دستاورد جدید سلول بنیادی در دامپروری با فراوری پدران جانشین

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، محققان با استفاده از مهندسی ژنتیک و سلول بنیادی خوک، بز و گاوهایی پرورش داده اند که می توانند پدر جانشین باشند. این حیوانات نر اسپرم هایی را فراهم می نمایند که ویژگی های ژنتیکی حیوانات اهدا نماینده را در خود دارند. این تحقیق با هدف ایجاد روشی برای رفع کردن احتیاج غذایی دنیا اجرا شده است.

دستاورد جدید سلول بنیادی در دامپروری با فراوری پدران جانشین

کشاورزان و دامداران سال های متمادی به طور گزینشی دامی را پرورش می دهند که ویژگی های رجحان داشته باشد، مثلا در برابر بیماری ها و گرما مقام باشد، اما پرورش چنین دام هایی با روش هایی مانند لقاح مصنوعی به دلیل چالش های فنی و لجستیکی محدود بوده است.

اکنون محققان با استفاده از ابزار مهندسی ژنتیک Crispr-Cas9 که شبیه یک قیچی مولکولی است، ژنی را حذف نموده اند که مخصوص عقیمی گونه نر است. آنها امیدوارند کشاورزان با استفاده از این روش کارآمدتر، چالش روزافزون کمبود مواد غذایی در دنیا، تغییرات آب وهوایی و گونه های در حال انقراض را رفع نمایند.

پژوهشگران در این تحقیق موش، خوک و گاوهایی عقیم اما سالم پرورش دادند. در مرحله بعد سلول های بنیادین فراوری نماینده اسپرم به این حیوانات پیوند زده شد و در نتیجه اسپرم اهدایی در بدن این حیوانات فراوری شد.

تا به حال موش های پدر جانشین، صاحب فرزندانی سالم با ژن های اهدایی شده اند. این تحقیق نشان دهنده کارآمدی طرح مذکور است البته محققان باید آن را ارتقا دهند و فرایند را بهبود بدهند تا برای حیوانات بزرگتر نیز قابل استفاده گردد.

جون اوتلی مولف این پژوهش در دانشگاه ایالتی واشنگتن می گوید: در این فرایند محققان اطمینان حاصل کردند که فرزندان این پدر جانشین مهندسی ژنتیک شده نیستند. در حقیقت فرزندان این پدر جانشین از اسپرمی به وجود آمده اند که کد ژنتیک آن دستکاری نشده است.

این روش با فرایند فراوری ارگانیسم های مهندسی ژنتیک شده بسیار تفاوت دارد و در حقیقت انتقال ژن از یک گروه به گروه یا گونه دیگری از حیوانات است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 697

به "دستاورد جدید سلول بنیادی در دامپروری با فراوری پدران جانشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاورد جدید سلول بنیادی در دامپروری با فراوری پدران جانشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید