راز شعله ور شدن اعتراضات در تونس در ماههای دسامبر و ژانویه

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، خبرنگاران-گروه بین الملل: طارق طیب محمد بن بوعزیزی دستفروش تونسی 17 دسامبر 2010 (26 آذر 1389) در اعتراض به توقیف کالاهایش و تحقیری که یک مأمور زن شهرداری به او روا داشته بود، خود را در مقابل ساختمان شهرداری به آتش کشید. اقدام بوعزیزی آغازگر انقلابی در تونس شد که به حکومت 23 ساله زین العابدین بن علی بر این کشور سرانجام داد.

راز شعله ور شدن اعتراضات در تونس در ماههای دسامبر و ژانویه

پس از آن رسانه های تونسی در دیماه 97 از خودسوزی یک خبرنگار در این کشور در اعتراض به شرایط بد مالی و اجتماعی خود خبر دادند. عبدالرزاق زرقی که در یک شبکه تلویزیونی خصوصی به عنوان فیلمبردار مشغول به کار بود، پس از آنکه در اعتراض به شرایط اجتماعی و همچنین شرایط خانوادگی، خود را در میدان شهدای شهر القصرین واقع در غرب تونس خود را به آتش کشید، در بیمارستان این شهر درگذشت.

زرقی پیش از اقدام به خودسوزی، ویدیویی در صفحه فیس بوک خود منتشر نموده و در آن از شرایط بد مالی و اجتماعی خود شکایت و انتقاد نموده بود. وی پیش از خودسوزی در این فیلم گفته بود، از وعده های دروغین در مورد اشتغال با وجود گذشت چند سال از انقلاب این کشور خسته شده و قصد به آتش کشیدن خود را دارد و می خواهد به تنهایی دست به یک انقلاب بزند و از سیاست های دولت در قبال خواسته های بیکاران انتقاد نموده بود. پس از انتشار خبردرگذشت این خبرنگار تونسی ، ده ها نفر از مردم شهر القصرین خیابان های اصلی این شهر را بستند و پلیس نیز برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شد.

اوایل آذرماه سال 97 نیز هزاران کارمند دولتی تونسی در اعتراض به مخالفت دولت با افزایش حقوق کارمندان، دست به اعتصاب فراگیر زدند.

جوانی که مجددا جرقه اعتراضات را در تونس زده است

در جدیدترین تحرک و خودسوزی یک جوان 25 ساله به نام عبدالوهاب الحبلانی در اعتراض به فقر و اوضاع بد معیشتی اقدام به خودسوزی کرد و به دنبال آن شهر جلمه واقع در استان سیدی بوزید شلوغ شد.

بلال الحرزلی یکی از ساکنان جلمه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که اوضاع در اینجا سخت است، پلیس از هر سو گاز اشک آور شلیک می نماید. همه چیز یادآور ایام انقلاب تونس است، مردم از عدم پیشرفت و توسعه و واکنش های قوی امنیتی خشمگین هستند.

رویترز همچنین به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشک آور شلیک نموده و در خیابان های شهر جوانان را تحت تعقیب خود قرار دادند و معترضان نیز خیابان ها را بسته و لاستیک های خودروها را آتش زدند.

بدرالدین قمودی نماینده استان سیدی بوزید در مجلس تونس در فیس بوک خود خاطرنشان کرد: اعتراضات همچنان ادامه دارد و با واکنش خشن پلیس روبرو شده است و دهها نفر بازداشت شده اند.

عبدالوهاب معطر وزیر تجارت سابق تونس درباره این اعتراضات و تفاوت آن با اعتراضات سال 2011 به اسپوتنیک گفت: آنچه در جلمه رخ می دهد سرآغاز خشونت است زیرا اوضاع مالی و اجتماعی به وضع ناگواری رسیده است. همه می دانیم که پاییز و زمستان در تونس از حیث تحرکات اجتماعی فصول داغی محسوب می شوند. تفاوت میان تحولات 2011 و 2019 این است که کشور با آزادی و دموکراسی روبرو شده است. انتخابات آزاد و انتقال مسالمت آمیز قدرت را شاهد هستیم. اما در مقابل شاهد تهدید جدی در بُعد دیگر هستیم و آن بُعد اجتماعی و مالی است که شاهد فرایند پرشتابی از نارضایتی های مالی هستیم و مقامات باید راه چاره مالی بیابند.

وی می افزاید: قیمت ها به شکل شتابزده ای در حال بالا رفتن است و قیمت دینار تونس پایین آمده است و بیکاری به شکل گسترده ای در حال گسترش است و نشانه های خوبی وجود ندارد و همه اینها نشان می دهد که اوضاع در تونس خطرناک شده است.

معطر خاطرنشان کرد: با وجود شرایط خوب دموکراسی و انتخابات اما اوضاع مالی و اجتماعی تفاوتی با قبل از انقلاب تونس ننموده است. ارزشها همراه با انقلاب پیش نرفته است و ما شاهد نسلی تنبل پس از دوره دیکتاتوری هستیم. جوانان خواستار سود یک شبه هستند و ارزش کار وجود ندارد و باید نوعی مطلعی بخشی در این زمینه حاصل گردد. از سوی دیگر دولت هم باید راه چارههای جدید ایجاد کند و دست به پروژه ای بزرگ در کشور بزند. متاسفانه سیاسیون مطلع نیستند و تحولی که کشور را متحول کند را شاهد نیستیم.

وی درباره اینکه آیا اعتراضات کنونی به انقلاب در تونس منجر خواهد شد یا محدود خواهد بود، تاکید نمود: این اعتراضات ممکن است به تحرکات اجتماعی برسد و ممکن است که سندیکای مشاغل آنرا راهنمایی کند و ممکن است به فرایندی منجر گردد که البته من نمی گویم انقلاب. ما باید از کشورهای دیگر که اوضاع مشابه ما داشته اند بیاموزیم.

هشام حسنی دبیر کل حزب ملت تونس و نماینده سابق مجلس این کشور در تبادل نظر با اسپوتنیک گفت: تغییری حاصل نشده است. در اوضاع اجتماعی و مالی به ویژه در مناطقی مانند سیدی بوزید تغییری حاصل نشده است و مسائل و حوادث بسیار است و آخرین آن هم الحبلانی است که خودسوزی نموده است. این نشان می دهد که اوضاع اجتماعی نه تنها تغییری ننموده است بلکه اوضاع از سال 2010 وخیم تر هم شده است. و این سبب ناامیدی و خشم مردمی می گردد. جوانان یا خودکشی می نمایند یا به مهاجرت غیرقانونی به اروپا روی می آورند. هم اینها در حالی است که سیاستمداران برای تصاحب پست ها به نزاع مشغول هستند بدون اینکه برنامه یا راه چارهی برای این جوانان و ملت تونس بیابند.

وی می افزاید: فساد عامل مسائل در تونس است. باید راه چارهی برای مقابله با فساد که پس از سال 2010 گسترش پیدا کرد، یافت گردد. اقتصاد تونس مادامی که گرفتار فساد است، سرو سامان نخواهد گرفت. مجلس نمایندگانی که مردم آنرا انتخاب نموده اند به طیفی از فراریان مالیاتی تبدیل شده است.

درباره اینکه این تحولات می تواند به انقلاب منجر گردد، خاطرنشان کرد: این شرایط ممکن است که به انقلاب منتهی گردد. شرایطی که مردم دارند به انفجار منجر خواهد شد و همه ما می دانیم که ماههای دسامبر و ژانویه ماههای اعتراضات هستد. من بر این باورم که چه بسا انقلاب جدیدی شعله ور گردد مشابه آنچه در اواخر 2010 و اوایل 2011 رخ داد. من به عنوان سیاستمدار و نماینده سابق از تغییر اوضاع به شکل مسالمت آمیز حمایت می کنم و گرنه مجبوریم که به خیابان بیاییم تا از این طبقه فاسدی که تونس را به پرتگاه خطرناک سوق داده اند، رهایی یابیم و خود زمام امور را در دست بگیریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 79

به "راز شعله ور شدن اعتراضات در تونس در ماههای دسامبر و ژانویه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز شعله ور شدن اعتراضات در تونس در ماههای دسامبر و ژانویه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید