احتمال شارژ 80 هزار تومانی کالابرگ برای دهک های 4 تا 9

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، بر اساس اعلام مسئولان وزارت کار احتمال اینکه اعتبار مازاد 80 هزار تومان برای خانوار های دهک های 4 تا 9 نیز فعال گردد و دولت در آینده از سبد سلامت نظیر شوینده ها حمایت کند، وجود دارد.

احتمال شارژ 80 هزار تومانی کالابرگ برای دهک های 4 تا 9

به گزارش ایسنا، با شروع مرحله تازه طرح کالابرگ الکترونیکی کلیه خانوار های دهک های اول تا سوم مشمول افزایش 20 درصدی یارانه شدند. بر این اساس مبلغ 80 هزار تومان در حساب سرپرستان خانوار شارژ شد و با این شرط که هر نفر از اعضای خانوار 320 هزار تومان از یارانه 400 هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کند، امکان استفاده از 80 هزار تومان واریزی برای آن ها به وجود آمد.

به موجب این طرح اعتبار کالابرگ برای همه یارانه بگیران از یک ماه قبل واریز می گردد، اما برای سه دهک اول تا سوم که دهک کم عایدی به شمار می روند، علاوه بر اعتبار موجود یعنی 400 هزار تومان، 20 درصد اعتبار مازاد به مبلغ 80 هزار تومان واریز می گردد. البته برای دهک های 4 تا 9 عایدیی صرفا اعتبار یارانه یک ماه زودتر واریز می گردد که می توانند از فهرست کالا های پیش بینی شده در طرح خرید نمایند.

در حال حاضر مبنای تعلق اعتبار، حمایت از خانوار های محروم و کم عایدی است و دولت در نظر دارد سبد غذایی موردنیاز خانوار ها که در حال حاضر با 480 هزار تومان در ماه تهیه می گردد، برای سلامت خانوار در اختیار آن ها قرار گیرد. بر همین اساس این شرط قرار داده شده که اگر کسی به مقدار 320 هزار تومان از یارانه 400 هزار تومانی خود را از 11 قلم کالای پیش بینی شده در طرح خرید کند اعتبار مازاد یعنی 80 هزار تومان برای آن خانوار ها شارژ می گردد.

گفتنی است که فهرست بیش از 58 هزار فروشگاه فعال در برنامه کاربردی شما به نشانی https://shoma.sfara.ir معین شده و هنگامی که GPS تلفن همراه روشن گردد می توان به وسیله برنامه شما، تمام فروشگاه ها و مغازه های اطراف محل سکونت یا کار که عضو این طرح هستند را مشاهده کرد. بعلاوه سامانه تلفنی کالابرگ الکترونیک در مرحله تکمیل است که به زودی جهت رفاه حال خانوار ها راه اندازی خواهد شد. جهت اطلاع از به جامانده اعتبار یارانه نیز می توان کد دستوری #1463*500* را شماره گیری کرد.

به همین دلیل عسگریان - معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در حاشیه ملاقات وزیران کار ایران و قطر جزئیات تازه ای از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ارائه کرد.

احتمال افزایش مجدد اعتبار مازاد تا 30 درصد

آنطور که وی گفته در طرح تازه کالابرگ الکترونیک که برای سه دهک اول تا سوم اجرا شده مبلغ یارانه افراد ثابت و 400 هزار تومان است، اما اعتباری که به شکل مازاد به آن تعلق می گیرد برای سه دهک پایین 20 درصد و معادل 80 هزار تومان است که ممکن است به تناسب تورم در آینده این اعتبار 25 درصد یا 30 درصد گردد.

وی از احتمال اجرای افزایش 20 درصدی یارانه برای خانوار های دهک 4 تا 9 اطلاع داد و گفت: ممکن است در آینده اعتبار مازاد برای دهک های 4 تا 9 هم اجرا گردد، ولی در حال حاضر سه دهک اول مشمول این طرح شده اند.

11 کالای اساسی، تعزیراتی و دارای بارکد خوان است

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قیمت اقلام 11گانه تعزیراتی است و اگر به قیمت بالاتر فروخته شوند مردم می توانند به سازمان تعزیرات شکایت نمایند، چون همه کالا ها بارکدخوان دارند. قیمت مرغ هم در این طرح تعزیراتی است و نوسان آن تحت کنترل و نظارت سازان تعزیرات است و دولت درصدد است که اگر تورمی در این کالا ها به وجود آمد با اعتبار یارانه کالابرگ آن را جبران کند.

وی در عین حال تاکید نمود که خانوار ها مختارند 11 قلم کالای اساسی را از هر برند و نام و نشان تجاری خرید نمایند، چون مبنا کالا های اساسی است؛ مثلا در این طرح مبنا شیرکم چرب است و اگر کسی نوع دیگری از شیر را خریداری نموده باشد فقط همان قیمت مبنا برای او محاسبه خواهد شد.

احتمال حمایت دولت از سبد سلامت خانوار ها

آنطور که عسگریان گفته در حال حاضر برنامه دولت حمایت از سبد غذایی و جلوگیری از فقر غذایی جامعه است که به وسیله سبد کالابرگ دنبال می نماید، ولی ممکن است در آینده از سبد سلامت نظیر شوینده ها و اقلام بهداشتی هم حمایت کند.

پیشتر علی حسین رعیتی فرد - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جامعه کارگری را مشمول طرح کالابرگ الکترونیک دانسته و گفته بود: افزایش یارانه برای سه دهک اول در راستای تقویت معیشت کارگران و پر کردن فاصله مزد و سبد معیشت است و این افزایش یاری خوبی است و دولت کوشش می نماید در راستای کاهش فاصله بین مزد و معیشت، به معیشت طبقات پایین نگاه ویژه تری داشته باشد.

در حال حاضر هشت فروشگاه زنجیره ای افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت، وال مارکت و هایپرمی به این طرح ملی پیوسته و به وزارت کار متصل شده اند و امکان خرید از تمام شعب این فروشگاه ها برای مردم فراهم شده است. استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و خانوار ها می توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده و از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی، کالای مورد نظر خود را از فهرست 11 قلم کالای اساسی پیش گفته با هر عنوان و برندی انتخاب و خریداری نمایند.

طبق آخرین اخبار 70 هزار فروشگاه در سراسر کشور به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده و تراکنش های اجرا شده از مرز 60 هزار تراکنش در روز گذشته است.

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1402 بروزرسانی: 6 تیر 1402 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1741

به "احتمال شارژ 80 هزار تومانی کالابرگ برای دهک های 4 تا 9" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال شارژ 80 هزار تومانی کالابرگ برای دهک های 4 تا 9"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید