مقایسه سل و کووید 19 و واکسن های آنها

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، سل، یک بیماری همه گیر فراموش شده با تکیه بر یک واکسن 100 ساله است. سل هر سال به میزان COVID-19 جان از مردم می گیرد. زمان آن رسیده است که واکسن بهتری برای آن پیدا کنیم.

مقایسه سل و کووید 19 و واکسن های آنها
تصویر: از www.shutterstock.com

بر اساس بعضی برآوردها، اکنون 2 میلیارد نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده اند و در سال 2019، حدود 1.4 میلیون نفر بر اثر آن جان خود را از دست داده اند.

مقاومت در برابر درمان های فعلی سل به طور پیوسته افزایش می یابد. درمان سل چندگانه مقاوم به دارو بسیار گران است و ممکن است تا دو سال به طول انجامد و احتیاج به چندین آنتی بیوتیک و نظارت دقیق دارد. این یک عفونت همه گیر است، به وسیله هوا پخش می گردد - اما کووید نیست. این بیماری سل (یا TB مخفف tuberculosis) است. با این حال ما به دلیل آن در قرنطینه نیستیم. و ما برای واکسن آن صف نمی کشیم.

بعضی از افراد سل را همه گیری فراموش شده می نامند. اما دانش ما در خصوص یک بیماری همه گیر به ما یاری می نماید تا بیماری همه گیر دیگری را نیز مدیریت کنیم.

از جهاتی شبیه هم هستند…

سل ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. و COVID ناشی از ویروس SARS-CoV-2 است. آنها میکروارگانیسم های کاملاً متفاوتی هستند. اما برای آنها آسان است که در فکر مردم همپوشانی داشته باشند.

سل و COVID هر دو بیماری های عفونی هستند که به طور کلی ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهند. هر دوی آنها عمدتاً به وسیله آئروسل ها بین افراد منتقل می شوند، هنگامی که افراد آلوده سرفه می نمایند، می خوانند یا به هر طریق دیگری آنها را در هوای اطراف رها می نمایند.

سرعت توسعه واکسن COVID-19 نشان می دهد که وقتی اراده سیاسی، علاقه دارویی و بودجه وجود داشته باشد، چه چیزهایی ممکن می گردد.

تصویر: مایکوپلاسما سل. سل ناشی از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. از www.shutterstock.com

بنابراین بعضی از کارهایی که ما برای COVID-19 به آن عادت نموده ایم - مانند پوشیدن ماسک و تهویه خوب - بعلاوه برای جلوگیری از توسعه سل مفید است.

با این حال، تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد، به این معنی که پاسخ های بهداشت عمومی ما به آنها می تواند کاملاً متفاوت به نظر برسد. (بوسیدن می تواند خطرناک باشد: توصیه های قدیمی برای سل، امروزه به طرز عجیبی آشنا به نظر می رسند.)

محافظت در برابر سل اغلب در نوجوانی یا اوایل بزرگ سالی از بین می رود.

… اما در دیگران نیست

همه ما با کووید بسیار آشنا هستیم. بنابراین وقتی با مردم در خصوص سل صحبت می کنم، سه تفاوت کلیدی بین عفونت ها را برجسته نموده ام.
1- بیماری سل کمتر عفونی است
سل بسیار کمتر عفونی است. در حالی که COVID (به ویژه گونه هایی از آن مانند نوع دلتا) ممکن است پس از تماس کوتاه یا زود گذر منتقل گردد. این مورد برای سل نادر است.

به عنوان یک قاعده کلی، برنامه های سل در سراسر دنیا اغلب نشان می دهد که شما باید بیش از هشت ساعت در تماس نزدیک با یک فرد عفونی شده به سل بوده باشید تا این خطر به حدی برسد که باید برای آن آزمایش شوید.

این بدان معناست که افراد بیشتر محتمل است که عفونت را در خانه یا خانواده نزدیک خود پخش نمایند تا در مغازه ها.

2- علائم سل زمان بیشتری طول می کشد تا خود را نشان دهند
با بیماری سل، پنجره بین در معرض قرار گرفتن و ناخوشی، که به عنوان دوره کمون شناخته می گردد، بسیار طولانی تر است.

عفونت ها می توانند ماه ها یا سال ها قبل از این که افراد ناخوش شوند در بدن اقامت داشته باشند (یا در حال نهفته باشند). اما تقریباً همه کسانی که از بیماری کووید ناراحت می شوند طی دو هفته گذشته مبتلا شده اند.

سالانه حدود 10 میلیون مورد سل فعال وجود دارد و تخمین زده می گردد که تا 2 میلیارد نفر عفونت نهفته داشته باشند. ما از کسانی که با بیماری سل در تماس بوده اند نمی خواهیم که در خانه خود را منزوی نمایند زیرا نمی توانیم پیش بینی کنیم چه موقع ممکن است بیمار شوند. قطعاً جدا کردن افراد برای ماه ها یا سال ها، در هر صورت، اخلاقی یا واقع بینانه نخواهد بود. خوشبختانه افرادی که سل خفته دارند در این بین نمی توانند عفونت را به دیگران منتقل نمایند.

3- ما درمان های سل داریم که به جلوگیری از شیوع بیماری یاری می نماید
از آن جایی که ما در خصوص مدت زمانی که بین آلوده شدن به سل و ناخوش شدن از آن طول می کشد مطمئن نیستیم، خودتان می توانید تصور کنید که با چه مشکل بزرگی روبرو هستیم.

اما ما روش های درمانی مؤثری برای افراد مبتلا به سل خفته داریم. این ها از ابتلا به بیماری های فعال جلو گیری می نماید.

این درمان ها، به ویژه آنتی بیوتیک هایی مانند ایزواحتیاجید یا ریفامپیسین، می تواند خطر بیماری های تماس را تا حد زیادی کاهش دهد.

برای بیماری کووید، ما هنوز هیچ درمانی برای افرادی که آلوده هستند اما علائمی از خود نشان نمی دهند (معروف به درمان پس از قرار گرفتن در معرض) برای به حداقل رساندن احتمال انتشار ویروس، نداریم.

بعضی از درمان ها تست شده اند، اما تا به امروز هیچ یک از آنها به طور قانع نماینده ای مؤثر نشان داده نشده است.

واکسن ها چطور؟

شاید بزرگ ترین تفاوت در واکنش ما به این همه گیری ها این باشد که ما انواع واکسن های مؤثر علیه COVID داریم.

تخمین زده می گردد که در 200 سال گذشته، بیش از 1 میلیارد نفر بر اثر بیماری سل جان خود را از دست داده اند، که بسیار بیشتر از سایر بیماری های عفونی است.در خصوص سل، ما بر واکسن 100 ساله ای که به نام BCG (مخففBacille Calmette-Guerin ) شناخته می گردد، تکیه می کنیم، که هنوز یکی از پر کاربردترین واکسن ها در سطح دنیا است.

این واکسن در حالی که بچه ها خرد سال را در برابر شدیدترین انواع سل محافظت می نماید، محافظت بسیار کمتری برای بزرگ سالان دارد.

واکسنBCG ، بر خلاف واکسن هایCOVID ، یک واکسن زنده است، به این معنی که حاوی باکتری های زنده (اما تضعیف شده) است. بنابراین نمی توان آن را با خیال راحت به افرادی که دارای شرایط سرکوب نماینده سیستم ایمنی مانند HIV هستند، داد، زیرا ممکن است به این باکنری آلوده شوند. این بدان معناست که مجوز استفاده از آن در بعضی از افرادی که بیشتر به حفاظت احتیاج دارند محدود است.

واکسن سل ممکن است در برابر COVID محافظت کند

شاید واکسن BCG وCOVID در یک چرخه کامل وارد شوند. آزمایشBRACE ، که از مؤسسه تحقیقات بچه ها مردوک ملبورن شروع شده است، در حال آنالیز این است که آیا واکسن BCG می تواند در برابر عفونت COVID محافظت کند.

این تحقیقات با این سابقه طولانی تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می دهد واکسن بعلاوه پاسخ ایمنی بدن ما را نسبت به سایر بیماری ها مانند عفونت های ویروسی، بهبود می بخشد.

شکی نیست که ما به واکسن های نو و مؤثرتری برای سل احتیاج داریم.ما هنوز نمی دانیم که آیا این، کار می نماید یا نه، زیرا مطالعه در حال اجرا است. تقریبا 7000 کارمند مراقبت های بهداشتی در سراسر دنیا که در معرض خطر قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا قرار دارند، برای آزمایش انتخاب شده اند.

چه BCG از COVID جلوگیری کند یا نه، شکی نیست که ما به واکسن های نو و مؤثرتری برای سل احتیاج داریم.

در حالی که ما تعداد فزاینده ای از نامزدهای واکسن بالقوه داریم، در حال حاضر هنوز هیچ جایگزینی برای BCG صد ساله ما وجود ندارد.

فعالیت گسترده در سطح دنیا در زمینه فراوری واکسن های کووید بعلاوه کوشش ها و بودجه بیشتری را برای فراوری واکسن های نو سل برانگیخته است.

امیدواریم این موارد به گزینه های مؤثرتر و ایمن تری منجر شوند و ابزارهای قدرتمندی برای از بین بردن سل باشند. بیایید امیدوار باشیم که 100 سال دیگر منتظر نمانیم.

لزوم واکسنی بهتر

تصویر: ماهش کومار A/AP

در ژوئیه 1921، یک نوزاد فرانسوی اولین فردی بود که پس از مرگ مادر بر اثر بیماری سل، واکسن تجربی علیه سل (TB) را دریافت کرد. همان طور که گفتیم واکسنی که با نام Bacille Calmette-Guérin (BCG) شناخته می گردد، همان واکسنی است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

واکسن بعلاوه پاسخ ایمنی بدن ما را نسبت به سایر بیماری ها مانند عفونت های ویروسی، بهبود می بخشد.این اولین دوز BCG اوج 13 سال تحقیق و توسعه بود.

BCG تنها واکسن مجاز علیه سل است و 2021 صدمین سالگرد آن است.

امروزه همه نگاه ها به راه اندازی واکسن COVID-19 است. اما در حالی که تعداد افرادی که در سال گذشته بر اثر کووید -19 جان باختند شوکه نماینده است، با بیماری سل تقریباً به همان تعداد - حدود 1.5 تا 2 میلیون نفر - هر ساله جان خود را از دست می دهند و این برای چندین دهه تکرار شده است.

در واقع، تخمین زده می گردد که در 200 سال گذشته، بیش از 1 میلیارد نفر بر اثر بیماری سل جان خود را از دست داده اند، که بسیار بیشتر از سایر بیماری های عفونی است.

تصویر: زنی رنگ صورت پوشیده است و می گوید: سل را متوقف کنید. طی 200 سال گذشته، تخمین زده می گردد که 1 میلیارد نفر بر اثر بیماری سل جان خود را از دست داده اند. SANJAY BAID/AAP

اگر ما واکسن داریم، چرا هنوز بسیاری از افراد بر اثر سل می میرند؟

گفتیم که سل ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است. این بیماری زمانی منتقل می گردد که فرد مبتلا به سلِ فعال قطرات آئروسل را سرفه کند و سپس به وسیله فرد دیگری استنشاق گردد.

واکسنBCG ، بر خلاف واکسن هایCOVID ، یک واکسن زنده است، به این معنی که حاوی باکتری های زنده (اما تضعیف شده) است. سالانه حدود 10 میلیون مورد سل فعال وجود دارد و تخمین زده می گردد که تا 2 میلیارد نفر عفونت نهفته داشته باشند. این بدان معناست که آنها بیمار نیستند و بیماری را منتقل نمی نمایند، اما در میانِ در حدود 10 درصد از این افراد این بیماری دو باره فعال می گردد.

در بیشتر منطقه ها بومی سل دنیا، BCG مدت کوتاهی پس از تولد به نوزادان داده می گردد. واکسیناسیون از انواع سل در دوران کودکی جلو گیری می نماید و سالانه جان هزاران کودک را نجات می دهد.

با این حال، اثر BCG با گذشت زمان کاهش می یابد. به عبارت دیگر ، عملکرد آن متوقف می گردد. محافظت در برابر سل اغلب در نوجوانی یا اوایل بزرگ سالی از بین می رود.

نکته مهم این است که BCG از سل فعال ریه در بزرگ سالان، که مهم ترین عامل انتقال مداوم و دلیل مرگ است، جلوگیری نمی نماید.

هدف سازمان بهداشت دنیای حذف سل است. برای انجام این کار، ما باید واکسنی را برای سل پیدا کنیم که در بزرگ سالان نیز مؤثر باشد.

تصویر: داروی سل روی قفسه ای نشسته است. واکسن BCG نمی تواند از سل فعال ریه در بزرگ سالان جلوگیری کند. MICK TSIKAS/AAP

ما روش های درمانی مؤثری برای افراد مبتلا به سل خفته داریم. این ها از ابتلا به بیماری های فعال جلو گیری می نماید.

چرا BCG با واکسن موثرتر سل جایگزین نشده است؟

طی دهه های گذشته تنها حدود 15 نامزد واکسن سل نو وارد آزمایشات بالینی شده اند (در مقابل 63 مورد برای COVID-19 در یک سال).

نگران نماینده این است که بسیاری از پیشرفته ترین واکسن های سل بهتر از BCG عمل نمی نمایند.

از آن جا که خط لوله فعلی نامزدهای واکسن سل نسبتاً کوچک است، این عقب گردها و شکست های آزمایشی به این معنی است که BCG ممکن است برای سال های آینده استاندارد طلایی باقی بماند.

با وجود 100 سال سن، نحوه عملکرد واکسن BCG تا حد زیادی ناشناخته است. معین نیست چرا BCG معمولاً فقط در برابر نسخه های سل در دوران کودکی محافظت می نماید یا چرا محافظت در نوجوانی کاهش می یابد.

با توجه به این عدم قطعیت ها، ما می توانیم خوش شانس باشیم که موانع بوروکراتیک برای توسعه واکسن در دهه 1920 به اندازه قابل توجهی کم تر بود.

اگر BCG امروز توسعه می یافت، احتمالاً هرگز استفاده نمی شد. چارچوب نظارتی پیچیده کنونی برای توسعه و صدور مجوز واکسن به احتمال زیاد اجازه استفاده از واکسنی را نمی دهد که در خصوص نحوه عملکرد آن هیچ چیز نمی دانیم یا اطلاعات کمی در دست است.

با بیماری سل، پنجره بین در معرض قرار گرفتن و ناخوشی، که به عنوان دوره کمون شناخته می گردد، بسیار طولانی تر است.دلایلی که BCG با واکسن موثرتر سل جایگزین نشده است عبارتند از:

* کاهش سل در بسیاری از کشورهای غربی در قرن بیستم

* علاقه محدود شرکت های دارویی به سرمایه گذاری در توسعه واکسن سل

* این واقعیت که تحقیقات سل و توسعه واکسن های پیش بالینی از نظر لجستیکی چالش برانگیز است و احتیاج به امکانات ویژه مهار بیولوژیکی دارد

* فضای کوتاه مدت و شدیداً رقابتی برای بودجه تحقیقاتی دولتی و خیریه، متعهد شدن دانشگاهیان به تحقیقات واکسن سل به عنوان یک جهت شغلی را سخت می نماید.

خواستن توانستن است

سرعت توسعه واکسن COVID-19 نشان می دهد که وقتی اراده سیاسی، علاقه دارویی و بودجه وجود داشته باشد، چه چیزهایی ممکن می گردد.

در حالی که سل دیگر در جاهایی مثل استرالیا رایج نیست، اما در جوامع بومی دور افتاده یک مشکل است.

شما باید بیش از هشت ساعت در تماس نزدیک با یک فرد عفونی شده به سل بوده باشید تا این خطر به حدی برسد که باید برای آن آزمایش شوید.پاپوآ گینه نو، نزدیک ترین همسایه استرالیا، دارای نرخ بالای سل مقاوم به چند دارو و اندازه پوشش BCG پایین است. بیماری سل به وسیله تنگه تورس به استرالیا راه یافته است، در حالی که تعداد زیادی از تشخیص های مرزی در شمال کوئینزلند و ابتلای بیش از حد بچه ها بومی وجود دارد.

مقاومت در برابر درمان های فعلی سل به طور پیوسته افزایش می یابد. درمان سل چندگانه مقاوم به دارو بسیار گران است و ممکن است تا دو سال به طول انجامد و احتیاج به چندین آنتی بیوتیک و نظارت دقیق دارد.

تصویر: یک پرستار یک واکسن COVID-19 را آماده می نماید. سرعت توسعه واکسن COVID-19 نشان می دهد که وقتی اراده وجود داشته باشد، هر چیزی ممکن می گردد. کریستینا ونتز گراف/AP

سل و COVID هر دو بیماری های عفونی هستند که به طور کلی ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهند. هر دوی آنها عمدتاً به وسیله آئروسل ها بین افراد منتقل می شوند، هنگامی که افراد آلوده سرفه می نمایند، می خوانند یا به هر طریق دیگری آنها را در هوای اطراف رها می نمایند.اکنون زمان آن است که از اراده مالی و سیاسی برای یافتن واکسن مؤثرتر سل استفاده گردد.

سال 2020 به ما آموخت که عوامل بیماری زا می توانند آسیب بزرگی به جوامع و اقتصادها وارد نمایند. سرمایه گذاری در تحقیقات بیماری های عفونی و فراوری واکسن بخشی از هزینه مالی یک بیماری همه گیر را تشکیل می دهد.

سل یک تهدید دنیای و نگرانی بهداشت عمومی در مقیاسی مشابه با COVID-19 است. اگر قرار است سل به اندازه قابل توجهی کاهش یابد، چه برسد به ریشه کن کردن آن، توسعه یک واکسن نو و مؤثر حیاتی است.

اگرچه سالگرد BCG دلیل جشن است، اما بعلاوه باید یاد آوری گردد که باید برای مبارزه با این بیماری کشنده اقدامات بیشتری صورت گیرد.

COVID (به ویژه گونه هایی از آن مانند نوع دلتا) ممکن است پس از تماس کوتاه یا زود گذر منتقل گردد

منبع: جاستین دنهولم، Melbourne Health، آندریاس کوپز، James Cook University

منبع: راسخون
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1398

به "مقایسه سل و کووید 19 و واکسن های آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه سل و کووید 19 و واکسن های آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید