گزارش، جزئیات جدید از توافق نظامی اربیل - بغداد ، پیشمرگه با چه شروطی به کرکوک برمی شود؟

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، با اعلام توافق نظامی اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در مورد بازگشت نیروهای نظامی کُرد به مناطق مورد منازعه، هنوز ابهامات این توافق به قوت خود باقیست.

گزارش، جزئیات جدید از توافق نظامی اربیل - بغداد ، پیشمرگه با چه شروطی به کرکوک برمی شود؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در سفر هیئت نظامی کُردی به بغداد توافق شده است که بر اساس تصمیم نخست وزیر عراق، نیروهای نظامی اقلیم کردستان به مناطق مورد منازعه برگردند. این گزارش به جزئیاتی از توافقی می پردازد که گفته می گردد در میان وزارت پیشمرگه اقلیم و وزارت دفاع عراق منعقد شده است.

قرار است هیئتی از بغداد نیز فردا پنج شنبه یا هفته آینده برای تکمیل مذاکرات مربوطه به اربیل سفر کند. با این حال، گفته می گردد که بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه، مشروط است.

بر اساس اعلام رسانه های کُردی، مصطفی الکاظمی به صورت مشروط به بازگشت نیروهای پیشمرگه به مناطق مورد منازعه موافقت نموده است.

نیروهای نظامی کُرد که در مناطق معین شده در کرکوک و دیگر مناطق تعریف شده در این توافقنامه مستقر خواهند شد نباید وابستگی حزبی داشته باشند، به عبارت دیگر این نیروها باید تحت کنترل وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان بوده و تحرکات آنان منوط به تصمیم گیری اتاق مشترک عملیات میان پیشمرگه و ارتش عراق باشد.

همچنین نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان در داخل شهرهای مناطق مورد منازعه مستقر نخواهند شد.

جبار یاور دبیرکل وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان اعلام نموده است که این توافق زمینه فعال کردن اتاق عملیات مشترک نظامی با ارتش عراق در مناطق مورد منازعه را با هدف مقابله با تحرکات داعش فراهم نموده است.

به گفته این مقام نظامی کُرد، این اتاق مشترک از 4 مرکز تبادل هماهنگی و اطلاعاتی با هدف مقابله با عناصر به جامانده داعش خواهد شد.

در واکنش به این رخداد، جبهه ترکمانی عراق در بیانیه ای اعلام نموده است که تصمیم مصطفی الکاظمی به بازگشت نیروهای پیشمرگه به مناطق مورد منازعه سرپیچی آشکار از قانون اساسی عراق است.

هنوز ابهامات این توافق در میان سانسور محتوایی آن و مخالفت های اعراب و ترکمان ها به قوت خود باقیست. اگرچه گفته می گردد که پیشتر لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی، نچیروان بارزانی به عنوان معاون رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، حسن تمیم به عنوان نماینده محمد حلبوسی رئیس مجلس عراق از جریان های اهل سنت و ارشد صالحی از جبهه ترکمانی در جریان جزئیات آن قرار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 590

به "گزارش، جزئیات جدید از توافق نظامی اربیل - بغداد ، پیشمرگه با چه شروطی به کرکوک برمی شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، جزئیات جدید از توافق نظامی اربیل - بغداد ، پیشمرگه با چه شروطی به کرکوک برمی شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید