درد ناهماهنگی مسئولان در دل میراث فرهنگی اصفهان ، کارخانه ریسباف تبدیل به موزه بزرگ می گردد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، گردشگری در اصفهان با اینکه زیرساخت های بهتری نسبت به سایر نقاط کشور دارد؛ اما چالش های جدی مانند ناهماهنگی مسئولان در رسیدگی به امور میراث فرهنگی، صنعتگران حوزه گردشگری را گرفتار نموده است.

درد ناهماهنگی مسئولان در دل میراث فرهنگی اصفهان ، کارخانه ریسباف تبدیل به موزه بزرگ می گردد

گروه استان های خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * آستانه نوروز که مراکز اقامتی، سایت های جهانگردی، تولیدنمایندگان صنایع دستی خود را آماده میزبانی از مسافران می نمایند، دقیقا زمانی است که ضعف های حوزه جهانگردی در نقاط مختلف کشور بیشتر به چشم می آید. ضعف هایی که مانع خدمت رسانی با کیفیت به مسافران و جهانگردان می گردد و از سوی دیگر، مانع رسیدن صنعتگران این حوزه به سود عادلانه و خوب می گردد. در اصفهان که بخش مهمی از اقتصاد سنتی بر پایه صنایع دستی می چرخد، این مساله بیشتر احساس می گردد.

اصفهان را به عنوان مرکزی تاریخی و فرهنگی در ایران شناخته می گردد. اینکه سال ها مرکز حکومت پرقدرت صفویان بوده و شهر حتی پس از آنان، محور رشد این شهر بنا های تاریخی ساخته شده به دست شاه اسماعیل و شاه تهماسب و شاه عباس بوده، اصفهان را تبدیل به شهری با جاذبه های جهانگردی نموده است؛ جاذبه هایی که عمری چند قرنی دارند، اما هنوز زنده اند و در حیات مردم شهر اصفهان نقش دارند.

علاوه بر بنا های تاریخی این شهر، انواع غذا های سنتی و صنایع دستی در جذب جهانگرد اثرگذار هستند. با اینکه سوغات اصفهان را گز معرفی می نمایند، اما اصفهان تنها شهر بزرگ کشورمان است که اقتصاد سنتی آن بر پایه صنایع دستی مانند قلمزنی، منبت کاری، زری بافی، خاتم کاری، ملیله دوزی، مینیاتور سفالگری، میناکاری، فلزکاری و حتی قالی بافی و ابریشم بافی.

چالش هایی که در آستانه نوروز بزرگتر می شوند

اما صنعت جهانگردی در اصفهان با اینکه هم بودجه نسبتا خوبی داشته هم زیرساخت ها را در اختیار شاغلان این صنعت بوده، باز هم گرفتار مسائل است. جهانگردی در اصفهان چند گام از جهانگردی در دیگر نقاط کشور پیشتر است. حتی می توان گفت که بعضی زیرساخت های این صنعت در اصفهان از مشهد هم پیشرفته تر احداث شده با این حال هنوز مسائل این صنعت در اصفهان مانع بهره گیری از همه این ظرفیت شده است.

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما شرح می دهد که میراث فرهنگی در این شهر حال خوبی ندارد و این حال بیشتر از هرچیز ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه های مربوط به حوزه جهانگردی و میراث فرهنگی است.

او شرح می دهد که در مزیت مهم اصفهان میراث به جا مانده از صفویه، قاجاریه و دیگر دوره های تاریخی است و چالش هایی مانند ناهماهنگی مسئولان، خلأ های قانونی و نبود فضای سرمایه گذاری مناسب آن را گرفتار نموده است.

چند سالی هست که کارخانه ریسباف اصفهان به عنوان مکان اصلی موزه بزرگ این شهر انتخاب شده است. بانک ملی ادعای مالکیت کارخانه را دارد، اما مدتی است که این کارخانه برای ایجاد موزه بزرگ اصفهان در آن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. اما درب این موزه هنوز به روی بازدیدنمایندگان ایرانی و خارجی باز نشده است.

احیای ریسباف به نمایندگی از 18 کارخانه تاریخی

طغیانی ابراز امیدواری می نماید که با باز شدن در های این موزه به روی مردم، ریسباف به عنوان نماد 18 کارخانه نساجی اصفهان که اکنون اثری از آنان باقی نمانده، بتواند تاریخ توسعه این شهر را روایت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1570

به "درد ناهماهنگی مسئولان در دل میراث فرهنگی اصفهان ، کارخانه ریسباف تبدیل به موزه بزرگ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد ناهماهنگی مسئولان در دل میراث فرهنگی اصفهان ، کارخانه ریسباف تبدیل به موزه بزرگ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید