خبرنگاران طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع ارجاع شد

به گزارش فروشگاه اینترنتی هرپو، تهران- خبرنگاران-طرح ساماندهی خودرو برای آنالیز بیشتر و برطرف ابهام به کمیسیون صنایع ارجاع شد. شورای نگبهان بند 4 این طرح را مغایر با بند 1 اصل 110 قانون اساسی دانسته است.

خبرنگاران طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع ارجاع شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرنگاران، در جلسه علنی امروز- یکشنبه- طرح ساماندهی صنعت خودرو (اعاده شده از شورای نگهبان) برای آنالیز بیشتر به کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

شورای نگهبان به بند 4 این طرح ایراد گرفته بود بر اساس نظر شورای نگهبان با توجه به اینکه مستفاد از ماده 4 مصوبه، تجویز واردات خودورهای مذکور است، این ماده مغایر بندهای 8 و 9 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر بند 1 اصل 110 قانون اساسی شناخته شد.

بر اساس این بند این طرح واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام ترکیبی (تمام هیبریدی)، در راستای کاهش آلودگی های محیط زیستی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی تا زمان فراوری آنها در داخل، از دریافت و ارائه گواهی اسقاط خودرو معاف هستند. دولت موظف است زمینه فراوری آنها را در داخل با آماده سازی زیرساختهای لازم ظرف مدت پنج سال فراهم نماید. هزینه های اقتصادی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده (3) این قانون تامین می گردد. مصادیق خودروهای تمام ترکیبی (تمام هیبریدی) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت معین می گردد.

همچنین با توجه به نامه شماره 0101/ 9930180 مورخ 31اردیبهشت ماه سال 99 رییس هیات عالی نظارت در خصوص برطرف نشدن مغایرت این ماده با سیاست های کلی نظام، مغایرت مصوبه با بند 2 اصل 110 قانون اساسی نیز کماکان به قوت خود باقی است. در ماده 4، با توجه به اصرار مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود، ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

محمد باقرقالبیاف در خصوص ارجاع این طرح گفت: این قانونگذاری جدید است و احتیاج به آنالیز بیشتر دارد برای برطرف ابهام و اصلاح بهتراست به کمیسیون صنایع برگردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: herpo.ir شناسه مطلب: 1063

به "خبرنگاران طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع ارجاع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع ارجاع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید