سناریوی آمریکایی کرونا علیه چین ، ظریف واکنش نشان داد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، اظهارات ویلبرراس وزیر بازرگانی آمریکا که گفته بود شیوع ویروس ناشناخته کرونا در چین باعث انتقال فرصت های شغلی به آمریکا می گردد بخش تازه ای از سناریوی موج سواری این کشور با این ویروس مرموز علیه چین است.

سناریوی آمریکایی کرونا علیه چین ، ظریف واکنش نشان داد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، آمریکا در زمره نخستین کشورهایی بود که محدودیت های بسیار گسترده ای برای سفر اتباع چین به آن کشور در نظر گرفت و خیلی سریع هشدار مسافرتی صادر کرد. این کشور ضمن محدودیت ها و ممنوعیتهای فوق برای بسیاری از مناطق و کشورهای دیگر نیز چالش هایی ایجاد نموده است که بر اساس آن شماری از خدمه پروازهایی که به چین می فرایند حق ورود به خاک آمریکا ندارند. به خصوص در منطقه هنگ کنگ این فشارها بیشتر است و کتی پاسیفیک که شمار زیادی پرواز روزانه به چین دارد، تحت فشار آمریکاست که این پروازها را متوقف کند زیرا خدمه بسیاری از هواپیماهای این شرکت پروازهایی نیز به آمریکا دارند.

این در شرایطی است که در کنار هشدار مسافرتی دولت، ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا در اظهاراتی که خشم مقام های چین را به دنبال داشته از انتقال فرصت های شغلی به آمریکا به دلیل شیوع این ویروس در چین خبر داده است.

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای چنین اظهاراتی را نشانه ای از حسن نیت ندانست و تاکید نمود که حتی سازمان بهداشت جهانی که شرایط اضطراری اعلام نموده توصیه ای مبنی بر سفر نکردن به چین نداشته است.

ناظران می گویند که راس با چنین گفته هایی همه اصول اخلاقی و دیپلماتیک را زیرپا گذاشته است و در شرایطی که چین همه توانش را بر کنترل و پیشگیری از سرایت ویروس و درمان بیماران متمرکز نموده با استفاده از موج انتشار ویروس به دنبال تامین منافع آمریکاست.

رسانه های گروهی چین به طور یکپارچه این اظهارات را تقبیح نموده و نوشته اند که حتی شمار زیادی از کشورهای جهان این گفته های وزیر بازرگانی آمریکا را محکوم نموده و بخشی از خودخواهی های واشنگتن توصیف نموده اند.

این گزارش ها حاکی است که در سال 2009 میلادی ویروس آنفلوانزا موسوم به اچ1 ان 1 در سراسر جهان جان دهها هزار نفر را گرفت و پس از اعلام اضطراری سازمان بهداشت جهانی نیز 10 هزار از آنها در آمریکا جان خود را از دست دادند.

سونگ گونیان تحلیلگر دانشگاه فودان در شرق چین می گوید که شما تصور کنید که در چنین زمان حساسی یکی از مقام های ارشد دولت چین در سخنرانی عمومی خود اعلام کند که این یک فرصت خوب برای چین است که به سرمایه ها و فرصت های شغلی بیشتری دست پیدا کند.

وی تاکید نمود که برای بیماری های واگیردار و ویروس های عفونی از این دست هیچ مرز و محدودیتی وجود ندارد و آنفلوانزای پرندگان و انواع دیگر آنفلوانزا پیشتر هزاران نفر را در سراسر جهان قربانی خود نموده اند و این موارد باز هم تکرار خواهد شد.

این استاد و تحلیلگر چینی گفت که اگر بخاطر کوشش های ممتد و سریع و قوی چین نبود خیلی از مردم کشورهای دیگر از جمله آمریکا به این بیماری مبتلا می شدند و این ویروس قربانیان زیادی در آن کشورها می گرفت. برای همین ضروری است که اصول اخلاقی در این مسایل زیر پا گذاشته نگردد.

تحلیلگر چینی می افزاید که امروز برعهده همه کشورها حتی آمریکاست که برای عبور از این بحران با چین همکاری کند زیرا گسترش این ویروس بخش های فراوریی و مالی دیگر کشورها را نیز تهدید می نماید و این به صلاح هیچ یک از اعضای جامعه بین المللی و ملت ها نیست.

رسانه های جمعی چین هم ضمن تقبیح آمریکا گزارش نموده اند که انتشار این ویروس مرموز که کرونا یا ووهان نامیده می گردد هرگز فرصتی برای آمریکا نخواهد بود. روزی فرا می رسد که چین این ویروس را ریشه کن می نماید و فراوری و اقتصاد احیا می گردد. آن موقع دور نخواهد بود.

  • ظریف منفعت طلبی آمریکا از خطر بیماری کرونا را محکوم کرد

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دو پیغام توییتری ضمن ابراز هم دلی با مردم چین که در حال دست وپنجه نرم کردن با کرونا ویروس هستند، از اقدامات دولت چین در کنترل این بیماری مسری در داخل کشور و پیش گیری از شیوع بین المللی آن قدردانی کرد.

بر اساس گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دو پیغام توییتری نوشت: ایرانی ها گفته اند: فرزندان آدم برادر یکدیگر هستند، برادر یعنی این که خواهر و برادرند. در ابتدای آفرینش، یک عضو از بدن آلوده شد و تمام بدن آلوده شد.

او در ادامه با اشاره به ضرب المثلی چینی اظهار کرد: ایران در کنار چین ایستاده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پیغام توییتری دیگری درباره گفت وگویش با وزیر امور خارجه چین بیان نمود: در تماسی تلفنی با دوست خوبم، وانگ یی نخست وزیر و وزیر امور خارجه چین، قدردانی و سپاس گزاری خود را برای اقدامات پیروزیت آمیز چین در مبارزه با بیماری مسری[کرونا ویروس] اظهار داشتم. چین نه تنها از وخیم تر شدن این بیماری مسری در داخل کشور جلوگیری کرد، بلکه مانع از شیوع آن در سطح بین المللی نیز شد. ما منفعت طلبی آمریکا از خطر آن را محکوم می کنیم. واضح است که چین در پیش گیری و کنترل آنفلونزای H1N1 در سال 2009 از آمریکا مسئولیت پذیرتر و پیروز تر بوده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 132

به "سناریوی آمریکایی کرونا علیه چین ، ظریف واکنش نشان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریوی آمریکایی کرونا علیه چین ، ظریف واکنش نشان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید