها چیده و عرضه این محصولات به بازارهای ایمن تر که شهرداری ها تدارک دیده اند سوق می دهند.

مدیر راهداری راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز دراین باره می گوید: فروش محصولات کشاورزی در کنار جاده و بساط روستائیان به دغدغه اصلی و مهم این اداره کل بدل شده است.

محمد مشتری اظهار می نماید: بیشترین مشکل ما در جاده کم عرض بجنورد به جنگل گلستان است که برای کشاورزان بسیار خطر آفرین است.

وی در باره برخورد با این بساط ها می افزاید: دادستانی نیز به این امر ورود پیدا نموده و با حکم دادستای شماری از این بساط ها جمع شده است اما مشکل همچنان باقی است.

مشتری درباره ساماندهی فروش محصولات کشاورزی در کنار جاده اظهار می نماید: برای عرضه محصولات کشاورزی، پارکینگ های خاصی در روستای تاتار و نیز روستای مملجه و گرنه امین الله تعبیه شده و فروشندگان می توانند در این محل ها نسبت به خرید و فروش محصول خود همراه با ایمنی بیشتر، اقدام نمایند.

وی می گوید: متاسفانه کشاورزان از استقرار در این مکان ها استقبال نمی نمایند و راغب هستند بساط خود را به صورت پراکنده و در نزدیکی باغ های خود دایر نمایند.

مدیر راهداری راه و شهرسازی استان تصریح می نماید: البته پارکینگ ها برای حل مشکل به صورت موقت است و برای حل مشکل احتیاج به ساماندهی مراکزی برای فروش دارد.

وی تصریح می نماید: بخشداران و فرمانداران باید به این امر ورود پیدا نمایند و بازاچه و یا سوله هایی را برای واگذاری به عرضه نمایندگان محصولات کشاورزی راه اندازی نمایند تا مشکل به طور اساسی حل گردد.

وی تاکید می نماید: درصورت اعلام آمادگی بخشداری ها، راه و شهرسازی نیز آماده است تا شرایط را در این زمینه فراهم کند.

به گفته وی فروش محصولات کشاورزی در کنار جاده ها منجر به وقوع تصادف فوتی و جرحی می گردد و علاوه بر آن علم کردن پایه ها برای نصب تابلو ها توسط کشاورزان، موجب وارد آمدن خسارت به بستر جاده می گردد.

میرعلم سیدی قائم مقام رئیس کل دادگستری خراسان شمالی نیز در این باره بر برخورد قانونی با حکم دادستانی های استان با فروشندگان در کنار جاده تاکید نمود و می گوید: برخورد با این تخلف از وظایف راه و شهرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز فعالیت فروشندگان در کنار جاده ها را خطرآفرین مطرح نمود و می گوید: بساط فروشندگان حاشیه جاده های این استان در نقاط خطرآفرین جمع می گردد.

علی اصغر بدیعی مقدم ایجاد بساط فروشندگی در حاشیه جاده ها را از مصادیق تجاوز به حریم جاده ذکر کرد و می افزاید: ایجاد بساط در حاشیه جاده ها یکی از مسائل ترافیک مناسب محسوب می گردد چرا که حضور این بساطی ها در حاشیه راه ها، سبب توقف رانندگان عبوری در راستا و ایجاد ترافیک می گردد.

وی تصریح می نماید: این امر سبب به خطر افتادن جان رانندگان و بساطی ها و نیز دیگر خودروهای عبوری و عابران در قسمتی از راه که شانه آسفالت و پارکینگ ندارد، می گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اظهارمی نماید: بساط این فروشندگان همه ساله از مکان های پرخطر جاده های خراسان شمالی جمع آوری می گردد و سال جاری نیز این برنامه در دستور کار قرار گرفته است.

بدیعی مقدم تصریح می نماید: به منظور برقراری ایمنی در این راستاها هر روزه گشت های راهداری برای ساماندهی و جمع آوری این بساطی ها در حاشیه نقاط خطرآفرین اقدام می نمایند.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 272

به "حیف و میل دسترنج کشاورزان خراسان شمالی در کنار جاده های شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیف و میل دسترنج کشاورزان خراسان شمالی در کنار جاده های شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید