از خانه رهنما چه می ماند؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، گودبرداری در ضلع غربی خانه رهنما، باعث فروریختن دیواره چاه این خانه تاریخی شد و با این اتفاق حالا به مرور درخت های این خانه تاریخی هم خشک می شوند، چون تنها امید سیراب شدن این درختان قدیمی نیز ناامید شد.

از خانه رهنما چه می ماند؟

جهت دریافت خدمات محوطه سازی باغ ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگاران، خانه رهنما و حکایت برج هایی که تحمل دیدن این خانه تاریخی را ندارند، هر روز عجیب تر می گردد. بعد از به نتیجه نرسیدن کوشش ها برای ساخت برج هایی که درختان خانه را هم میان خود گم می کردند، گودبرداری ها رقیب این روزهای خانه قاجاری شده اند تا دیوارهای و چاه های خانه را از بیخ بکنند و تا امروز هم در آن پیروز بودند.

شکوفه شهیدی، از ساکنان این خانه تاریخی در این زمینه به خبرنگاران می گوید: درست کنار دیوار غربی خانه، حدود 15 متر گودبرداری برای ساخت مجتمع جدیدی شده که این اتفاق باعث شده آخرین چاه آب خانه نیز فرو بریزد و تنها راه برای آبیاری درختان کهنسال این باغ قدیمی نیز حذف گردد.

به گفته وی، پیش از این نیز چاه ضلع شمال شرقی خانه به دلیل گودبرداری در کنار آن دیوار تخریب شده بود و امکان استفاده از آن وجود ندارد، حالا در این شرایط هیچ راه حلی برای سیراب کردن درختان خانه قاجاری رهنما وجود ندارد.

او در ادامه به نامه ای اشاره می نماید که 12 مهر سال جاری به رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران نوشته و فروریختن دومین چاه آب خانه رهنما را به او اطلاع داده است.

این نامه هیچ درخواستی ندارد

در این نامه که رونوشت آن برای اعضای شورای اسلامی شهر تهران، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز فرستاده شده است، فقط این قضیه اطلاع رسانی شده و هیچ درخواستی ذکر نشده است. به نظر می رسد مالکان این خانه که خود تمایل به حفظ کامل خانه تاریخی و ارزشمند خود دارند، از انجام هر نوع اقدام مسئولان شهری میراثی نا امید شده اند.

شهیدی همچنین از ادامه دار بودن مشکل سرازیر شدن سیلاب در دو فصل آخر سال در بن بست آهنگ و خانه رهنما در خیابان نیاوران اظهار نگرانی می نماید و می گوید: در طول چند سال گذشته با تغییر بعضی شرایط در خیابان و جوی های نیاوران با هر بارندگی سیلاب از محله های نیاوران به سمت خانه رهنما که شیب پایینی دارد، سرازیر می گردد و همه خانه را آب می گیرد، اتفاقی که به مرور باعث سست شدن پی های خانه قاجاری و حتی مسائل زیاد برای این خانه تاریخی می گردد.

او همچنین در ادامه از درخواست های مکرر ساکنان خانه تاریخی رهنما از مسئولان شهری و میراث فرهنگی تهران خبر می دهد، درخواست هایی که تا کنون بی نتیجه مانده اند.

شهرداری نامه های میراث درباره خانه رهنما را جواب نمی دهد

سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در گفت وگو با خبرنگاران، از پیگیری های این اداره کل از شهرداری منطقه یک تهران خبر می دهد.

او می گوید: معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تا کنون دو نامه به شهرداری منطقه یک تهران؛ یکی در سال گذشته 24 خرداد سال گذشته به شماره پیوست نامه 942/126/2636 و دیگری را در 16 تیرماه همان سال به شماره پیوست 942/126/3496 به شهرداری منطقه یک تهران مبنی بر جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز با گودبرداری ها و ارتفاع های غیرمجاز، رفع کردن مشکل سطح جوی های خیابان نیاوران برای جلوگیری از سرازیر نشدن سیلاب به سمت این خانه قاجاری ارسال نموده است، اما متاسفانه تا کنون هیچ جوابی از آن ها نگرفته است.

وی با تاکید بر انجام مکاتبات اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با شهرداری مبنی بر اصلاح شیب اطراف خانه تاریخی رهنما صورت گرفته می گوید: میراث فرهنگی براساس وظایف خود تا به امروز پیروز شده عملیات دفع رطوبت در این بنای تاریخی را انجام دهد و عملیات شیب بندی خیابان عملا برعهده شهرداری است، میراث فرهنگی نمی تواند خیابانی را اصلاح کند، اما متاسفانه تا کنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران؛ در ادامه با تاکید بر این که مصوبه سال 81 شورای اسلامی شهر تهران درباره پلاک های همجوار بناهای ثبتی است، بیان می نماید: به جز آن در طرح جامع 2500 اثر در داخل شهر تهران واجد ارزش شناخته شده اند، خود بناها و محدوده اطراف شان نیز مدنظر است و از سوی دیگر طرح تفصیلی تهران نیز درباره بناهای ثبتی و املاک همجوار صحبت می نماید.

او ادامه می دهد: متاسفانه شهرداری در بند 12 - 13 قانون شهرداری ها اصرار می نماید که محدوده بناهای تاریخی حریم ندارد، در حالی که همه بناهای تاریخی حریم بلافصل دارند، بحثی که شهرداری ها موظف به رعایت آن کند.

سیروس نیا اما تاکید می نماید: در چند روز گذشته بار دیگر در نامه ای جدید به شهرداری منطقه یک تهران؛ از آن ها خواسته است تا علاوه بر توجه بیشتر نسبت به صدور مجوزهایی که در محدوده این بنای تاریخی صادر می گردد، عوامل آسیب زا به این منطقه تاریخی از جمله شیب بندی خیابان را رفع کند.

خانه رهنما کجاست و برای چه کسی؟

به گزارش خبرنگاران، نیاوران، بن بست آهنگ، پلاک 7، آدرس باغ ایرانی قدیمی رهنماست. یعنی خانه فریدون رهنما. خانه ای قاجاری با سه ساختمان مجزا و پراکنده در باغ تاریخی رهنما و در همسایگی خانه تاریخی نمازی با معماری فوق العاده مدرن اش که مالکش بیشتر به نبودنش راضی است تا وجودش...

خانه تاریخی رهنما، که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است؛ باقی مانده از دوره قاجار که کتیبه سیمانی با نام رهنما را کنار در قهوه ای رنگ اش به وضوح می توان دید، دست کم در ظاهر و در ابتدای ورود هنوز حال و هوایش را حفظ نموده، باغ داخل خانه هم به نظر هنوز نفس می کشد، اما در ظاهر... این خانه هنوز نفس می کشد.

فریدون رهنما که بود؟ او متولد دوم خرداد 1309، روزنامه نگار و سینماگر بود، او در دوران کوتاه عمر خود به ساختن 3 فیلم کوتاه و انتشار پنج دفتر شعر به زبان فرانسه و یک دفتر شعر به فارسی و نگارش ده ها مقاله در نقد سینما و ادبیات مبادرت کرد وهمیشه مدافع حرکت های مدرن در حوزه ادبیات، سینما و تئاتر بود و تاثیر غیرقابل انکاری در معرفی شعر و اندیشه های مدرن در ایران دهه سی و چهل داشت، او حتی در فاصله سال های 49 - 1345 رئیس بخش پژوهش تلویزیون ملی ایران بود. او چهارمین فرزند زین العابدین رهنما نویسنده کتاب های مذهبی بود و حالا خانه پدری اش که اکنون فقط خواهر را در خود دارد، به خاطر بی توجهی های مدیران شهری و میراث فرهنگی به مرور زخم می بیند و هیچ کس دم نمی آورد به جز دختر خانواده که او هم دیگر رمقی برای اعتراض ندارد.

خبرنگاران - سمیه ایمانیان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 201

به "از خانه رهنما چه می ماند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از خانه رهنما چه می ماند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید