به خاطره اعتمادی نیست راوی اندیشه ورزی پیش گویانه گبرت است

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران ، کتاب به خاطره اعتمادی نیست؛ مجموعه ای از جستارهای الیزا گبرت، شاعر، نویسنده و جستارنویس آمریکایی است که در سال 2020 منتشر شد.

به خاطره اعتمادی نیست راوی اندیشه ورزی پیش گویانه گبرت است

گبرت که در رشته های زبان شناسی، علوم شناختی و نگارش خلاق تحصیل نموده، این کتاب را بر اساس تحقیقات جسورانه و گسترده اش نوشته و منتقدان اتکای او به این پژوهش های گسترده و اندیشه ورزی پیش گویانه را مهم ترین ویژگی جستارهای کتابش می دانند.

در این کتاب که چهارمین جلد از مجموعه دوم جستار روایی نشر اطراف است، الیزا گبرت نقش حافظه و خاطره را در خام کردن ما می کاود، درباره واقعی پنداشتن خاطره های ساختگی حرف می زند و پاسخ های چند سؤال مهم را جست وجو می نماید.

چرا و چگونه بعضی تهدیدها و فاجعه ها در فکر ما پررنگ تر از بقیه ثبت و احساس می شوند؟ همدلی ما با قربانیان مصائب دنیای تا کجا ادامه می یابد؟ چه زمانی خسته می شویم و به شرهای اخلاقی رضایت می دهیم؟ چرا نمی توانیم از خیال پردازی درباره انتها دنیا دست بکشیم؟ آیا آدمی می تواند مانع تکرار تاریخ گردد؟ می تواند لحظه ای را که می زیَد از دل همان لحظه درک کند؟ در زمانه ای که رسانه ها و شبکه های اجتماعی حکمرانی می نمایند؛ واقعیت را به شکل های مختلف و گاه کاملاً متضاد تعریف می نمایند؛ عشق، نفرت، باور و اندوه می آفرینند؛ و گاه در بزنگاه های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بی رحمانه، پنهانی و بی اعتنا قربانی می گیرند، آیا انسان می تواند روش هایی نو برای بودن در دنیای تازه و کنار آمدن با آن بیابد؟ آیا می تواند در بحبوحه فاجعه های بزرگ و کمابیش فهم ناپذیر به وظیفه شناختی، اخلاقی و عملی خود پی ببرد و به آن عمل کند؟ گبرت با استادی تمام می کوشد پاسخی به این دست پرسش ها بیابد.

گبرت به رغم پرداختن به موضوع های مختلف، هوشمندانه انسجام کلی مطالب را حفظ نموده و مخاطب را به تفکر درباره انتها محتمل دنیا دعوت می نماید و گاه شاعرانه و گاه فلسفی، درباره فاجعه های گوناگون حرف می زند.

منتقدان جستارهای کتاب را به کارت پستالی از آینده تشبیه نموده اند؛ تصویری که انگار به دست ما رسیده تا تناقض هایمان را در زندگی پیشا آخرالزمانی عریان کند.

جستارهای کتاب به خاطره اعتمادی نیست از زندگی ما زیر سایه ترسی همیشگی حرف می زنند؛ از احتیاج عجیب ما به بدتر شدن اوضاع. باورکنیم یا نکنیم، ما به مشاهده مصائب، فاجعه ها و کاستی های دنیا معتاد شده ایم.

کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول، جستارهای ویران باشکوه، الگوی آخرالزمان، تهدیدها، بزرگ و آهسته و مرگ ومیر بزرگ را می خوانید. بخش دوم اتاق کوچک، پروژه خودبینی و ساحره ها و شلاق را در بر می گیرد و جستارهای جنایت حقیقی، خیلی خسته ام، در میانه ما و حرف آخر، به خاطره اعتمادی نیست هم بخش سوم را تشکیل می دهند.

انتشارات اطراف این کتاب را در 248 صفحه و قیمت 110 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1717

به "به خاطره اعتمادی نیست راوی اندیشه ورزی پیش گویانه گبرت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به خاطره اعتمادی نیست راوی اندیشه ورزی پیش گویانه گبرت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید