با انواع کلید و پریز برق بیشتر آشنا شوید

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، کلید و پریز برق جزو اجزای خانه هستند که زیاد مورد توجه نیستند و اهمیت شان آن طور که باید و شاید درک نمی گردد. علاوه بر زیبایی بصری کلید و پریز برق نو کاربرد، باعث می گردد کلید و پریز برق قدیمی جای خود را به مدل کلید و پریز برق نو مثل کلید و پریز برق لمسی یا کلید و پریز برق هوشمند بدهد. انواع کلید و پریز برق نو سعی در راحت تر کردن کار دارند تا همه چیز اتوماتیک انجام گردد. زیبایی بصری و تنوع هم دیگر ویژگی نوترین کلید و پریز برق است. مدل های نو کلید و پریز برق انواع مختلفی دارند که در متن زیر با آن ها آشنا می شویم:

با انواع کلید و پریز برق بیشتر آشنا شوید

تاریخچه کلید و پریز برق

اختراع کلید و پریز برق به سال 1884، وقتی که جان هنری هولمز فرآیندی برای قطع سریع ابداع کرد می رسد. این فرآیند حتی امروز هم در بعضی انواع کلید پریز برق نو استفاده می گردد. در سال 1917 ویلیام جی. نیوتون مکانیسم قطع سریع را توسعه داد و اولین کلید و پریز برق سوئیچ دار را ابداع کرد.

کلید و پریز برق ساختمان از آن موقع پیشرفت زیادی نموده و با احتیاجهای جامعه سازگار شده است. از نوترین کلید و پریز برق می توان به کلید و پریز برق لمسی و کلید و پریز برق هوشمند که از راه دور با کنترل یا تلفن همراه کنترل می شوند اشاره نمود.

اجزای کلید و پریز برق

درون کلید و پریز برق

ساختار درونی کلید و پریز برق شامل سیم پیچی، اتصالات درونی و تعداد پل (تک پل و دوپل) است. امروزه برای افزایش ایمنی ساختمان از جنس نسوز برای ساخت تجهیزات روشنایی استفاده می گردد و کلید و پریز برق هم نسوز و غیرقابل اشتعال هستند. بعلاوه ساختار درونی کلید و پریز برق نو را طوری می سازند که امکان جرقه و احتراق را تا حد زیادی کم کند.

قاب

قاب کلید و پریز برق قسمت بیرونی آن است که روی دیوار نصب می شوند. کلید و پریز برق قدیمی به قاب پیچ و مهره می شدند اما مدل های نو کلید و پریز برق به قاب وصل نمی شوند و روی دیوار قرار می گیرند. مدل کلید و پریز برق نو فنری است و راحت در عمق دیوار نصب می شوند.

انواع کلید و پریز برق

  1. کلید و پریز برق سوئیچی

کلید و پریز برق سوئیچی برای ما جزو کلید و پریز برق قدیمی به شمار میرود و بیشتر آن را در خانه مادربزرگ ها و فیلم ها دیده ایم. کلید و پریز برق سوئیچی جزو متداول ترین انواع کلید و پریز برق است. این نوع از کلید و پریز برق در بیشتر اتاق های خانه دیده می شوند و نصب شان راحت است.

در کلید و پریز برق سوئیچی با بالا دادن دکمه چراغ ها روشن و با پایین دادن، چراغ ها خاموش می شوند. با اینکه مدل سوئیچی ظاهری مانند کلید و پریز برق قدیمی دارد اما کلید و پریز برق نو سوئیچی هم در بازار موجود است و به علت پاسخ به انواع احتیاجها، مدل محبوب و پرطرفداری محسوب می گردد.

مدل سوئیچی انواع مختلفی دارد که بعضی از آن ها حتی در میان کلید و پریز برق هوشمند هم طبقه بندی می شوند. بعضی از انواع مدل سوئیچی را می توان با تلفن همراه کنترل کرد و بعضی دیگر با الکسا قابل کنترل هستند.

همان طور که قبلا گفتیم مدل سوئیچی در میان مدل های نو کلید و پریز برق ساختمان پرطرفدار است و مدل ساده و غیرهوشمند هم دارد که نصبش ساده است و بسیار پرطرفدار است.

  1. کلید و پریز برق فشاری

کلید و پریز برق فشاری برای ما ایرانی ها آشناتر است و احتمالا بیشتر ما در خانه از این نوع کلید و پریز داریم یا قبلا داشته ایم. کار با این مدل هم بسیار ساده است و باز در همه اتاق های خانه دیده می گردد.

کلید و پریز برق فشاری با فشار دادن کلید روشن می گردد. این مدل ممکن است تک پل یا دو پل باشد. یعنی دو کلید داشته باشد که با خاموش کردن آن بخشی از چراغ ها خاموش شوند و بخش دیگر روشن بمانند. در کلید های تک پل این وظیفه برعهده یک کلید است و نمی توان با یک کلید نیمی از چراغ ها را خاموش و مابقی را روشن کرد.

درون بعضی از انواع کلید پریز برق نو لامپ LED کوچکی وجود دارد که به یاری آن می توان فهمید چراغ روشن است یا خیر. این ویژگی برای مواقعی که لامپ می سوزد مناسب است و به یاری این کلید و پریز برق نو می توان فهمید مشکل از اتصالات برق است یا لامپ سوخته.

  1. کلید و پریز برق قابل تنظیم

کلید و پریز برق قابل تنظیم جزو مدل کلید و پریز برق نو است که برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی بسیار مناسب است. این کلید و پریزها درصورتی که شما در اتاق باشید چراغ را روشن و در غیر این صورت آن را خاموش می نمایند و از مصرف بی فایده انرژی جلوگیری می نمایند.

با توجه به شرایط منابع و گرمایش زمین، استفاده درست از انرژی دغدغه ی بسیاری از افراد است و استفاده از کلید و پریز برق قابل تنظیم تا حد زیادی به صرفه جویی در مصرف انرژی و البته حفظ منابع اقتصادی شما یاری می نماید.

البته این مدل کلید و پریز برق برای عده خاصی مناسب است. بعضی دوست دارند روی سیستم روشنایی خانه کنترل داشته باشند و خودشان چراغ ها را روشن یا خاموش نمایند. بسته به سلیقه خودتون می توانید از این مدل کلید و پریز برق نو بهره ببرید.

تنظیم و نصب این مدل های نو کلید و پریز برق سخت نیست و استفاده از این کلید و پریز برق نو در اتاق های اشتراکی ایده خوبی است. بسیاری از افراد این مدل کلید و پریز برق نو را در اتاق نشیمن استفاده می نمایند.

  1. کلید و پریز برق انتخابی

استفاده از کلید و پریز برق انتخابی در صورتی که بخواهید حالت های مختلف داشته باشید بسیار مهم است. این مدل کلید و پریز برق نو به شما اجازه می دهد به راحتی بین دو حالت مختلف تنظیمات را جابه جا کنید. این مدل بیشتر برای پنکه ها استفاده می گردد و با آن ها می توان حالت ها و سرعت های مختلف پنکه را تنظیم کرد.

نوترین مدل کلید و پریز برق همین ویژگی را درمورد نورپردازی خانه هم دارد. به یاری کلید و پریز برق انتخابی می توانید حالت های مختلف نورپردازی خانه را انتخاب کنید. بعضی از این مدل کلید و پریز برق نو برای داشتن نورپردازی به رنگ های مختلف استفاده می نمایند و به یاری آن می توانند رنگ نورپردازی خانه را در زمان های مختلف تغییر دهند.

  1. کلید و پریز برق دیمر

لابد شما هم گاهی دلتان می خواهد نور را کم یا زیاد کنید و این کار با خاموش کردن یک ردیف از چراغ ها به خوبی انجام نشده است. مدل های نو کلید و پریز برق که دیمر معروف هستند می توانند این قابلیت را دراختیار شما بگذارند. بعضی به کلید و پریز برق دیمر، رمانتیک هم می گویند اما به هرحال هر نامی که داشته باشد برای تنظیم درجه نور عالی است و خوشبختانه نصب آن هم کار سختی نیست.

قابل تنظیم کردن نورپردازی و کلید و پریز برق فواید زیادی دارد و به راحتی می توان بعد از روزی خسته نماینده نور مناسب چشم را تنظیم کرد.

انواع کلید و پریز برق ساختمان مدل دیمر تفاوت هایی باهم دارند. از جمله اینکه بعضی کلید ی دارند که با آن می توان از حالت پرنور به کم نور رفت یا بعضی دیگر برای انواع حالت ها دکمه ای دارند. بعلاوه بعضی از انواع کلید و پریز برق لمسی هم دیمر هستند. انواع دیگر هم کنترلی برای معین حالت دارند که به یاری این کنترل ها می توان در همه حالت ها و ساعت های روز برترین نور را به دست آورد. این مدل کلید و پریز برق نو یکی از برترین انواع برای خانه شما است.

  1. کلید و پریز برق فوتوالکتریک

کلید و پریز برق فوتوالکتریک یکی از مدل های نو کلید و پریز برق است که به مقدار سایر مدل های گفته شده در خانه ها استفاده نمی گردد اما از انواع کاربردی کلید و پریز برق نو است. اگر می خواهید به محض تاریک شدن هوا، چراغ ها به صورت اتوماتیک روشن شوند کلید و پریز برق فوتوالکتریک چاره کار شما است. این نوترین کلید پریز برق سنسورهایی دارد که تاریک شدن هوا و کم شدن نور را متوجه می گردد و اتوماتیک روشن می گردد.

استفاده از کلید و پریز برق نو فوتوالکتریک برای مواقعی که پس از تاریک شدن هوا به منزل برمی شد و تا رسیدن به کلید و پریز برق باید مسافت زیادی را طی کنید برترین راه چاره است. بعلاوه این مدل های نو کلید و پریز برق برای روشن کردن فضای بیرون از خانه به خصوص خیابان های تاریک بسیار مناسب هستند.

در واقع از این مدل برای چراغ های خیابان استفاده می گردد و چراغ های بزرگراه ها و خیابان ها با کلید و پریز برق نو فوتوالکتریک کار می نمایند و به محض تاریک شدن هوا به صورت اتوماتیک روشن می شوند. شما هم از این نوترین مدل کلید و پریز برق می توانید در حیاط، ایوان، پارکینگ و سایر فضاهای بیرونی خانه بهره ببرید تا مطمئن شوید با تاریک شدن هوا نور کافی خواهید داشت.

  1. کلید و پریز برق حساس به حرکت

در میان انواع کلید و پریز برق ساختمان احتمالا کلید و پریز برق حساس به حرکت را در راهروی ساختمان ها زیاد دیده اید. این مدل کلید و پریز برق نو با احساس حرکت به صورت اتوماتیک روشن می شوند. یکی از کاربردهای این انواع کلید و پریز برق هوشمند جلوی انبارها یا فضایی است که در آن اشیای قیمتی نگه داشته می گردد. به یاری این مدل های نو کلید و پریز برق می توان به دزدهای احتاقتصادی هشدار داد.

بعلاوه بسیاری از این نوترین مدل کلید و پریز برق در حیاط هم استفاده می نمایند تا هرگونه حرکت مشکوک در حیاط را سریع متوجه شوند و بعلاوه با پرنور شدن حیاط تشخیص دهند دارد چه اتفاقی می افتد.

  1. کلید و پریز برق حساس به صدا

نوع دیگری از کلید و پریز برق هوشمند به صدا حساس است. با این مدل کلید و پریز برق نو می توانید بدون فشردن دکمه، چراغ ها را روشن کنید. کلید و پریزهای حساس به حرکت بیشتر بیرون از خانه و کلید و پریز برق حساس به صدا بیشتر در خانه استفاده می شوند.

برای روشن کردن کلید و پریز برق حساس به صدا کافی است دست ها را به هم بزنید یا بشکنی بزنید تا روشن شوند. کلید و پریز برق حساس به صدا جزو انواع کلید و پریز برق قدیمی است و از سال ها پیش مورد استفاده بوده است اما حالا با پیشرفت تکنولوژی این مدل هم پیشرفته تر شده است و کارایی بیشتری دارد.

  1. کلید و پریز برق لمسی

کلید و پریز برق لمسی جزو مدل های نو کلید و پریز برق هستند که کار را بسیار ساده نموده اند. این کلید و پریز برق هوشمند بدون فشار دادن و فقط با لمس چراغ ها را روشن یا خاموش می نماید. بعضی مدل های گفته شده در بالا از جمله کلید و پریز برق حساس به نور یا صدا هم می توانند از انواع کلید و پریز برق لمسی باشند.

کلید و پریز برق لمسی حساسیت مناسبی دارند و حتی بچه ها هم به راحتی می توانند آن را روشن و یا خاموش نمایند. بعلاوه کلید و پریز برق لمسی برای سالمندان یا معلولان گزینه مناسب تری است. بعضی از انواع کلید و پریز برق لمسی کنترل هم دارند که کار را بسیار ساده می نماید. بعلاوه برای افرادی که در پی کلید و پریز برق هوشمند هستند و لوازم هوشمند را در خانه ترجیح می دهند این مدل کلید و پریز برق نو مناسب است.

انواع پریز

  1. پریز برق یوپی اس

پریز برق یوپی اس دستگاه را به منبع ذخیره برق متصل می نماید و در صورت قطع برق هم دستگاه روشن می ماند.

  1. پریز برق با ارت

این مدل پریز سیم ارت دارند که برای تخلیه بار الکتریکی به زمین وصل شده اند. این سیم با منتقل کردن الکتریسیته ساکن در مدار تخلیه خطر برق گرفتگی را از بین می برد.

قیمت کلید و پریز برق نو

کلید و پریز برق با توجه به کاربرد قیمت های مختلفی دارند. قیمت کلید و پریز برق نو ساده از 9 هزار تومان آغاز می گردد و با توجه به کارایی، جنس به کار رفته در آن و زیبایی قیمت آن افزایش پیدا می نماید. انواع کلید و پریز برق هوشمند گران تر از انواع ساده هستند و قیمت کلید و پریز برق نو و هوشمند از 300 هزار تومان آغاز می گردد.

جمع بندی

  • کلید و پریز برق نو انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به فشاری، سوئیچی، قابل تنظیم، انتخابی، دیمر، فوتوالکتریک، حساس به حرکت یا صدا و لمسی اشاره نمود.
  • پریز برق هم دو مدل یوپی اس و با ارت دارد.
  • کارایی انواع کلید و پریز برق نو فرق دارد و با توجه به احتیاج می توان مدل موردنظر را انتخاب کرد.
  • کلید و پریز برق فشاری و سوئیچی دو مدل محبوب و پرطرفدار هستند و کلید و پریز برق لمسی مدل کلید و پریز برق هوشمند است.
منبع: کلید
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1250

به "با انواع کلید و پریز برق بیشتر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع کلید و پریز برق بیشتر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید