تور اروپا: بازدید 70 هزار اروپایی از آثار تاریخی ایران در موزه درنتس

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، آثار موزه ملی ایران در موزه درنتس هلند به نمایش در آمد.

تور اروپا: بازدید 70 هزار اروپایی از آثار تاریخی ایران در موزه درنتس

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

موزه ملی ایران پس از نیم قرن غیبت در فضای فرهنگی هلند، 196 اثر از 70 نقطه باستانی کشور را با عنوان ایران؛ مهد تمدن، در موزه درنتس هلند به نمایش درآورد.

هرچند موزه درنتس در شهر آسن در استان درنته (شمال هلند)، دارای جمعیت کمی است، اما به واسطه 160 سال قدمت، اوایل سال جاری در تفاهم نامه ای با موزه ملی ایران، اقدام به برگزاری نمایشگاه دو طرفه کردند.

در این تفاهم نامه، ابتدا ایران در تاریخ 26 خرداد نمایشگاه خود را متشکل از آثار دوره پارینه سنگی قدیم تا دوره صفوی به موزه درنتس هلند فرستاد. ارزش این آثار به حدی است که بعضی از آن ها برای نخستین بار از کشور خارج شده اند و قدیمی ترین آن ها متعلق به غار دربند رشی در گیلان با قدمت بیش از 200 هزار سال است.

بازدیدنمایندگان ایرانی، استقبال از این نمایشگاه در بعضی از روزها به قدری زیاد بوده است که علاقه مندان برای تماشا آثار به صف می ایستادند. چیدمان خوب نمایشگاه، ویترین های مناسب و آثار مناسب انتخاب شده، همگی دلایل محکمی برای استقبال گرم هلندی ها و حتی ایرانی های خارج از کشور بوده است.

از روز افتتاح نمایشگاه ایران در موزه درنتس تا به امروز، حدود 70 هزار و 34 نفر از این نمایشگاه تماشا کردند. این نمایشگاه تا 27 آبان ادامه خواهد داشت و دست اندرکاران موزه پیش بینی نموده اند که تا روزهای انتهای، بیش از 150 هزار نفر از نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

196 شی تاریخی این نمایشگاه، در هفت گالری شامل آغاز استقرار در ایران در دوران پارینه سنگی، یک جانشینی و استقرار در روستاها، شهرنشینی، دوره عیلام و ماد، دوران طلایی هخامنشی، نوزایی ایران و دوره پارت و ساسانی و دوره ایران و اسلام، از 70 نقطه باستانی کشور انتخاب و به نمایش درآمده اند.

در گزینس آثار موزه، سعی بر این بوده است تا تصویری از تمدن و هنر ایران از دوره نو سنگی تا سال های انتهای دودمان صفوی به بازدیدنمایندگان داده گردد، بنابراین، کوزه هایی با نقش حیوانات، زیورآلات، لوح های گلی به خط میخی و ظروف نقره ای ساسانی با نقش نوازندگان در این مجموعه گنجانده شده است.

وینسنت فان فیلسترن، سرپرست نمایشگاه در خصوص فضای نمایشگاهی موزه درنتس برای نمایش آثار ایرانی گفته است:

مسئولان موزه در کوشش بوده اند تا فضایی برای بازدیدنمایندگان پدید آورند تا در زمان تماشای آثار، حس نمایند در یکی از بازار های سنتی اصفهان قدم می زنند. به همین دلیل در نمایشگاه به گستردگی از فرش های ایرانی استفاده شده است. بعلاوه در سالن معرفی نمایشگاه، فیلم مستندی درباره ایران به مدت 13 دقیقه و نیم پخش شد. کاتالوگ های نمایشگاه با 17 مقاله از پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها در 208 صفحه و به زبان هلندی منتشر شده است. نسخه فارسی آن نیز قرار است به وسیله موزه ملی ایران منتشر گردد.

موزه درنتس قبل از انتها نمایشگاه ایران در مکان خود، 330 اثر باستانی و تاریخی اش را به مدت 6 ماه با عنوان نمایشگاه باستان شناسی و فرهنگ هلند به روایت موزه درنتس به موزه ملی ایران منتقل کرد.

عکس: ایسنا، موزه درنتس

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1494

به "تور اروپا: بازدید 70 هزار اروپایی از آثار تاریخی ایران در موزه درنتس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: بازدید 70 هزار اروپایی از آثار تاریخی ایران در موزه درنتس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید