خبرنگاران طرح شفافیت آرای نمایندگان پختگی لازم را ندارد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، تهران- خبرنگاران- سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفت: سلایق شخصی در طرح شفافیت آرای نمایندگان بیشتر از دلایل کارشناسی لحاظ شده و پختگی لازم را ندارد.

خبرنگاران طرح شفافیت آرای نمایندگان پختگی لازم را ندارد

سمیه محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران اظهارداشت: از زمان شروع به کار مجلس یازدهم، موضوع شفافیت آرا نمایندگان مطرح بود و طرح 10 ماده ای نیز در این باره آماده شد که به هیات رییسه مجلس ارجاع شده است.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس اضافه نمود: در این طرح حد نصاب تشکیل هر کمیسیون، شفافیت حضور و غیاب نمایندگان در صحن و کمیسیون، اعلام آرای نمایندگان به عنوان موافق، مخالف و ممتنع و افرادی که در رای گیری شرکت نکردند شفاف شده و طبق طرح باید تا انتها همان روز رای گیری اعلام گردد.

وی توضیح داد: طبق این طرح برخی از موارد به دلیل مسائل امنیتی به صورت علنی مطرح نمی گردد و در صورتی که وزیر، مقام بالای هر دستگاه یا یک چهارم اعضای کمیسیون درخواست نمایند، این امکان وجود دارد که جلسه مجلس به صورت غیرعلنی برگزار گردد.

نماینده شهرضا و دهاقان با تاکید بر اینکه این طرح ایرادهای زیادی دارد و هنوز به پختگی کامل نرسیده است، اضافه نمود: به رغم اینکه در جلسات کمیسیون از نزدیک در فرایند آنالیز طرح حاضر بودم ولی معتقدم این طرح پختگی لازم را ندارد و شاید یکی از دلایلی که همکاران بر تصویب این طرح اصرار دارند، فشارهای بیرونی است.

وی یادآورشد: یکی از موارد مهمی که در این طرح نادیده گرفته شده، عدم صیانت از آرای نمایندگان است. به نظر می رسد صندلی نمایندگان در این طرح دیده نشده و همین امر احتمالا باعث عدم اقبال نمایندگان به این طرح در جلسه علنی می گردد.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اینکه برای به تصویب رای، احتیاج به دو سوم آرا نمایندگان است، عنوان نمود: از آنجا که این طرح کامل نیست شاید احتیاج به بازگشت به کمیسیون و تجدید نظر داشته و من به عنوان سخنگوی کمیسیون اعلام می کنم که این طرح پخته نیست.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان ادامه داد: به عنوان مثال من که عضو کمیسیون مالی مجلس هستم، نمی دانم در کمیسیون عمران برای چه طرح هایی، چه مسائلی گفته شده یا چه مقدار وقت گذاشته شد تا آن طرح به تصویب برسد. در نتیجه بر اساس نظر مرکز پژوهش ها، نظر کمیسیون، نمایندگان موافق و مخالف که در صحن درباره هر طرحی سخنرانی می نمایند و نظر دولت رای خود را می دهم. اما سوال این است که آیا از این رای صیانت خواهد شد؟

وی با بیان اینکه باید برای رسیدن طرح به پختگی و جامعیت لازم، باید بیشتر وقت گذاشت، گفت: در این طرح سلایق شخصی بیشتر به جای دلایل کارشناسی لحاظ شده است. یعنی نظر مرکز پژوهش ها در این طرح بیشتر شخصی بوده و اگر قرار است از رای یک نماینده صیانت گردد، باید قانون انتخابات نیز به موازات آن تغییر کند.

محمودی با یادآوری این که این طرح کاربردی نیست و سب تحول در جامعه نمی گردد، ادامه داد: البته این طرح ممکن است در کلیات تصویب گردد ولی به اعتقاد من در جزئیات به کمیسیون برگشت داده می گردد.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس درباره موضوع پخش جلسات کمیسیون های مجلس که در این طرح عنوان شده است، گفت: به عنوان مثال جلسات کمیسیون مانند جلسات علنی، از رادیو و حتی در صورت امکان از شبکه ملی پخش شده یا در پایگاه اطلاع رسانی مجلس بارگذاری می گردد.

وی درباره شفافیت سفرها و ماموریت های خارجی و داخلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم گفت: بر اساس این طرح گزارش هر سفر اعم از هزینه ها، اهداف، اتفاقاتی که اتفاق افتاده و نتایج آن باید توسط نماینده های که به ماموریت رفتند به هیات رئیسه اعلام و هیات رئیسه باید در مدت یک هفته پس از ماموریت، آن را منتشر کند. البته در صورتی که نظر کمیسیون به انتشار آن نباشد، اطلاعات مذکور فقط به هیات رئیسه و اعضای کمیسیون ارائه می گردد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان با بیان اینکه طبق این طرح غیبت نماینده در صحن و کمیسیون باید به اطلاع عموم برسد، گفت: طبق این طرح مسائل اجتماعی و منطقه ای به صورت غیرعلنی در صحن و کمیسیون برگزار می گردد و مسائل کلان و کلی برای عموم اطلاع و پخش می گردد.

محمودی درباره اینکه آیا این مسائل مطرح شده سبب کارآمدی مجلس خواهد شد یا خیر؟ گفت: طبق این طرح نمایندگان بدون مطالعه وارد صحن نمی شوند و درباره هر مسئله ای مطالعه دارند یا حداقل باید طرح ها و لوایح را یک بار مطالعه نموده باشند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 796

به "خبرنگاران طرح شفافیت آرای نمایندگان پختگی لازم را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح شفافیت آرای نمایندگان پختگی لازم را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید