فراکسیون زنان مجلس کند عمل می کند

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، یک فعال حوزه زنان با بیان اینکه فراکسیون زنان کند عمل می کند،تاکید کرد: ما از اعضای این فراکسیون انتظار بیشتری داریم البته برخی از اعضای آن فعالیت های فردی انجام می دهند.

فراکسیون زنان مجلس کند عمل می کند

زهرا نژاد بهرام در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: اگرچه فراکسیون زنان نتوانست هنگام ترمیم کابینه یک وزیر زن را از دولت به عنوان یک مطالبه اجتماعی و سیاسی طلب کند؛ اما انتظار داریم در حوزه پست های خالی مانده در برخی سازمان ها فشار زیادی را به دولت بیاورد و ارتقای سطح مشارکت سیاسی زنان را طلب کند. متاسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است و تنها یک مورد داشتیم که زهرا احمدی پور به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتخاب شد.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه نیازهای جدی زنان درحوزه های امنیت، اشتغال و ارتقای سطح منزلت اجتماعی زنان تعریف می شود، گفت: ما تا به امروز ندیده ایم که کنندگان زن مجلس در این حوزه ها اقدامی انجام داده باشند البته ممکن است اقدامی شده باشد ولی اطلاع رسانی صورت نگرفته باشد. این شرایط موجب می شود که نتوانیم لابی های دیگری را برای رفع نیازهای زنان در این حوزه ها انجام دهیم.

وی افزود: به نظر می رسد ارتباط فراکسیون زنان با جامعه مدنی کم است. با توجه به آنکه تعداد اعضای فراکسیون زنان افزایش یافته است.بهتر است تا میزان ارتباط آنها با نهادهای مدنی و سازمان های زنان بیشتر شود تا بتوانند از تجارب آنها استفاده کنند ولی ما این کار را کمرنگ می بینیم. این فراکسیون در ارتباط گیری با بدنه جامعه نتوانسته قوی عمل کند. علاوه بر آن لازم است کنندگان زن با زنان جامعه گفت وگو کنند.

این فعال حوزه زنان تأکید کرد: اگر چنین گفت وگوهایی هم انجام شده است پس چرا فراکسیون زنان خبر آن را منعکس نکرده است و هنوز مسائل زنان روی زمین است؟ البته معتقد نیستم طی شش ماه می توان کار بسیار بزرگی انجام داد اما می توان نشانه های اقدامات اعضای این فراکسیون را دید.

نژادبهرام در ادامه گفت:7 ماه از آغاز به کار کنندگان زن مجلس می گذرد، حضور آنها چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی نسبتا خوب بوده است اما به علت مطالبات روز افزون در حوزه زنان لازم است کنندگان زن نسبت به افزایش مطالبات حساس تر باشند. بنابراین از آنان انتظار بیشتری می رود. در واقع مطالبات بر زمین مانده ای در حوزه زنان وجود دارد که به آن ها پاسخ داده نشده این در حالیست که مطالبات جدیدی نیز به این حوزه اضافه شده است.

وی شرح داد: در چنین شرایطی کار کنندگان زن سخت تر است. به عنوان نمونه اگر در ابتدای کار مجلس دهم از کنندگان زن توقع داشتیم که طرحی درباره امنیت شغلی زنان ارائه دهند اکنون علاوه بر اینکه انتظار داریم به این موضوع بپردازند، توقع حضور پررنگ تردر عرصه بین المللی را داریم.

نژاد بهرام با بیان اینکه رابطه مجلس و دولت حداقلی است، اظهارکرد: حمایت به معنای سوال نکردن و یامطالبه نداشتن از دولت نیست بلکه به معنای شیطنت و آشوب نکردن است.

وی با اشاره به مسوولیت های کنندگان در قبال زنان گفت: کنندگان مرد نیز باید دغدغه مسائل زنان را داشته باشند و تنها درباره مسائل کلی اظهار نظر نکنند، چرا که زنان به آنان رأی داده اند بنابراین تنها کنندگان زن نباید به مطالبات زنان بپردازند. البته عملا تنها زنان مجلس پیگیر مطالبات بانوان هستند.

این فعال حوزه زنان افزود: کنندگان زن مسئولیت دو سویه دارند چرا که هم کنندگی زنان را بر عهده دارند و هم کننده کل ملت ایران هستند. به عنوان نمونه در حال حاضر که تهاجمات و نقدهای بسیاری نسبت به برجام می شود. چرا کنندگان زن در این زمینه سکوت کرده اند؟ آنان باید درباره امتیازات و مسائل برجام و شرایط ایران در جامعه جهانی اظهار نظر کنند؛ چرا که این موضوع یکی از مسائل اساسی کشور ماست.

وی افزود: فدریکا موگرینی- مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا- نخستین فردی بود که نسبت به موضع ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره برجام اظهار نگرانی کرد. پس چرا کنندگان مجلس ما از جمله کنندگان زن سکوت کردند و تنها چند نفر به این موضوع پرداختند؟ این در حالیست که برجام مسئله همه است. بنابراین کنندگان مجلس باید فعالانه به این موضوع بپردازند. در واقع مطالبه گری نه تنها در موضوع زنان بلکه در حوزه عمومی نیز دیده نمی شود.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه مطالبه گری به معنای درگیری، آشوب و ایجاد تنش نیست، گفت: مطالبه گری یعنی کنندگان زن مانند همه کنندگان از هیات رئیسه مجلس درخواست کنند که وزیر امور خارجه یا عضو مذاکره کننده هسته ای شرایط برجام را برای آنها تشریح کند، نه اینکه تنها مخاطب باشند و هیچ گونه اظهار نظری نکنند و پیشنهادی ارائه ندهند.

نژادبهرام در سرانجام اظهارکرد: چالش های زیادی بین دولت و مجلس در زمینه برنامه ششم توسعه وجود داشته است. زنان مجلس در این شرایط چه اقدامی انجام داده اند و چه نقشی داشته اند؟ کنندگان زن باید فعالانه تر عمل کنند. آنان نباید فراموش کنند که در شرایطی وارد مجلس شده اند که باور زیادی به توانایی این زنان وجود نداشت. بنابراین باید در زمینه موضوعات تخصصی جدی تر وارد شوند و دیدگاه های خود را درباره برنامه ششم توسعه مطرح کنند. زنان مجلس باید در حوزه های مختلف حضور داشته باشند و دیده شوند تا در دور آینده مجلس تعداد آنها افزایش یابد. رأی دهندگان باید اثر عملیاتی از حضور کنندگان زن در مجلس ببینند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 325

به "فراکسیون زنان مجلس کند عمل می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراکسیون زنان مجلس کند عمل می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید