دکتر غفاری: چرا ما باید در میان بهترین ها انتخاب می شدیم؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، دکتر حسن غفاری، رییس سابق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال، فوتبال ایران را شایسته انتخاب در هیچ یک از بخش های مراسم برترین های آسیا نمی داند و دلایل خود را برای این ادعا توضیح می دهد.

دکتر غفاری: چرا ما باید در میان بهترین ها انتخاب می شدیم؟

دکتر غفاری: چرا ما باید در میان بهترین ها انتخاب می شدیم؟

بهناز میرمطهریان ، دکتر حسن غفاری، رییس سابق کمیته روابط بین الملل فدراسیون فوتبال که یکی از مسوولان برگزاری مسابقات جام دنیای جوانان کانادا و جام دنیای جوانان هلند بوده است و برگزاری جام کنفدراسیون ها در لیون فرانسه را نیز در کارنامه دارد، به عنوان یکی از اهالی فوتبال آشنا به مسائل بین الملل نگاهی دارد به انتخاب هایی که دیروز(دوشنبه) در مراسم برترین های آسیا اجرا شده است. انتخاب هایی که عده ای از مسوولان ورزشی معتقدند به ناحق و به خاطر لابی کشورهای عربی بوده است. دکتر حسن غفاری اما با نگاهی دقیق تر به فرآیند این انتخاب ها، فوتبال ایران را شایسته انتخاب در هیچ یک از بخش ها نمی داند و در این رابطه توضیحات کارشناسانه ای را ارئه کرده است.

* به عنوان یکی از اهالی فوتبال که آشنایی کاملی به مناسبات بین المللی دارد، تأثیر روابط در انتخاب بهترین های آسیا را قبول دارید؟

- بهترین های آسیا حاصل دستاوردهای هر فدراسیون است. 90 درصد این انتخاب ها براساس ضوابط است و 10 درصد آن هم براساس روابط. این تأثیر 10 درصدی روابط هم این طور نیست که در انتخاب نهایی یک گزینه تأثیر داشته باشد. گاهی ممکن است در شرایطی که دو کاندیدا رقابت بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با هم داشته باشند در انتخاب تأثیر بگذارد. نه درباره ما!

* مسوولان ورزشی ما معتقدند که جایزه مرد سال آسیا، حق علیرضا بیرانوند بوده است.

- من منکر توانایی ها و قابلیت های علیرضا بیرانوند نمی شوم. بله اگر قرار بود بهترین دروازه بان سال آسیا را انتخاب کنند، بدون شک این حق بیرانوند بود که انتخاب شود اما این انتخاب از میان همه بازیکنان اجرا شده است و آیتم های مختلفی در انتخاب مرد سال آسیا دخیل بوده اند. در این بخش اکرم عفیف از السد قطر انتخاب شده است که انتخابی کاملاً درست بوده. چون هم تیم ملی قطر قهرمان آسیا شد و هم السد در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا شرایط بهتری از کنندگان ایران داشته است. این دو دلیل کافی هستند تا انتخاب اکرم عفیف از یکی از دو تیم فینالیست آسیا را انتخاب درستی بدانیم.

* نظرتان درباره این نگاه مدیریتی حاکم بر فوتبال که انتخاب نشدن بیرانوند را حاصل لابی می داند، چیست؟

- مثل این است که من برای یک مصاحبه شغلی به اداره ای می روم و چون از نظر مدرک تحصیلی و مهارت های دیگر از سایرین پایین تر هستم، انتخاب نمی شوم اما جلوی فامیل و خانواده می گویم که انتخاب های آن شرکت، پارتی بازی بوده است. این نگاه باعث می شود که در آینده هم تلاشی برای ارتقای سطح خودم نکنم اما اگر خودم ضعف های خودم را بپذیرم، به دنبال ارتقای خودم می روم تا از این به بعد کم نیاورم. ما هم اگر می خواهند در فوتبال پیشرفتی حاصل شود باید بگوییم حقی ضایع نشده و ما ضعیف بودیم.

* شما دلیل این سقوط فوتبال ایران که هیچ سهمی در میان بهترین های آسیا ندارد را چه می دانید؟

- سوال من از شما این است که ما چرا باید انتخاب می شدیم؟ لیگ منظمی داریم؟ استادیوم های استانداردی داریم؟ برنامه مسابقات مان دقیق و به موقع است؟ وقتی به هر دلیلی مسابقات لغو می شود یا به راحتی به تعویق می افتد، چه انتظاری می توانیم از فوتبال داشته باشیم؟ به همین دلایل است که فوتبال ما در هیچ زمینه ای امتیاز نمی آورد. همین موارد به ظاهر ساده روی همه بخش های فوتبال تأثیر می گذارد.

* حتی برگزاری به موقع مسابقات؟

- زمانی که مسوولیت برگزاری مسابقات در جام دنیای جوانان کانادا را بر عهده داشتم. یکی از بازی ها با 20 ثانیه تأخیر برگزار گشت. بعد از آن من تماس های تلفنی و فکس و ایمیل های متعددی از سوی هدکوارترم، فیفا و AFC دریافت کردم که چرا بازی با 20 ثانیه تأخیر برگزار گشته است؟ این موضوع به عنوان یک امتیاز منفی در پرونده من در فیفا هست که یکی از مسابقات تحت نظارت من با 20 ثانیه تأخیر برگزار گشته است. اگر بخواهند بین من و شخص دیگری در مراسمی یکی را انتخاب کنند، قطعاً آن شخصی را انتخاب می کنند که این امتیاز منفی را ندارد.

* یعنی فیفا و AFC حتی روی ثانیه ها هم حساس هستند؟

- بعد از آن اتفاق من همین موضوع را پرسیدم که مگر 20 ثانیه تأخیر تا این اندازه اهمیت دارد؟ گفتند می دانی هزینه تبلیغات 20 ثانیه در تلویزیون چقدر است؟ سال 74 هزینه تبلیغات تلویزیونی در هر 30 ثانیه 250 هزار دلار بود. امسال این رقم به 2 میلیون و 250 هزار دلار رسیده است! آن وقت مسابقه فینال جام حذفی ما با 2 ساعت تأخیر برگزار می شود. با این شرایط ما چرا باید به عنوان بهترین فدراسیون و بهترین لیگ های دنیا باشیم؟

* اما کنفدراسیون فوتبال آسیا به اندازه فیفا دقیق نیست.

- دقت شان پایین تر از فیفا هست اما باز هم از ما خیلی خیلی دقیق تر هستند. سنگاپور کجای فوتبال آسیا و دنیاست؟ اما هر یکشنبه یا شنبه رأی ساعت لیگ برگزار می کند. دقیقاً مطابق با پروتکل فیفا. همین اتفاق باعث می شود که به راحتی به آن ها میزبانی مسابقات بدهند و آن ها هم از پس میزبانی برآیند. فوتبال ما اما این مسائل را رعایت نمی کند. پروتکل فیفا مگر چیست؟ من هم دارم. بیایید یک کپی بگیرید و انجامش دهید.

* شما معتقدید که همه این ها باعث می شود که بازیکنان هم در فضای حرفه ای رشد نکنند و در به همین ترتیب کیفیت در همه زمینه ها پایین می آید؟

- صد در صد همین طور است. لیگ بی نظم، بازیکن بی نظم تولید می کند. مربی خارجی می آید، بازیکنی را به خاطر تأخیر در حضور در تمرین، تنبیه می کند و از لیست خارج می کند. این درست است اما مگر ما چند مربی این چنینی داریم؟ یک دست صدا ندارد. علاوه بر این ما آکادمی نداریم که از 18،19 سالگی این مسائل را به بازیکنان مان آموزش دهیم. طرز رفتار و گفتار با مربی، غذا خوردن حتی، یا چگونگی مواجهه با باخت های 4-0 یا 5-0 که بازیکن بتواند خودش را کنترل کند و بعد از این مسابقات در رختکن رفتار مناسب داشته باشد و مصاحبه نامربوط نکند. همه این ها مواردی است که در آکادمی ها باید به بازیکنان آموزش داده شود. همه این موارد باعث می شود که ما نه لیگ منظم و درخوری داشته باشیم و نه بازیکنانی که بتوانند عنوان در رقابت با بازیکنان آسیایی دیگر عنوان بهترین را کسب کنند.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 71

به "دکتر غفاری: چرا ما باید در میان بهترین ها انتخاب می شدیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکتر غفاری: چرا ما باید در میان بهترین ها انتخاب می شدیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید