طولانی ترین پل جاده ابریشم درآستانه تخریب کامل، اعتبار مرمت حذف شد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران، مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی شرایط این پل بر لزوم مرمت اضطراری و حفاظت پل تاریخی قیز کورپوسی تاکید کرد.

طولانی ترین پل جاده ابریشم درآستانه تخریب کامل، اعتبار مرمت حذف شد

ابراهیم شکری این پل را یکی از قدیمی ترین و طولانی ترین پل های واقع در جهت تاریخی جاده ابریشم برشمرد و متذکر شد: این بنا در صورتی که با مرمت اضطراری همراه نشود دچار خسارت و تخریب خواهد شد.

وی با اشاره به وقاع شدن این پل در بخش فیروز شهرستان کوثر و بر روی رودخانه قزل اوزن تاکید کرد که این پل به دلیل گذر زمان دچار آسیب شده و بخش هایی از آن با تخریب روبرو بوده است.

مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی استان در خصوص اقدامات اجرا شده برای مرمت این بنا تاکید کرد که قرار بود عملیات مرمت اضطراری پل قیز کورپوسی با اعتبار 600 میلیون ریال امسال پیگیری شود که با حذف این اعتبار از سوی فرمانداری شهرستان کوثر محقق نشد.

وی با بیان اینکه با تخصیص این اعتبار می توان بخشی از عملیات مرمت را در سال آینده آغاز کرد، بیان داشت: مرمت این بنا براساس جلوگیری از تخریب و طرح احیای جهت جاده ابریشم در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته شکری در این طرح تلاش می شود کاروانسراها و پل های واقع در جهت جاده ابریشم مرمت و احیا شده و به مراکز گردشگر استان تبدیل شود.

مسئول پروژه مرمت پل تاریخی دختر قیز کورپوسی نیز در این جلسه از تخریب 70 درصدی بدنه، پایه ها و عرشه آجری و از بین رفتن کامل دهانه میانی این پل خبر داد.

همایون داورنیا گذر زمان را دلیل اصلی آسیب های وارده به این پل برشمرد و بیان نمود: بنابراین با تامین اعتبار طرح مرمت اضطراری پل، استحکام و تثبیت پایه ها، ترمیم قوس ها و دیواره های آجری در اولویت قرار خواهند گرفت.

گفتنی است قدمت تاریخی این پل دوره سلجوقی عنوان شده است. این پل با توجه به قدمت و ویژگی های خاص خود در سال 1390 به شماره 30355 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 329

به "طولانی ترین پل جاده ابریشم درآستانه تخریب کامل، اعتبار مرمت حذف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طولانی ترین پل جاده ابریشم درآستانه تخریب کامل، اعتبار مرمت حذف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید