برنامه ریزی برای معین تکلیف زباله از مسائل فنی و حساس در شرایط فعلی می باشد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خبرگزاری اریا- رضا علیخانی، گفت: امروزه در استان، از کلیدی ترین نکات در ارتباط ﺑﺎ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ، مسئله ﺳﻼﻣﺖ و اﯾﻤﻨﯽ اﺳﺖ، باید به گونه ای موضوع پسماند ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد ﮐﻪ کمترین ضرر و تهدید را ﺑﺮای مردم داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .

برنامه ریزی برای معین تکلیف زباله از مسائل فنی و حساس در شرایط فعلی می باشد

به گزارش خبرنگارخبرنگاراندفترمازندران درساری، رضا علیخانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در جلسه مدیریت پسماند استان با بیان این که مدیریت پسماند یکی از مسائل حیاتی و استراتژیک در جوامع کنونی کشورها محسوب می گردد که در پی توسعه اجتماعی و توسعه تعاملات انسان با محیط زیست شکل گرفته است، اضافه کرد: ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺍﻱ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ و با دامنه گسترده اﺯ مسائل و عوامل ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ناشی از ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ طبیعت شکل گرفته ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ از نقش اساسی در معین سرنوشت انسان برخوردار است.

وی یادآور شد: در این رابطه ابعاد توسعه پایدار را می توان در چهار گروه اجتماعی، مالی، بنیادی و زیست محیطی طرح نمود. در این راستا فراوری انواع پسماند در زندگی انسان ها امری اجتناب ناپذیر بوده و بی شک عدم توجه کافی به این موضوع می تواند تأثیر زیادی در تخریب محیط زیست و طبیعت داشته باشد.

علیخانی با اشاره به این که سیستم کلان مدیریت پسماند، از مدیریت های مختلف اعم از فراوری پسماند، تفکیک زباله در محل فراوری، جمع آوری زباله، انتقال پسماندها، دپوی زباله ، تفکیک فنی و مالی پسماند و معین تکلیف نهایی پسماند تشکیل شده است، گفت: در این خصوص شبکه جمع آوری مویرگی پسماند، حمل و نقل پسماند و معین تکلیف زباله از مهمترین زیرسیستم های این شبکه در چرخه لجستیکی سبز محسوب می گردد.

معاون عمرانی استاندار، گفت: برنامه ریزی برای معین تکلیف زباله از مسائل فنی و حساس در شرایط فعلی می باشد که با توجه به شرایط حاکم بر استان مازندران از لحاظ پیوستگی شهرها و روستاها و نیز نزدیک بودن آبهای زیرزمینی به سطح و برخورداری این سرزمین از اراضی جلگه ای و حاصلخیز و مجاورت با دریا و برخورداری از رودخانه ها باید در احداث صنایع مرتبط با شرایط بومی استان جهت تبدیل زباله به مواد فرآوری شده و حل مشکل شیرابه اقدام اساسی و جدی به عمل آید.

علیخانی با تاکید بر این که امروزه در استان، از کلیدی ترین نکات در ارتباط ﺑﺎ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ، مسئله ﺳﻼﻣﺖ و اﯾﻤﻨﯽ اﺳﺖ، اضافه کرد: باید به گونه ای موضوع پسماند ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد ﮐﻪ کمترین ضرر و تهدید را ﺑﺮای مردم داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. در این راستا با توجه به اهمیت برگشت پذیری مواد و لزوم ﭘﺎﯾﺪاری زﯾﺴﺖ محیطی از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ و اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺠﺪد آن و ﺑﺎزده اﻗﺘﺼﺎدی، مدیریت مالی پسماند توام با مسائل زیست محیطی حائز اهمیت است .

وی با بیان این که در طیف مدیریتی پسماند، برترین حالت این مدیریت اجتناب از فراوری پسماند و بدترین حالت آن دفن پسماند در محیط است، ابراز داشت: در این طیف، استفاده مجدد از بازیافت و نیز تبدیل پسماند به انرژی در برترین حالت این طیف واقع شده است که از لحاظ بهره وری از درجه زیست پذیری و اقتصادمحوری بالایی نسبت به سوزاندن پسماند برخوردار می باشند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1505

به "برنامه ریزی برای معین تکلیف زباله از مسائل فنی و حساس در شرایط فعلی می باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای معین تکلیف زباله از مسائل فنی و حساس در شرایط فعلی می باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید